Україна стикається з чотирма викликами, які потребують розв’язання для швидшого подолання коронавірусу. Про це заявив в.о. генерального директора Центру громадського здоров’я МОЗ Ігор Кузін на пресконференції в Укрінформі.
“Зараз можна констатувати 4 основні виклики, з якими ми будемо стикатися найближчим часом, – це те, що не зовсім і не завжди вдається виконувати добре. Перший — це розширення тестування, тому що воно є критичним для своєчасного встановлення діагнозу або підозри. За останні кілька місяців в десятки разів зросла потужність лабораторій, однак ми бачимо, що вже зараз вони виходять на пікову потужність і найближчим часом вона буде досягнута”, – сказав Кузін.
За його словами, найімовірніше, ми зможемо вийти на те, що кожна область виконуватиме по тисячі досліджень впродовж однієї доби.
“Це дуже великі показники щодо ПЛР-тестування. Методом ІФА вже виконують близько 1 тисячі. Однак ми маємо думати про розширення, тому що залишається близько 2-х місяців до початку епідемічного сезону, а саме грипу. І це викличе зростання навантаження на лабораторії… Розширення тестування буде залишатися викликом, тому що ми маємо його розширювати адаптивно, залежно від кожної області, і маємо залучати максимальну кількість можливих лабораторій, які є в країні”, – зазначив очільник ЦГЗ.
Серед викликів він назвав і дотримання інфекційного контролю. “Це те, над чим мають працювати лікарі саме у лікарнях. Вони мають забезпечувати розділення потоків хворих, мають самі використовувати засоби індивідуального захисту, дотримуватися певних протиепідемічних заходів під час надання медичної допомоги хворим. Є й певні інфраструктурні речі — це технічний стан будівель”, – сказав Кузін.
За його словами, інфекційний контроль — найболючіше питання, тому що його дотримання потребує дуже багато зусиль, а досягти виконання всіх вимог вдається не завжди і не в усіх лікарнях.
Очільник ЦГЗ також вважає, що потрібні гнучкі механізми реагування.
“Ми звикли, що питання пандемії або інфекційних хвороб — це сфера МОЗ. Однак зараз бачимо, що велика кількість проблем, пов’язаних з COVID-19, – не в площині виключно МОЗ, а й Мінсоцполітики, МВС тощо. На жаль, ми не маємо добре відпрацьованих гнучких механізмів, щоб дуже швидко залучити або переналаштувати ту чи іншу гілку влади. Тому маємо працювати над тим, щоб такі гнучкі механізми були створені”, – заявив Кузін.
Він додав, що викликом є і недовіра до влади. “Коли влада каже, що все під контролем, це викликає певну недовіру. І це системне питання, тому що, дійсно, комунікаційні месиджі держави не завжди сприймаються як такі, до яких можна дослуховуватися або яким можна довіряти. Ми стикнулися з цим, і це є великою проблемою”, – наголосив фахівець.
На його думку, ці 4 основні виклики залишатимуться актуальними і на майбутній рік.
Інформаційна кампанія «Карантин послаблено — небезпека COVID-19 залишається», проведена ГО «Життя», ДУ «Центр громадського здоров’я МОЗ України» та регіональними центрами громадського здоров’я у 21 регіоні України протягом червня-серпня, охопила понад 33 мільйони українців, що засвідчує її ефективність.
“До пандемії коронавірусу не був готовий ніхто. Вона стала викликом для всього світу. В Україні теж постало питання, що кожен із нас може зробити для того, щоб не допустити зростання захворюваності на коронавірус. Коли ми знаємо, що немає поки що вакцин і ефективного лікування, важливим механізмом попередження хвороби є дотримання простих правил безпеки. І на них ми наголошували під час нашої інформаційної кампанії”, – сказала виконавча директорка ГО «Життя» Лілія Олефір.
Вона уточнила, що в межах проведення кампанії було розроблено відеоролики, аудіоролик, зовнішня реклама, візуальний контент для соцмереж та друковані плакати, присвячені правилам поведінки в громадських місцях.
“Дуже важливо було, щоб їх побачили якомога більше українців. Анімований відеоролик транслювався на 12-ти національних та 42-х регіональних телеканалах. Аудіоролик звучав на 5-ти національних та 23-ох регіональних радіо. Завдяки поширенню на YouTube та в соціальних мережах ми досягли понад 12-ти мільйонів переглядів. Загалом охоплення інформаційної кампанії склало понад 33 мільйони осіб», – підсумувала Олефір.
Вона зауважила, зокрема, що Укрзалізниця транслювала аудіоролик на вокзалах у 9-ти містах цілодобово, а у метро Києва досі продовжують показувати анімований відеоролик.
