В останні роки центральний орган виконавчої влади в галузі зв’язку та регуляторні органи у сфері телекомунікацій демонстрували абсолютну нездатність вирішити питання повноцінного впровадження в Україні технологій мобільного зв’язку –3-го та 4-го покоління. Ситуацію не виправила й Революція гідності: нескінченні круглі столи та наради продовжують носити виключно декларативний характер, а в галузі управління зв’язком панує колективна безвідповідальність.
На фоні фактичного саботажу розвитку сучасних технологій зв’язку в Україні була створена робоча група 3,4G Реанімаційного пакету реформ (РПР), метою якої є сприяння і пошук компромісів заради прискорення вирішення цього надважливого для розвитку країни питання.
Експерти групи вирішили зробити заяву з приводу того, на якому етапі зараз є впровадження 3Gта 4G зв’язку в Україні, а також звернути увагу суспільства на ті структури та позиції, які гальмують процес. Експерти РПР пропонують план заходів, які потрібно втілити якнайшвидше для впровадження 3Gзв’язку в Україні.
Першим кроком діяльності групи став круглий стіл з провідними національними операторами (МТС, Астеліт, Київстар, Укртелеком, Інтертелеком ), під час якого було анонсовано підписання меморандуму з метою узгодження дорожньої карти з запровадження 3,4G. Нажаль згодом оператори продемонстрували нездатність домовлятися. Бізнесові інтереси виявилися набагато важливішими за потреби користувачів та інтереси держави.
Відтак, на наше переконання Указ Президента України № 613/2014 «Про забезпечення умов для впровадження сучасних телекомунікаційних технологій» від 23 липня 2014 року, підготовлений за безпосередньої участі групи 3,4G РПР стане тією самою дорожньою картою та змусить всі причетні організації забезпечити, нарешті, потрібний суспільству результат. Указ формалізує хто, в який спосіб і в які терміни повинен забезпечити впровадження 3G зв’язку не пізніше ніж до кінця поточного року.
Ми також сподіваємось, що призначений 28 липня 2014 року новий склад НКРЗІ продемонструє достатні професійні якості й рішучість для виконання Указу Президента.
Водночас ми розуміємо, що обов’язковою передумовою проведення тендеру є затвердження детального Плану конверсії з боку Міністерства оборони та проведення відповідної науково-дослідної роботи.
Тому ми очікуємо від Уряду невідкладного внесення змін до Постанови Кабінету Міністрів України №993 від 1 серпня 2007 р. (відповідно до рішення НКРЗІ №324 від 27.05.2014), які забезпечують фінансування конверсії та відкривають шлях організації і проведення відкритого розподілу радіочастотного ресурсу в діапазоні 2100 МГц на конкурсній основі,, а також, підготовки доручення на виконання Указу президента України № 613/2014 «Про забезпечення умов для впровадження сучасних телекомунікаційних технологій» від 23 липня 2014 року щодо розробки Плану основних заходів конверсії РЧР України та проведення науково-дослідної роботи «Розробка норм частотно-територіального рознесення радіоелектронних засобів у смугах радіочастот 1920… 1935 МГц, 1950… 1980 МГц, 2110…2125 МГц, 2140…2170 МГц, що підлягають конверсії, та у смугах радіочастот, що плануються для застосування радіоелектронними засобами спеціальних користувачів за результатами конверсії».
Разом з цим, правила конкурсу, які розроблятимуться НКРЗІ, мають:
а – забезпечити беззаперечне та безумовне право операторів впроваджувати 3G зв’язок відразу після сплати ними ліцензійних відрахувань на підставі зрозумілих ліцензійних угод.
б – виключити можливість участі технічних претендентів, націлених не на розвиток зв’язку, а на саботаж процесу. Тобто повинні бути передбачені гарантії учасників і відповідні штрафні санкції за невиконання конкурсних умов.
в – забезпечити проведення тендерів на всі три ліцензії в один день та оформлення їх результатів єдиним протоколом. Це забезпечить створення рівних та недискримінаційних конкурентних умов доступу до 3G/UMTS всіх зацікавлених учасників ринку мобільного зв’язку.
Також від імені суспільства ми вимагаємо від Уряду, Адміністрації президента та всіх причетних органів виконавчої влади:
1 – створення дієвого органу громадського контролю за діяльністю НКРЗІ з чіткими повноваженнями та включення до його складу членів групи 3,4G РПР. Це надасть суспільству впевненості, що державний регулятор у сфері телекомунікацій, діяльність (або бездіяльність) якого до цього часу стримувала розвиток в Україні сучасних технологій зв’язку, опиниться під контролем громадськості та зробить все, що від нього залежить для виконання Указу Президента.
2 – розробки за участі громадськості та незалежних експертів актуальної державної стратегії розвитку телекомунікаційної галузі з чітким планом реалізації, строками та відповідальними виконавцями.
3 – створення повноцінного центрального органу виконавчої влади з питань телекомунікацій та інформаційних технологій, який відповідатиме за реалізацію згаданої державної стратегії.
Від імені робочої групи 3 та 4G Реанімаційного Пакету Реформ