6 жовтня в Конституційному Суді відбувся розгляд вкрай важливої для боротьби з корупцією справи, яка стосується конституційності створення та діяльності ВАКСу.
У зв’язку з цим Центр політико-правових реформ публікує спільний висновок щодо конституційності створення та діяльності Вищого антикорупційного суду України.
Позиція експертів ЦППР: Закон України «Про Вищий антикорупційний суд», який оспорюється в Конституційному Суді України, є конституційним, оскільки:
- Вищий антикорупційний суд є вищим спеціалізованим судом, який створений відповідно до Конституції України. ВАКС не є надзвичайним чи особливим судом, створення яких не допускається згідно з Конституцією.
- ВАКС розглядає справи відповідно до процесуальних кодексів України (як і інші суди): в більшості випадків відповідно до Кримінального процесуального кодексу України, а також відповідно до Цивільного процесуального кодексу. Правила, які застосовує ВАКС у судочинстві, є універсальними і стосуються однаковою мірою звичайних судів.
- Апеляційна палата ВАКС переглядає судові рішення, ухвалені ВАКС як судом першої інстанції. Конституція України гарантує право на апеляційне оскарження, а не обов’язкове існування окремих судів різної інстанції. Судді Апеляційної палати ВАКС засідають і розглядають всі справи окремо від інших суддів ВАКС.
- Конституція України не містить норм, які забороняють Парламенту вносити зміни до ухвалених законів (в т.ч. до Закону «Про Вищий антикорупційний суд»), тим чи іншим способом.
- Конституція України дозволяє встановлювати на рівні закону додаткові вимоги для призначення на посаду судді, а також інші вимоги щодо освіти та стажу професійної діяльності для суддів спеціалізованих судів.
- Громадська рада міжнародних експертів не відіграє вирішальної ролі у доборі кандидатів на посади суддів ВАКС і не становить загрози для суверенітету України, оскільки такий орган не є суб’єктом владних повноважень.
- Закон України «Про Вищий антикорупційний суд» передбачає належні умови для функціонування ВАКС та діяльності його суддів, а у Державному бюджеті України окремо визначаються його видатки, що повністю відповідає Конституції України і не порушує принцип незалежності та недоторканності суддів.
Завантажити повний текст висновку
AMICUS CURIAE розроблений проєктами міжнародної технічної допомоги (Антикорупційна ініціатива ЄС в Україні, програма USAID «Нове правосуддя» та IDLO) в межах загальної підтримки антикорупційної та судової реформ в Україні.