05.11.15 у приміщенні Українського Кризового Медіа Центру (м. Київ, вул. Хрещатик, 2 відбулося обговорення законопроектів, які стосуються територіальної оборони за участі народних депутатів та експертів.
Відкриваючи захід, Леонтій Шипілов, експерт Реанімаційного Пакету Реформ, зазначив, що події весни 2014року показали з одного боку – не спроможніть відбити агресію, а з іншого боку – фактичну не спроможність територіальної оборони належним чином прореагувати на виклики, які були пов”язані з цими подіями. Цілком очевидною була реакія влади розробити достатьню правову базу, проаналізувати ці проблеми та удосконалити механізми і інститути територіальної оборони України. У грудні 2014 року Президент України наголошував на необхідності законодавчого закріплення інстетутів територіальної оборони, з 2015 року ми бачимо низку законопроектів:
Проект №1761 від 14.01.2015, в якому пропонувалось створення громадської організації наділеної функціями: захист державності з меседжами володінням вогнепальної зброї.
Враховуїчи величезне значення для нашої держави питання териториальної оборони 4 червня 2015 року була схвалена постанова України щодо плану законодавчого забезпечення реформ, зокрема п.59 “зазначено необхідність розробки і прийнятя закону Украхни про териториальну оборону України”, враховуючи зазначені позиціїї 17 липня 2015 року було зареєстровано законопроект №2411а «Про територіальну оборону України», участь у розробці якого прийняли експерти РПР (http://w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_1?pf3511=56121&).
Хочемо звернути вашу увагу на цей законопроект і зазначити ключові моменти: «Цим проектом пропонується створити сили резерву територіальної оборони, які будуть військовою частиною Національної Гвардії і формуватися будуть за територіальним принципом.
Практично після вторгнення банд–формувань разом з російськими військами на теріторію України люди вже фактично зробили те, що ми маємо узаконити – створили територіальні батальни з ініціативних груп. Данний законопроект на законодавчому рівні вибудовує механізм управління, фінансування, базування цих формувань, а також проведення чіткої ієрархічності і структоризації ”- зазначив Ігор Лапін, народний депутат України.
Ігор Корж, помічник народного депутата Андрія Леуса, одного з авторів данного законопректу, зазначив, що питання територіальної оборони актуальне і потрбує законодавчого врегулювання. Повідомив, що підтримує ідеюцього проекту, але має пропозиції до другого читання.
Валерій Садовський, експерт Реанімаційного пакету реформ, виступив із закликом до народних депутатів про те, що будь які питання з Національної безпеки і оборони повинні врегульовуватися законодавчо, тому законопроект, який би уточнював питання територіальної оборони є необхідний, ми бачемо це в прогалинах діючого законодавства. «Але також хочу, щоб всі зрозуміли, що діюче законодавство вже передбачає: територіальну оборону, вона визначена в законі “Про оборону”, в якому передбачені завдання, хто очолює, хто організовує територіальну оборону, хто безпосередньо керує. Хочу зазначтити, що те стихійне явище, коли добровольці пішли на фронт і першимі почали давати опір ворогу, примусило ГШУ 4 травня 2014 року прийняти рішення щодо створення підрозділів територіальної оборони. Хочу звернутися до народних депутатів з проханням зосередиті увагу на виконанні чинного законодавства, яке багато в чому не виконується. Якщо уважно прочитати закон ”Про оборону”, то заходи, які передбачені мирним часом не виконуются і Кабінетом міністрів, і МО, і іншими державними органами це потрібно врегульовувати.” Також Валерій зауважив, що визначення ГШУ , як органа управління в законі про Територіальну оборону, суперечить визначенням в законі про Оборону, тому важливо при розробці нових законопроектів врахувати діюче законодавство.
“Як нам себе захистити – це завдання територіальної оборони” – зазначив Святослав Стиценко, який готує бійців теріторіальної оборони, засновник «Українського легіону» ”Люди, які протягом 6 місяців проходять підготовку поза робочий час, але добровільно – мають набагато кращий рівень підготовки, ніж мобілізовані, які 3 місяці в стаціонарних умовах навчались в навчальних центрах”.
Денісом Васильєвим, експертом РПР, було зазначено, що данним законопроектом також необхідно передбачити статус людини-захисника.
У ході дискусії обговорили досвід інших країн щодо територіальної оборони, було проаналізовано різні моделі. В наших умовах сам факт фінансування міні підрозділів є загрозою створення приватних кишенькових армій – це необхідно також передбачити проектом.
Учасники круглого стола в процесі обговорення прийшли до висновку, щодо законопроект “Про територіальну оборону” необхідний, але він потребує доопрацювання до другого читання, а також великої кількості підзаконних актів. Всі учасники домовися про подальшу співпрацю та про проведення зустрічі експертів для обговорення пропозицій і напрацювання правок до проекту.