Система електронного декларування була запущена 1 вересня 2016 року рішенням НАЗК. На сьогоднішній день можна констатувати, що доступна для подання декларацій система не відповідає ЗУ «Про запобігання корупції», Технічним вимогам до полів форми декларації осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, які були затверджені рішенням НАЗК №4 від 10.06.2016. та Порядку формування, ведення та оприлюднення (надання) інформації Єдиного державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, затвердженого рішенням НАЗК № 3 від 10.06.2016. Нижче наведений перелік невідповідностей чинним нормативно-правовим актам.
- Система дозволяє подати кілька декларацій за один і той же звітний період. Це суперечить Закону «Про запобігання корупції» та значно ускладнює притягнення до відповідальності за подання недостовірних відомостей у зв’язку із виникненням колізій, інформацію якої з декларацій вважати релевантною.
- Перед початком заповнення нової декларації система не вимагає від суб’єкта декларування ознайомитися з Правилами заповнення форми і підтвердити це. Це прямо суперечить формі декларації, яка затверджена НАЗК.
- Відсутня передбачена законодавством можливість надання полям атрибутів «Не застосовується» і «Член сім’ї не надав інформацію». Замість «Не застосовується» вживається атрибут «Не використовується», а замість «Член сім’ї не надав інформацію» – атрибут «Не надано». Це суперечить підзаконним актам стосовно функціонування Реєстру. При цьому можливість позначення в полі, що «Член сім’ї не надав інформацію» відсутня в окремих полях, які стосуються об’єкта члена сім’ї. Тобто це значно ускладнює процес заповнення декларацій суб’єктом декларування та може призвести до ненадання інформації членів сім’ї як такої.
- У персональному електронному кабінеті суб’єкта декларування відсутня можливість отримувати повідомлення від системи та НАЗК. Це суперечить Порядку формування, ведення та оприлюднення (надання) інформації Реєстру.
- У розділах форми застосовується неправильний розмір мінімальної заробітної плати для визначення порогу декларування. Він становить 1450 грн. Це дійсно поточний розмір МЗП (встановлений з 1 травня 2016 року згідно із Законом про Державний бюджет), але за Законом «Про запобігання корупції» має бути розмір МЗП станом на 1 січня звітного року. Тобто для декларації за 2015 рік повинен використовуватися розмір МЗП, який був встановлений станом на 1 січня 2015 року (1218 грн), для декларацій за 2016 рік – розмір МЗП станом на 1 січня 2016 року (1378 грн.). Це означає, що в електронній формі декларації вказуються неправильні пороги декларування і суб’єкти декларування не декларуватимуть об’єкти, які слід було б задекларувати в разі правильного розрахунку розміру МЗП. Це призводить до проблем притягнення до відповідальності, адже ненадання та/або надання неправильної інформації суб’єктом декларування може бути обґрунтовано тим, що при заповненні декларації враховувалася інформація, доступна в системі, а тому це не є умислом.
- В усіх розділах декларації однаковий набір типу прав, хоча Законом “Про запобігання корупції” передбачено різні типи прав для різних об’єктів декларування. При цьому частиною третьою ст. 46 Закону передбачено, що для окремих об’єктів декларування суб’єкти декларування, які є особами, які займають відповідальне або особливо відповідальне становище, повинні зазначити такі об’єкти, якщо вони є “бенефіціарними власниками” відповідного майна. Тобто якщо власником майна є третя особа, але суб’єкт декларування чи член сім’ї отримує або має право на отримання доходу від такого об’єкта або може прямо чи опосередковано (через інших фізичних та юридичних осіб) вчиняти щодо такого об’єкта дії, тотожні за змістом здійсненню права розпорядженням ним. У наявній ж на сайті формі декларації доступний тип права “Власником є третя особа” для всіх об’єктів декларування і всіх суб’єктів декларування – тобто використовується неправильна назва і відсутня диференціація залежно від суб’єкта декларування.
- Електронна форма декларації дозволяє зазначити суб’єкта декларування як джерело отримання власного доходу. Як видно з поданих декларацій на сайті НАЗК, у багатьох деклараціях зазначено, що джерелом, наприклад, заробітної плати суб’єкта декларування є сам суб’єкт декларування, а не його роботодавець. Це дозволяє вносити до декларації недостовірні відомості і спонукає суб’єктів декларування до помилок.
- У розділі “Грошові активи”, якщо обрано вид активу “Готівкові кошти” форма вимагає обов’язкового заповнення поля “Установа, в якій відкриті такі рахунки або до якої зроблено відповідні внески”. Це суперечить Закону та Технічним вимогам до заповнення полів форми. Це також призводить до того, що суб’єкт декларування не може задекларувати готівку, яка не зберігається на рахунку у фінансовій установі, тобто фактично він опиняється в ситуації, де не може надати весь обсяг інформації відповідно до вимог чинного законодавства.
- У розділі «Видатки та правочини» можна вказати видатки та правочини члена сім’ї. Це суперечить Закону “Про запобігання корупції”, який передбачає декларування видатків та правочинів лише щодо суб’єкта декларування. Цей розділ декларації також є активним при поданні декларації кандидата, що так само суперечить Закону.
- У розділі “Членство суб’єкта декларування в організаціях та їх органах” можна зазначити членство в організаціях членів сім’ї. Це суперечить “Про запобігання корупції”, який передбачає декларування такого членства лише щодо суб’єкта декларування.
- Форма “Повідомлення про суттєві зміни в майновому стані суб’єкта декларування” суперечить Закону та формі, затвердженій НАЗК. По суті, відповідні розділи форми повідомлення скопійовані з форми декларації, але Закон передбачає відмінний зміст повідомлення (інші об’єкти та інші пороги).
- Некоректна та нестабільна робота публічного АРІ. Формат даних, що отримується з публічного АРІ періодично змінюється, його опис відсутній у публічному доступі. Крім того, неможливо отримані всі дані, що є на сайті. Пошукова функція також не працює. Це призводить до значного звуження передбаченого права доступу громадськості до декларацій, що знаходяться на сайті. Громадські активісти, журналісти та інші зацікавлені сторони не можуть отримати повну інформацію, безперебійний доступ до якої передбачений законодавством.
Описані вище проблеми свідчать про те, що існуюча невідповідність системи електронного декларування чинному законодавству призведе до неможливості притягнення осіб до адміністративної та кримінальної відповідальності. При цьому, як неодноразово зазначали міжнародні партнери, буде оцінюватися не за її формальним запуском, а за її ефективним та безперебійним функціонуванням, що передбачає притягнення до адміністративної та кримінальної відповідальності. Відсутність цього свідчить про невиконання Україною своїх міжнародних зобов’язань, що може стати причиною неотримання наступної частини траншу від МВФ та зупинення процесу запровадження безвізового режиму для громадян України.