Реанімаційний Пакет Реформ > Новини > Колонки > Усиновити не можна відмовити: чи справляється держава з введенням нових процедур в сфері усиновлення?

Усиновити не можна відмовити: чи справляється держава з введенням нових процедур в сфері усиновлення?

В липні 2019 року Міністерства соціальної політики запровадило обов’язкову вимогу про проходження громадянами України, які бажають усиновити дитину, курсу підготовки з питань виховання дітей. Проект внесення змін про запровадження такої додаткової вимоги не виносили на громадське обговорення і на момент затвердження цих змін не підготовили необхідні організаційно-правові передумови для запровадження навчання для кандидатів в усиновлювачі.

В результаті набрання чинності цими змінами до «Порядку провадження діяльності з усиновлення та здійснення нагляду за дотриманням прав усиновлених дітей» в жовтні 2019 року державна система не була готова провадити це навчання (не було затвердженої ні програми для підготовки, ні форми самої довідки), але серед пакету документів для взяття громадян України на облік кандидатів в усиновлювачі вимагалося подання довідки про проходження курсу підготовки з питань виховання дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування.

Це майже заблокувало можливість громадянам України в рамках правого поля ставати на облік як кандидати в усиновлювачі.

Потрібно зазначити, що програму підготовки з питань виховання дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування та форму довідки про проходження такого курсу підготовки затвердили  лише на початку 2020 року. Тому виникає цілком закономірне питання навіщо було посадовцям державної інституції без попередньої належної підготовки організаційно-правових питань забезпечення якісного навчання кандидатів в усиновлювачі ініціювати і вносити зміни до діючого порядку усиновлення? Це обмеження спричинило призупинення можливостей для національного усиновлення і cтворило пріоритет для міждержавного усиновлення (штучно збільшилась кількість дітей для усиновлення іноземцями).

Незважаючи на ухвалення зазначених наказів Мінсоцполітики, перед керівництвом обласних і міських центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді і досі актуальними є питання:

На платформі Разом проти корупції експертами у галузі усиновлення спільно із фахівцями Мінсоцполітики, розроблялися зміни до запровадження обов’язкового навчання для осіб, які бажають усиновити дитину. Експертне коло в галузі захисту прав дітей підтримує доцільність того, щоб майбутні батьки проходили навчання. Але ці 72 години, що присвятять особи, які вирішили усиновити дитину, на навчання, повинні бути корисними їм, а не просто бути примусовою вимогою і способом заробляння на продажі таких довідок недоброчесними чиновниками.

1 червня 2020 року КМУ ухвалив постанову, якою призупинив дію правових норм про обов’язковість проходження курсу підготовки з питань виховання дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, з метою організаційно-правового забезпечення якісного навчання кандидатів в усиновлювачі. Таким чином, після внесених змін служби у справах дітей знову можуть правомірно надавати громадянам України статус кандидата в усиновлювачі і відповідно надавати направлення на знайомство з дитиною, надавати висновок про доцільність усиновлення та сам пакет документів для звернення до суду. До 1 вересня 2020 року мають бути створені умови для організаційного і правового забезпечення проведення курсу підготовки і це має відбуватися у тісній співпраці Мінсоцполітики, обласних і міських центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді та профільних експертів у сфері захисту прав дітей.

Найгострішим питанням на сьогодні з позиції антикорупційної діяльності залишається визначення правових підстав для ухвалення уповноваженими особами рішення про надання рекомендацій щодо кількості, віку та стану здоров’я дітей, яких може усиновити заявник. Тобто, якщо фахівець рекомендує всиновлювати дитинну лише певної статі, чи віку – якими саме правовими нормами він керується у наданні цих обов’язкових до виконання та обмежуючих рекомендацій?

Відсутність методичних рекомендацій визначених у правовому полі створює необґрунтовані дискреційні повноваження для посадових осіб, які видаватимуть довідку про проходження курсу підготовки з питань виховання дітей.

Вікторія Яцук, експертка ГО «Разом проти корупції»

ВГОРУ