З такими темпами НАЗК перевірить всі декларації не раніше, ніж через 3600 років, – експерти

Позначки:

Національне агентство з питань боротьби з корупцією працює вкрай неефективно, погано перевіряє декларації і фактично легалізує майно чиновників, яке могло бути нажито нечесно. Про це заявили представники Реанімаційного Пакету Реформ під час круглого столу “Цапи відбувайли: кого НАЗК спіймало на брехні?”

Експерти проаналізували перевірку декларацій, яку НАЗК зробило за два роки. Виявилося, що  з початку роботи і до червня 2018 Агентство перевірило лише 331 декларацію з понад мільйона поданих. Із них – 45 декларацій, в яких НАЗК виявило невідповідності, тобто незадеклароване майно. Про це розповів експерт групи “Антикорупційна реформа” РПР та голова правління StateWatch Гліб Канєвський.

“Якщо такими темпами і далі будуть перевірятися декларації, то НАЗК перевірить усіх чиновників приблизно через 3600 років”, – пожартував Гліб Канєвський.

За підрахунками експертів, недостовірні дані вказали 13 співробітників органів місцевого самоврядування (мери, заступники мерів, співробітники міських рад). Також серед декларантів, у яких знайшли неповну інформацію, були чотири народних депутати (Дзензерський, Дунаєв, Рабінович, Журжій), шість прокурорів, три дрібних чиновники центральних органів державної влади.

“Ми перейнялися питанням: де ж топ-прізвища, які постійно звучать у журналістських розслідуваннях, яких ми постійно бачимо на засіданнях Кабміну, під куполом парламенту? Щодо посадових осіб, які займають особливо важливе становище, НАЗК не поспішає проводити перевірки. А якщо і поспішає, то робить це бездарно, фактично легалізуючи їх майно”, – сказав Канєвський.

Як приклад Канєвський назвав якість перевірки декларації президента Петра Порошенка, першого віце-прем’єра Степана Кубіва, віце-прем’єра Геннадія Зубка. Він стверджує, що НАЗК дало позитивний висновок, хоча ціла низка державних органів не надали даних для цих декларацій.

Скільки міжнародні партнери виділили коштів на фінансування НАЗК – PDF

Депутат Верховної Ради Олена Сотник звинуватила Нацагентство з питань запобігання корупції (НАЗК) у порушенні порядку і термінів повної перевірки декларацій.

“Ключова проблема Національного агентства полягає в тому, що, по-перше, немає дотримання закону в принципі. Щодо кожного, хто перевіряється, НАЗК діє на власний розсуд: як карта лягає”, – розповіла Сотник.

Колишня керівниця департаменту фінансового контролю і моніторингу способу життя Національного агентства із запобігання корупції (НАЗК) Ганна Соломатіна вважає неякісним кадровий склад агентства.

“За п’ять місяців, які я пропрацювала в НАЗК, я побачила, що, починаючи з членів НАЗК і закінчуючи працівниками, там немає професійних співробітників. Що відбувається. Приходить лист, розписують на департамент, уповноважена особа починає перевірку. А потім починається футбол. То одному члену НАЗК не сподобалося і віддають назад уповноваженому, то щось інше. Тому в більшості випадків люди збирають речі і звільняються. А члени НАЗК як працювали, так і працюють. Тому що термін у них чотири роки і вони отримують свою заробітну плату” , – сказала Соломатіна.

Крім того, НАЗК повністю провалило роботу з виявлення конфліктів інтересів, розповіла  голова правління Антикорупційного штабу Галина Янченко. Антикорупційний штаб пропонував НАЗК програмне забезпечення для виявлення конфліктів інтересів у депутатів місцевих рад. НАЗК користуватися цією системою відмовилися.

“Минулого червня ми скерували в НАЗК перші звернення щодо конфлікту інтересів депутатів місцевих рад. Це був Тернопіль, там депутати виділяли собі гектари комунальної землі. Ми повністю задокументували ці кейси, відправили НАЗК усі документи, причому взяті з офіційних джерел. І як думаєте, що сталося? Минув рік – ми отримали результати перевірок. НАЗК вказало, що, згідно із законом, має три місяці з дня виявлення і два роки з дня вчинення конфлікту інтересів, щоб притягнути до відповідальності. За фактами, які ми їм відправили, минули два роки, тому вони закривають провадження. Тобто вони рік перевіряли повністю задокументовані кейси з офіційними документами з офіційних джерел і в результаті сказали, що вони не можуть це перевірити”, – розповіла Янченко.

На думку експертів, все це свідчить про неспроможність, неефективність і непрофесійність керівництва НАЗК.

“Єдиний вихід із ситуації – це перезапуск НАЗК, звільнення непрофесійних людей у керівництві і обрання нових членів НАЗК. Інакше з року в рік ми будемо бачити проблеми в е-декларуванні, в конфлікті інтересів, інших напрямках НАЗК. Йтимуть мільйони гривень на утримання цього абсолютно неспроможного органу”, – заявила Янченко.

Нагадаємо, раніше експерти РПР вимагали від Верховної Ради України – прийняти у неспотвореному вигляді законопроект №6387, який дозволить перезавантажити НАЗК і забезпечить незалежність, аполітичність та ефективність в діяльності цього органу.

Інфографіка перевірки декларацій НАЗК

ВГОРУ