Українці хочуть більше знати про енергетику – опитування DiXi Group

Позначки:

Лише 12% громадян зазначають, що вони повністю поінформовані про енергетику, 50% декларують обізнаність на загальному рівні, 30% поінформовані недостатньо. Такі дані було отримано під час дослідження громадської думки, проведеного проектом USAID «Прозора енергетика», що здійснює аналітичний центр DiXi Group.

За підсумками опитування, 65% українців, які цікавляться інформацією про енергопостачання, роблять це задля розуміння як формуються тарифи, 52% хочуть дізнатися як економити на оплаті рахунків, а 51% – хочуть бути впевнені в справедливих тарифах.

Поінформованність

Наразі енергетичний сектор залишається недоступним і незрозумілим для більшості громадян. Найгірше поінформовані побутові споживачі, найкраще – постачальники та регуляторні органи, на середньому рівні – корпоративні споживачі і інші органи влади.

І експерти, і представники бізнесу одностайні у тому, що органи виконавчої влади повинні відповідати за забезпечення інформаційної прозорості у сфері енергетики. Для 41% українців інформація про роботу енергетичних компаній є частково зрозумілою, і лише окремі питання потребують роз’яснення. 33% зазначили, що у цій інформації розбираються лише спеціалісти, а 17% – що взагалі немає доступної інформації.

Щодо джерел інформації, то громадяни дізнаються про енергетику з національних телеканалів, платіжок від постачальників та знайомих. Молодь 18-24 років отримує інформацію через Інтернет (47%), або соціальні мережі (39%), а серед пенсіонерів таких лише 8% та 4% відповідно.

80% респондентів зазначили, що їм бракує інформації про те, як відбувається використання коштів, які держава отримує через енергосектор. 75% відзначили, що їм не вистачає інформації про власників компаній, а 74% – про відновлювані джерела енергії.

55% українців хотіли б отримувати інформацію про роботу постачальників газу, електроенергії та тепла через платіжки. Далі з відривом (21-23%) ідуть офіційні сайти та інфостенди постачальників, контролери та інший персонал, місцеві ЗМІ.

24% громадян у віці 25-34 років готові робити це через “кабінет споживача”, інші електронні системи проведення розрахунків.

Лише 9% готові доплачувати задля більш якісного інформування.

Тарифи

79% українців вважають, що завищені та необґрунтовані ціни та тарифи – це прояв корупції у сфері енергетики.

39% та 38% учасників дослідження покладають відповідальність за формування тарифів на Міністерство енергетики та Кабінет Міністрів, відповідно. Ще по 28% вважають це компетенцією НКРЕКП та самих постачальників, а 21% – Президента та Верховної Ради.

76% опитаних громадян вважають важливим мати доступ до більш детальної інформації про те, з чого складаються тарифи на газ, електроенергію та теплопостачання.

Корупція

47% українців вважають корупцію у сфері енергетики однією з найбільших проблем у суспільстві і державі, а 19% – найбільшою проблемою.

Найбільш корумпованими сферами учасники опитування вважають ринки постачання газу та нафтопродуктів, далі з невеликим відривом ідуть поставки електроенергії та вугілля, найменш корумпованими є ринки “зеленої” енергетики та чистих технологій, енергоефективних послуг (аудит, термомодернізація).

69% громадян пам’ятають скандали з “газовими контрактами Тимошенко”. Ще 40% називають скандал із «вишками Бойка», по 33% – чули або знають про скандали із офшорами (“Панамські папери”, “Райські папери”) та схемами навколо Одеського припортового заводу. 30% знають або чули про формулу «Роттердам+».

Найбільше українці готові реагувати на факти корупції шляхом участі в обговоренні з друзями, знайомими (60%), підписання петицій (44%); лише 23% готові виходити на мітинги, демонстрації протесту.

Постачальники

Для 60% українців критерій якісного інформування може стати вирішальним під час вибору постачальника, за умови однаковості критеріїв ціни та обслуговування.

В сфері газу 25% споживачів готові змінили постачальника; 58% не отримували за останній рік будь-яку звітну інформацію від нього. 8% скаржилися за останній рік на неякісні послуги, проблема була вирішена у 39% випадків.

В електроенергетиці 20% споживачів готові змінити постачальника; 55% стверджують, що не отримували за останній рік будь-яку звітну інформацію. Лише 8% поскаржилися на неякісні послуги.

В сфері теплопостачання 36% споживачів готові змінити постачальника; 51% не отримували за останній рік будь-яку звітну інформацію, та 17% скаржилися за останній рік на неякісні послуги.

Гендер

Жінки відповідають за оплату рахунків майже у половині домогосподарств країни (46%), чоловіки – у 18%. Обов’язки оплати між чоловіком та жінкою діляться по черзі у 11% домогосподарств, за нагоди – ще у 8%.

Абсолютна більшість українців однаково довіряють експертам-жінкам та експертам–чоловікам.

Думки експертів та представників бізнесу

Опитані експерти і представники бізнесу одностайні у тому, що органи виконавчої влади повинні відповідати за забезпечення інформаційної прозорості у сфері енергетики.

Поліпшення рівня поінформованості населення та підвищення якості обслуговування, на одностайну думку експертів, можливі за рахунок впровадження таких інструментів як “кабінет споживача” та електронний цифровий підпис. Експерти оцінюють такі інструменти і засоби комунікації як сучасні, прогресивні і корисні. Серед представників бізнесу була висловлена думка, що інформування – це лише один з компонентів у розбудові сервісної системи.

Для поліпшення стану речей респонденти із бізнес-середовища пропонують: проведення аудиту, загальну зміну системи статистики і обліку, персональну відповідальність за ненадання даних або надання неправдивих даних.

Дослідження для проекту USAID «Прозора енергетика» проведено GfK Ukraine з 9 червня до 5 липня 2018 року в усіх регіонах України за винятком Криму та окупованих територій Донецької та Луганської областей. Опитано 3856 респондентів віком від 18 років. Максимально можлива похибка вибірки складає 1,6%. Також проведено 13 глибинних інтерв’ю з представниками експертного і бізнес середовища.

ВГОРУ