12 лютого 2015 р. Верховна Рада України прийняла в другому читанні і в цілому як закон законопроект № 1656 «Про забезпечення права на справедливий суд», поданий Президентом України Петром Порошенком. Цей законопроект був широко анонсований як перший крок у напрямку судової реформи, яка б забезпечила справжню незалежність суддів і гарантувала б усім громадянам України право на справедливий суд.
Незважаючи на деякі позитивні новації, низка положень цього тепер вже закону насправді не лише не позбавляє суддів від політичного впливу, а й навіть посилює його. Так, експерти Реанімаційного пакету реформ неодноразово звертали увагу на неконституційність таких повноважень Президента України і Верховної Ради України як:
– ліквідація судів;
– переведення суддів по горизонталі і по вертикалі судової системи, що безпосередньо впливатиме на кар’єру судді і, таким чином, судді залишатимуться залежними від кон`юктурних бажань конкретних політиків;
– розгляд профільним парламентським комітетом кандидатур суддів на обрання безстроково;
Окрім того, недоцільними у законі з гучною назвою «про забезпечення права на справедливий суд» є положення про обов’язковість присутності Президента України на приведенні суддів до присяги, оскільки це ставить новопризначених суддів у залежність від конкретної посадової особи.
Експерти Реанімаційного пакету реформ неодноразово заявляли, що головною метою закону має бути встановлення і гарантування незалежності судової гілки влади. Адже залежні від політичних впливів судді не будуть спроможні ухвалювати законні і справедливі рішення, і події річної давнини є тому підтвердженням.
Зважаючи на це, Реанімаційний пакет реформ заявляє, що відтепер уся відповідальність за формування суддівського корпусу, забезпечення справжньої незалежності суддів і права громадян на справедливий суд покладається на Президента України Петра Порошенка як автора цього закону.
Оскільки особливо актуальним в умовах збереження та частково посилення впливу виконавчої гілки влади на судову є забезпечення громадського контролю за якістю виконання зініційованих Президентом України та його адміністрацією змін – зменшення тиску на судову владу, експерти Реанімаційного пакету реформ відтепер уважно стежитимуть за дотриманням його положень. У випадку їхнього невиконання ми будемо нагадувати Президенту України і Верховній Раді України про їхню відповідальність перед суспільством за неконструктивні рішення.