19 грудня Європейська комісія «За демократію через право» (Венеційська комісія) опублікувала остаточний висновок CDL-AD(2022)054 щодо законопроєкту про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення порядку відбору кандидатур на посаду судді Конституційного Суду України на конкурсних засадах (реєстр. № 7662 від 12.08.2022 р.), який Верховна Рада ще 13 грудня ухвалила як Закон № 2846-IX. Висновок CDL-AD(2022)054 був затверджений на 133-му пленарному засіданні (Венеція, 16-17 грудня 2022 р.) Венеційської комісії, і він містив ряд критичних рекомендацій щодо тексту Закону № 2846-IX.
20 грудня Президент підписав Закон № 2846-IX. Цей Закон набере чинності з дня наступного за днем його опублікування.
Висновок CDL-AD(2022)054 є доопрацьованою версією тексту термінового висновку Венеційської комісії CDL-PI(2022)046, ухваленого 23 листопада відповідно до статті 14а Регламенту Венеційської комісії. Загалом практика доопрацювання раніше опублікованих юридичних позицій перед їхнім остаточним ухваленням на пленарних засіданнях є типовою для Венеційської комісії. Як правило, тексти таких висновків можуть відрізнятися в окремих деталях, зокрема, якщо потрібно врахувати ключові обставини, яких не існувало на день ухвалення першого варіанту висновку.
У висновку CDL-AD(2022)054 оновлена фактологічна інформація щодо процесу розгляду та ухвалення законопроєкту № 7662. Зокрема, Венеційська комісія зазначила, що Верховна Рада ухвалила Закон № 2846-IX 13 грудня, однак його текст, підписаний Головою Верховної Ради, був наданий Секретаріату Комісії лише 16 грудня, а тому Венеційська комісія не мала можливості ознайомитися з текстом цього закону. З огляду на це, відсутність позиції Венеційської комісії щодо положень остаточного тексту Закону № 2846-IX не слід тлумачити як його автоматичну підтримку (пункт 7).
Експерти ЦППР вже здійснювали аналіз висновку Венеційської комісії CDL-PI(2022)046. Остаточний текст висновку CDL-AD(2022)054 відрізняється від проаналізованого висновку CDL-PI(2022)046 лише такими важливими нюансами:
Минулого тижня представники громадянського суспільства закликали Президента скористатися своїм правом вето і повернути Закон № 2846-IX до Верховної Ради для повторного розгляду та ухвалення, оскільки ухвалена редакція Закону № 2846-IX не вирішує вищезгадані проблеми, а від ухвалення та імплементації цього закону залежить стан виконання Україною зобовʼязань щодо членства в ЄС.
Однак, оскільки Президент уже підписав Закон № 2846-IX з усіма його недоліками, то вищезазначені рекомендації Венеційської комісії можуть бути імплементовані лише через внесення змін до Закону «Про Конституційний Суд України».
Експерти ЦППР нагадують, що наразі у КСУ існує 5 вакантних місць (3 за квотою ВРУ і 2 за квотою зʼїзду суддів), і їх необхідно заповнити виключно через проведення відбору на конкурсних засадах. Крім того, важливо памʼятати, що ухвалення Закону № 2846-IX не є самоціллю для України: ключове значення рекомендації Європейської комісії щодо ухвалення та запровадження конкурсної процедури відбору суддів КСУ полягає в обовʼязковому призначенні суддями КСУ лише тих кандидатів, які якнайбільше відповідають конституційним вимогам щодо високих моральних якостей та визнаного рівня їхньої правничої компетентності. Застосування на практиці будь-яких формальних чи імітаційних підходів щодо проведення відбору суддів КСУ, так само як і призначення суддями КСУ недоброчесних та/або непрофесійних кандидатів не є виконанням відповідної рекомендації Європейської комісії.