Громадська ініціатива «Реанімаційний Пакет Реформ», зважаючи на негативну тенденцію прийняття стратегічних для країни рішень в закритому режимі та поспіхом (зокрема, персональний склад Кабінету Міністрів України та плану дій уряду) наголошує – бюджет країни занадто важливий документ, щоб ховати його до останнього, а потім приймати нашвидкуруч. Відповідальність і уряду, і парламенту в тому, щоб цей ключовий для країни документ було прийнято відповідно до регламенту та з належним публічним обговоренням.
Ми, громадські експерти та активісти, наполягаємо на тому, що саме в такий складний для країни час варто переходити від практики укладання бюджету проїдання в інтересах олігархічних кіл, які монополізували та корупціонували ключові галузі економіки, до підготовки та реалізації бюджету реформ. Саме у час, коли перед країною стоять суттєві виклики і через агресію Росії на Сході, і через посилення соціальної напруги внаслідок економічної ситуації, уряд та парламент мають забезпечити захист ключових реформаторських кроків, прийнятих цього року, та закласти фундамент для розгортання змін в майбутньому.
Кажучи про забезпечення незворотності реформ розпочатих минулого року, ми перш за все маємо на увазі потребу адекватного забезпечення фінансовими ресурсами антикорупційних заходів, а саме: функціонування Національного антикорупційного бюро, Національного агентства з питань запобігання корупції і створення системи подання і оприлюднення декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, згідно із Законом “Про запобігання корупції”.
Також належної підтримки вимагає реформа прокуратури. У цьому напрямку варто закласти в бюджет 2015 року наступні рішення:
1) Зменшити загальний бюджет прокуратури з 2 млрд 795 млн грн до 2 млрд. Необхідно, аби це заощадження відбулось за рахунок:
– зменшення кількості прокурорів до 5 500 (а не до 9 000 прокурорів, як це пропонує Міністерство фінансів);
– зменшення кількості місцевих прокуратур з близько 500 до 100;
– унормування законом розміру і чіткої структури грошової винагороди прокурорів;
2) Окремим рядком передбачити фінансування Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії прокурорів;
3) Окремими рядками передбачити фінансування місцевих, регіональних і Генеральної прокуратури (цього вимагає закон);
4) Передбачити збільшення фінансування Координаційного центру безоплатної правової допомоги на 346 млн грн для створення мережі міжрайонних центрів безоплатної правової допомоги (за рахунок зекономлених у прокуратури коштів). Функція представництва інтересів громадян в судах повинна перейти від прокуратури до зазначених центрів;
5) Для реалізації функції контролю за дотриманням права на доступ до публічної інформації органами державної влади і місцевого самоврядування, яку було передано Уповноваженому Верховної Ради України з прав людини за новим законом про прокуратуру, передбачити збільшення бюджету Уповноваженого на 10 млн грн, що загалом становитиме річний бюджет інституції у 30 млн грн.
Антикорупційні кроки та повноцінна реформа прокуратури не лише доведе незворотність реформ та реалістичність реформаторських амбіцій нової влади, а й дозволить у перспективі повернути в бюджет кошти, які виводяться з нього через тіньові корупційні схеми.
В частині міжбюджетних відносин РПР вітає позицію уряду щодо проведення фіскальної децентралізації, яка знайшла свій відгомін у проекті державного бюджету. Однак, відсутність останньої версії проекту змін до Бюджетного кодексу не дає можливості фахівцям РПР перевірити коректність розрахунків, викладених у проекті державного бюджету. Залишаються ризики неприйняття змін до Бюджетного кодексу, що означатиме торпедування курсу на децентралізацію. В проекті бюджету не відображено вимоги статті 24-1 Бюджетного кодексу України щодо формування Державного фонду регіонального розвитку. Натомість, статтею 15 проекту Кабінету міністрів надається право в ручному режимі розподіляти кошти капіталовкладень, що продовжує традицію непрозорого і корупційно-вразливого способу розподілу публічних коштів. Це свідчить про неспроможність уряду позбавитися традицій попереднього режиму і здійснювати управління інвестиційними програмами у форматі, прийнятому в ЄС.
Зважаючи на те, що галузь охорони здоров’я є пріоритетом державної політики, звертаємо увагу на те, що недопустимим є скорочення видатків на закупівлі ліків та виробів медичного призначення. У державному бюджеті України на 2015 рік потрібно закласти відповідну суму на закупівлю ліків і виробів медичного призначення з урахуванням поточного курсу гривні до іноземної валюти для того, щоб забезпечити лікування усіх пацієнтів, як це передбачено у державних програмах. Це дозволить забезпечити хоча б потребу в лікуванні, заявлену МОЗ на 2014 рік та не допустити кризової ситуації з фінансуванням закупівлі ліків наступного року, що, в свою чергу, також забезпечить зменшення соціально-економічних наслідків епідемії.
Експерти РПР звертають увагу на те, що в проекті державного бюджету не передбачено ні копійки на фінансування суспільного мовлення, яке повинно почати свою роботу з 1 січня 2015 року.
Експерти «Реанімаційного Пакету Реформ» ще раз наголошують, що в української влади є всі можливості для підготовки адекватного до існуючих реалій бюджету реформ і готові надати свої послуги для допомоги Кабінету Міністрів України та Верховної Ради України по кожній з галузей економіки та сфер державного управління. У разі ж повторення прецеденту з програмою уряду та спробою прийняти непідготований належним чином бюджет поспіхом – адекватна реакція громадськості не забариться.