Які законодавчі зміни до процедури конкурсного відбору суддів КСУ необхідні зараз?

Шокуюче рішення про визнання Конституційним Судом України неконституційною статті Кримінального кодексу України про незаконне збагачення викликало величезний резонанс як української, так і міжнародної спільноти. Також воно актуалізувало питання про забезпечення незалежності суддів КСУ. Про це йшлося під час експертного обговорення 18 березня, організованого Центром політико-правових реформ та Реанімаційним Пакетом Реформ.

За словами народної депутатки України Ганни Гопко, посилення політичної залежності суддів КСУ може призвести до того, що він ухвалюватиме кон’юнктурні рішення, вигідні владі. Про питання незалежності суддів варто говорити ще й тому, що, попри описані тенденції, бачимо і певну боротьбу всередині установи, про що свідчить нещодавня заява окремих суддів КСУ про політизацію суду.

Щоб вирішити це питання, потрібно забезпечити такі умови, коли судді дотримуватимуться Конституції України, а не вказівок політичних сил, якими вони були номіновані на посаду. Зробити це можна шляхом забезпечення незалежного конкурсного відбору.

Зокрема, ідеться про відбір суддів Верховною Радою України. Так, народна депутатка Вікторія Пташник назвала ст. 208-4 Регламенту ВРУ, яка передбачає обрання кандидатів на посаду судді КСУ від Парламенту за політичною доцільністю, нахабним спотворенням реформи КСУ 2016 року. У цій статті прописано, що лише депутатські фракції (депутатські групи), групи позафракційних народних депутатів мають право подавати кандидатури на посаду судді КСУа це збільшує політичний вплив на суддів КСУ ще на етапі їх призначення.

Пташник навела приклад, коли до останнього конкурсного відбору не допустили двох кандидатів, оскільки їхні кандидатури не були запропоновані народними депутатами. Перевірити це положення Регламенту на відповідність Конституції України парламентарі просять в поданні, внесеному до КСУ наприкінці 2018 року. Провадження щодо нього досі не відкрито. На переконання Вікторії Пташник, відкриття провадження за цим поданням – перший крок КСУ, щоб захистити свою незалежність.

На необхідності зміни процедури відбору суддів на законодавчому рівні наголосив і директор Фундації DEJURE Михайло Жернаков.

Голова Правління Центру політико-правових реформ Ігор Коліушко акцентував увагу на двох критеріях до кандидата на посаду судді, запроваджених реформою 2016 року: високі моральні якості та визнаний фаховий рівень. Забезпечити дотримання цих критеріїв при відборі суддів можна, тільки ухваливши зміни до Закону України “Про Конституційний Суд України”. Серед пропозицій експерта до формування конкурсної комісії, які потрібно закріпити на законодавчому рівні, – створення єдиної конкурсної комісії з відбору суддів замість трьох окремих, які визначають кандидатів від Президента України, Верховної Ради України та з’їзду суддів, як це відбувається сьогодні.

“Немає заперечень, що конституційні зміни 2016 року, які мали забезпечити професійність і незалежність суддів КСУ, на практиці не реалізовані. Сьогодні ми вбачаємо два кроки для вирішення такої ситуації. Перший – скасування ст. 208-4 Регламенту ВРУ, яка політизує відбір суддів Парламентом, другий – внесення змін до Закону України «Про Конституційний Суд України» для формування такої конкурсної комісії, яка зможе забезпечити відбір суддів, відповідних двом новим критеріям – високі моральні якості та визнаний рівень професіоналізму”, – підсумувала дискусію Юлія Кириченко.

Відеозапис експертного обговорення:

Захід організовано Центром політико-правових реформ у межах проекту «Посилення ролі громадянського суспільства у забезпеченні демократичних реформ і якості державної влади» за підтримки Європейського Союзу у співпраці з Реанімаційним Пакетом Реформ в рамках програми з інституційної розбудови Центру демократії та верховенства права, що здійснюється за фінансової підтримки Швеції.

ВГОРУ