“Потрібно докладати ще більше зусиль і, зважаючи на статистику захворювань, продовжувати інформувати населення, розробляти той контент, який може достукатися до кожного”, – сказала виконавча директорка ГО “Життя”.
Водночас вона закликала законодавчо запровадити контроль над вживанням тютюну, що, відповідно дослідженням ВООЗ, значно підвищує ризик захворіти на COVID-19.
Своєю чергою в.о. генерального директора Центру громадського здоров’я МОЗ України Ігор Кузін зазначив, що однією з причин поширення коронавірусної інфекції є недостатня обізнаність та мотивованість населення щодо правил дотримання профілактичних заходів.
“Вони, з одного боку, дуже прості, з іншого – їх інколи складно виконувати, інколи їх не поширюють належним чином. Ми також бачимо, що рішення уряду були недостатньо комуніковані або недостатньо поширені, що у нас недостатній рівень усвідомленості ваги персональної відповідальності. Тому надзвичайно важливо інформувати населення про ризики у сфері громадського здоров’я”, – наголосив він.
При цьому Кузін додав, що дослідження ВООЗ та Представництва ЮНІСЕФ в Україні показують, що близько 30% опитаних респондентів довіряють переважно недержавним органам влади та інформаційним кампаніям, зокрема на телебаченні та радіо. Тому проведення таких загальнонаціональних заходів є важливим інструментом розповсюдження корисної інформації, яка здатна убезпечити від поширення коронавірусу на території України і підвищити свідомість громадян.
Він висловив переконання, що актуальність такої інформаційної кампанії щодо ризиків інфікування COVID-19 не втрачена дотепер, оскільки послаблення карантинних заходів створює ілюзію безпеки у населення.
Сьогодні, одним з пріоритетів діяльності Центру публічної комунікації та інформації є реалізація інформаційної кампанії щодо запобігання поширенню інфекції COVID-19 у столиці, яка проводиться за сприяння глобальної Мережі Партнерство за Здорові Міста.
«Для багатьох міст COVID-19 став не тільки економічним чи соціально-політичним викликом, але й викликом у сфері комунікацій. Коронавірус породив паніку, безліч міфів та дезінформації навколо себе, які з’являються ледве не щодня. Тому головна мета інформаційної кампанії Центру – це роз’яснити людям простою мовою, що дійсно допоможе убезпечити себе та оточуючих та зупинити поширення хвороби. Окремий фокус було зроблено на об’єднанні зусиль різних стейкхолдерів. Місцевий малий та середній бізнес, районні державні адміністрації, муніципальні установи, інститути громадянського суспільства та міжнародна команда експертів Партнерства – всі ми працюємо разом для того щоб зупинити COVID-19», – наголосила керівниця комунального підприємства Київської міської ради «Центр публічної комунікації та інформації» Анна Куницька.
Починаючи з 2017 року, Партнерство підтримується Bloomberg Philanthropies і працює у співробітництві з Всесвітньою організацією охорони здоров’я (ВООЗ) та глобальною організацією охорони здоров’я Vital Strategies. Партнерство за здорові міста розширило сферу своєї діяльності, щоб забезпечити негайну допомогу у вирішенні проблем міста на COVID-19.
Про Vital Strategies
Vital Strategies – це глобальна організація охорони здоров’я, яка вважає, що кожна людина повинна бути захищена сильною системою охорони здоров’я. Ми співпрацюємо з урядами та громадянським суспільством у 73 країнах, щоб розробити та впровадити стратегії, що ґрунтуються на фактах, що вирішують їхні найгостріші проблеми охорони здоров’я. Наша мета полягає в тому, щоб уряди якнайшвидше ухвалили перспективні заходи в масштабі. Дізнатися більше зможете на www.vitalstrategies.org або у Твіттері @VitalStrat.
Про Resolve to Save Lives
Resolve to Save Lives – це ініціатива Vital Strategies, що спрямована на запобігання більш ніж 100 більйонів смертей від серцево-судинних захворювань. Завдяки своєї програми «Запобігання епідемії», Resolve to Save Lives оперативно використовує уже існуючі мережі для партнерства з країнами Африки та її межами для боротьби з COVID-19. Ініціативою керує доктор Том Фріден – колишній директор Центру з контролю та профілактики захворювань (США) та є частиною глобальної організації охорони здоров’я Vital Strategies. Дізнатися більше зможете на https://www.resolvetosavelives.org або у Твіттері @ResolveTSL.
За матеріалами Укрінформ і ГО “Життя”