Реанімаційний Пакет Реформ > Новини > Україна ніколи не мала такого шансу провести реформу державної служби як сьогодні

Україна ніколи не мала такого шансу провести реформу державної служби як сьогодні

7 жовтня комітет ВРУ з питань державного будівництва завершив підготовку до прийняття в цілому законопроекту «Про

державну службу». Депутати розглянули 1306 правок. Народні обранці досягнули компромісу щодо більшості позицій

вдалося досягнути компромісу. Про підтримку законопроекту неодноразово заявляли Президент, Голова ВРУ, міністри.

Він внесений до Коаліційної Угоди та Програми діяльності Уряду. Є хороші шанси успішного ухвалення його ВРУ на

початку листопада.

Він передбачає:

– Відкриті конкурси на всі посади державної служби. Від найнижчих до керівників центральних органів

виконавчої влади. Вводиться нова посада – державний секретар міністерства. Також з конкурсним добором.

– Скасування преференційної пенсійної системи

– Чітке відмежування політичних посад від посад державної служби

– Обмеження політичної діяльності державних службовців. Забороняється членство держслужбовців категорії

«А» в політичних партіях та участь в керівних органах політичних партій службовцям категорії «Б» і «В».

Для інформування міжнародних стейкхолдерів та журналістів щодо просування законопроекту, 22 жовтня в офісі

Реанімаційного Пакету Реформ пройшов прес-сніданок для представників дипломатичних установ та міжнародних ЗМІ.

В заході взяли участь народні депутати та експерти РПР, які розповіли новації законопроекту.

Віктор Тимощук, експерт РПР та Центру Політико –Правових Реформ: «Ніколи ще не було настільки консолідованої

підтримки законопроекту від депутатів, експертів, громадянського суспільства, європейських партнерів як у випадку із

державною службою».

Європейські експерти з СІГМИ, оцінюючи сучасний стан держслужби в Україні вживають термінів: непрофесійна,

заполітизована, корумпована. Законопроект 2490 покликаний змінити цю ситуацію і високо оцінений експертами

Україна ніколи не мала такого шансу провести реформу державної служби як сьогодні. Це питання елементарного

виживання держави.

Альона Шкрум, депутат Верховної Ради: «Добір найвищих державних службовців забезпечуватиме збалансована

Комісія, що складатиметься із представників Верховної Ради України, Президента, Уряду, професійних спілок,

об’єднання роботодавців, Національного агентства України з питань державної служби. Це дозволить сформувати

якісний вищий корпус чиновників та розпочати процес оздоровлення державної служби з голови».

Денис Бродський, екс голова Нацагенції з питань державної служби, експерт РПР: Ще півтора роки тому мало хто

розумів масштабність необхідності цієї реформи. За цей час спільними зусиллями вдалося підняти цю тему в топ.

Зараз вже всі розуміють – без нормальних державних службовців жодна реформа не буде втілена якісно

Серед основних претензій від критиків законопроекту в пресі та публічно були озвучені:

1. Ускладнена система набору і звільнення державних службовців

Альтернативи конкурсному добору бути не може. Це найкращий і найчесніший спосіб отримати хорошого фахівця на ту

чи іншу посаду. На проведення конкурсу потрібно всього 2 тижні.

Механізми звільнення держслужбовця у випадку наявності підстав в законопроекті існують. Надто гнучкою ця система

також бути не може, оскільки професійною державна служба є лише коли вона є стабільною і виключаються можливості

свавільних звільнень.

2. Не дає гнучкості в питаннях заробітних плат.

Це твердження не зовсім коректне. По-перше, законопроект навіть усупереч наполяганням європейських експертів

містить агресивну систему мотивації-преміювання (до 30% у структурі зарплати чиновника). Хоча за євростандартами це

мало б бути не більше 10%. По-друге, законопроект передбачає на 2,5 роки збереження фонду оплати праці за органом

влади у разі скорочення персоналу. Керівник органу на перехідний період може вільно користуватися цим фондом для

встановлення доплат і премій. Тож інструменти є. Що стосується розміру заробітних плат, то це питання передане до

компетенції Кабінету Міністрів України. Але так само очевидно, що потрібно подолати існуючі диспропорції в оплаті

праці, коли за однакову роботу службовців різних міністерств отримують відмінну у кілька разів зарплатню.

 

ВГОРУ