Голові Комітету Верховної Ради України з питань охорони здоров’я
Ользі Богомолець
Шановна Ольго Вадимівно,
Нещодавно ми отримали копію листа Міжнародного центру перспективних досліджень щодо аналізу законопроекту № 2820 «Про внесення змін до деяких законів України щодо охорони здоров’я населення від шкідливого впливу тютюну», співавтором якого Ви є.
Хочемо зазначити, що експерти МЦПД та Реанімаційного Пакету Реформ надали аналіз законопроекту виключно з точки зору формальних ознак зобов’язань України щодо євроінтеграційних процесів.
Український центр контролю над тютюном підготував відповідь із аргументами, суть яких полягає в наступному:
- Мета законопроекту – це охорона здоров’я населення, а директиви ЄС взяті як науково обґрунтовані та компромісні рішення для України, яка «пасе задніх» щодо поширеності куріння у порівнянні із більшістю країн ЄС. Переважна частина положень Директиви 2014/40/ЄС є прогресивними заходами у боротьбі проти тютюну, які співпадають із більшістю положень Рамкової конвенції ВООЗ по боротьбі з тютюном. Тому в Україні потрібно вживати, подекуди, більш жорсткі норми в контролі над тютюном, аніж в ЄС. Якщо, звісно, ми ставимо за мету охорону здоров’я населення;
- Директива 2001/37/ЄС є частиною Угоди про Асоціацію. В той же час імплементація цієї директиви є недоцільною, так як більшість норм уже запроваджені в Україні;
- Україна ні в якому разі не створить прецедент у передчасній імплементації директив ЄС, оскільки у законопроекті № 2820 пропонується дата набуття чинності 20 травня 2016 року, а не раніше. По-друге, імплементація Директиви 2014/40/ЄС не є само метою. Метою є охорона здоров’я, тому ні про які негативні прецеденти не йдеться. В той же час, у Статті 29 Директиви 2014/40/ЄС зазначено, що держави повинні змінити необхідне законодавство, адміністративні та регуляторні акти до 20 травня 2016 року. Саме так ми і діємо – змінюємо законодавство до моменту набуття чинності Директиви. При чому, саме дата 20 травня є більше символічною та може бути предметом переговорів;
- 29 травня 2015 року парламент Молдови у другому читанні прийняв законопроект щодо контролю над тютюном на основі Директиви 2014/40/ЄС http://www.vedomosti.md/news/paket-zakonov-po-borbe-s-kureniem-prinyat-v-okonchatelnom-ch, який зараз знаходиться на підписі у прем’єр – міністра. Компромісом стало відтермінування запровадженні деяких норм закону на пізніший термін, що може бути доцільним і у нашому випадку.
Реанімаційний Пакет Реформ закликає:
- Немає юридичних підстав не приймати інструменти та положення директиви 2014/40/ЄС за основу задля зменшення поширеності куріння та збереження життів громадян;
- МЦПД може долучитися до опрацювання законопроекту № 2820 і на цьому етапі в комітетах, між першим і другим читанням, можливо вести діалог про відтермінування строків запровадження норм закону, якщо це ГОЛОВНЕ зауваження на цьому етапі;
- Рекомендувати відкликати вдруге законопроект є недоцільним, оскільки це точно затягне процес на невизначений строк та не дозволить запровадити ефективні норми скорочення вживання тютюну.
Просимо врахувати ці аргументи під час підготовки законопроекту до розгляду на комітеті.