19 листопада активісти принесли у Маріїнський парк макети пачок сигарет зі стандартним маркуванням і закликали Парламент запровадити стандартизовані пачки сигарет з великими зображеннями хвороб. Учасники акції та брифінгу показували перехожим візуальну різницю між українськими упаковками тютюнових виробів та непривабливими стандартизованими пачками.
Упаковка суттєво впливає на обсяги продажів товару. Це довели маркетингові дослідження різноманітних товарів, зокрема тютюнової продукції. Саме тому тютюнова індустрія для формування привабливості бренду застосовує геометричні фігури, яскраві кольори, блискітки і навіть образи тварин.
Запровадження стандартизованої пачки сигарет – дієвий інструмент у боротьбі з тютюновою залежністю. Стандартизовані пачки сигарет мають бути однакового темно-оливкового кольору з великими ілюстрованими попередженнями на 65% поверхні про шкоду від куріння, не містити логотипів та зображень тютюнових марок та пропагандистської інформації на упаковці. Всі торгові назви і назви виробів треба уніфікувати до однакового кольору, шрифту та формату. Саме так Всесвітня організація охорони здоров’я у Керівних принципах до статті 11 Рамкової конвенції з боротьби проти тютюну рекомендує маркувати пачки сигарет. Україна ратифікувала цю конвенцію ще в 2006 році і зобов’язана її виконувати.
«Курець бачить пачку сигарет щонайменше 20 разів на день і 7000 разів на рік: коли хоче закурити та коли купує. Тому експерти розглядають кожен із цих разів як можливість донести інформацію курцеві про реальні загрози куріння. А тютюнові корпорації використовують упаковки тютюнових виробів з рекламною метою», – пояснив Отто Стойка кандидат медичних наук, фахівець з відмови від куріння.
За словами Владислава Збанацького, заступника Генерального директора Центру громадського здоров’я МОЗ України, дослідження свідчать про те, що реальні ілюстрації хвороб на пачках сигарет підвищують обізнаність людей про небезпеку споживання тютюну та спонукають курців кинути курити. Самі курці стверджують, що саме з пачок сигарет найчастіше дізнаються про небезпеку куріння. Запровадження простих упаковок є частиною комплексного підходу до боротьби проти тютюну.
Після використання Сінгапуром ілюстрованих попереджень ще в 2004 році виявили тенденцію до зниження часу і разів куріння. 28% опитаних курців почали менше курити саме через ці зображення, 14% зауважили, що вони уникають куритіння біля дітей, 12% − уникають куріння біля вагітних, 8% − стали рідше курити вдома[1].
В Австралії, яка першою запровадила «просту упаковку» ще у 2012 році, за останні 3 роки зменшилася поширеність куріння з 19,4% до 17,2% серед дорослого населення1.
На українських пачках попереджувальні зображення на пачках сигарет з’явилися у жовтні 2012 р., це позитивно вплинуло на зниження поширеності куріння. Відтоді медичні попередження на упаковках тютюнових виробів не змінювалися, відповідно знизилася ефективність профілактичної дії попереджень. Водночас на пачках продовжують друкувати кольорові бренди та інші елементи стимулювання продажу сигарет. «Тому важливо найближчим часом прийняти передові світові норми попередження людей про наслідки вживання тютюну», – наголосила Оксана Тотовицька, експерт ГО «Життя».
В Україні необхідно запровадити стандартизовану пачку сигарет і збільшити розмір зображень медичних попереджень про шкоду куріння із 50% до 65% від поверхні упаковки. Попередження мають розміщуватися у верхніх частинах передньої та задньої сторін упаковки. Попередження будуть містити реалістичні зображення хвороб, викликаних курінням, та щорічно оновлюватися. Використання графічних попереджень допомагає запобігти початку куріння, особливо серед дітей та молоді, а також є чинником припинення куріння. Дослідження КМІС у 2017 році демонструють, що 54% теперішніх курців задумувалися припинити курити через попередження на пачках сигарет.
Водночас і тютюнові компанії усвідомлюють важливість маркування тютюнових виробів, тому активно протидіють впровадженню простих пачок сигарет. Їхні аргументи стосуються різних аспектів: зростання кількості нелегальної продукції, технічна складність запровадження, порушення прав інтелектуальної власності, і т.д. Усі ці аргументи легко заперечуються, тому жодних проблем із переходом на просту упаковку не буде. Тютюнові корпорації вже програли декілька судових позовів з цього питання – приміром, в Австралії.
Безликі пачки сигарет роблять куріння немодним, першочергово це спонукає молодь не розпочинати куріння взагалі. А дорослих курців – задуматися про наслідки споживання сигарет і позбутися нікотинової залежності. На думку народного депутата Лади Булах, це допомагає зменшити поширеність куріння і захворюваність та смертність від неінфекційних недуг. «Водночас для впровадження цієї ініціативи не потрібно витрачати кошти із бюджету. Новий парламент має гарну нагоду захистити життя та здоров’я людей, зокрема дітей та молоді», – вважає депутат.
Довідково:
поширеність куріння в Україні серед людей віком від 15 років становить 20%, тобто 7,2 мільйона осіб в Україні курить. Щороку від хвороб, спричинених курінням, в Україні помирає 85 тисяч осіб. Щороку українська економіка втрачає 3,2% ВВП через витрати на лікування та втрату працездатності внаслідок куріння. Україна зобов’язана виконувати Рамкову конвенцію ВООЗ із боротьби проти тютюну, яку ратифікувала ще у 2006 році та запровадити європейські правила контролю за тютюном та новими пристроями для куріння, відповідно до Угоди про асоціацію з ЄС.