«Фінська модель» на певних етапах в минулому викликала інтерес у українських дослідників як одна із безпекових опцій, що передбачала б тісну співпрацю з НАТО без вступу до нього. Впродовж десятиліть Фінляндія та сусідня Швеція впроваджували стандарти Альянсу, проводили спільні навчання та розвивали оборонну співпрацю із державами-членами НАТО, зберігаючи при цьому нейтралітет.
Утім, після повномасштабного вторгнення Росії в Україну, обидві країни швидко ухвалили рішення про вступ до НАТО, а у самому Альянсі країнам-аплікантам забезпечили вступ «екстерном», який не вимагав виконання Плану дій щодо членства (ПДЧ). Після безповоротного вибору обох країн на користь НАТО та наповнення поняття «фінляндизації» абсолютно новим змістом, фінський та шведський кейс – утім, цього разу блискавичного вступу до Альянсу – знову стає цікавим для України.
Вступ до НАТО, який, згідно з останнім опитуванням, на референдумі підтримали б 71% громадян[1], залишається однією з основних безпекових опцій для України після перемоги. Так само актуальною залишається і формула успішної підготовки України до вступу, яку впродовж тривалого часу як мантру повторювали натівські високопосадовці та українські експерти: «Україні потрібно набути максимальної взаємосумісності з державами-членами НАТО, щоб, коли відкриється політичне вікно можливостей, бути готовою заскочити у вагон потяга, який мчить на високій швидкості уперед». Однак як саме набути цієї взаємосумісноті та сприяти тому, щоб політичне вікно можливостей таки відкрилось одного дня?
На перший погляд, кейси України, з одного боку, та Швеції і Фінляндії, з іншого, важко порівнювати, адже шлях цих країн до НАТО суттєво відрізняється. По-перше, тоді як Україна за 31 рік незалежності проводила і політику багатовекторності, і декларувала рух до НАТО, і була позаблоковою, Швеція (з 1814) та Фінляндія (з 1948) незмінно зберігали «озброєний нейтралітет».
По-друге, тоді як Україна впродовж останніх 8 років на різних майданчиках, зокрема і в особі президента Володимира Зеленського, публічно закликала Альянс надати нам ПДЧ та підтримати рух України до членства, Швеція та Фінляндія не прагнули членства в НАТО. Впродовж останніх 10-15 років 60-70% фінів виступали проти вступу країни в НАТО, а політичні партії здебільшого залишали питання членства відкритим[2]. Серед шведів панувала думка про особливий шлях Швеції, яка має зберігати нейтралітет, а правлячі соціал-демократи орієнтувались у питанні інтеграції до Альянсу на Фінляндію, зберігаючи впевненість, що фіни ніколи не захочуть в НАТО. Тож, характеризуючи рішення Швеції про вступ до Альянсу, шведські експерти стверджують, що ніколи не бачили такої неохочої заявки на вступ до НАТО[3].
По-третє, при цьому, обидві країни розвивали власний оборонний потенціал, тоді як Україна почала займатись укріпленням армії лише після 2014 року. Зокрема, Фінляндія, окрім збройних сил, сформованих на контрактній основні, має потужну національно-територіальну оборону – Сили оборони Фінляндії (FDF) – і у разі війни може мобілізувати близько 280 тисяч солдатів[4]. Швеція після закінчення Холодної війни суттєво скоротила військовий особовий склад, проте країна має хороше військове забезпечення та одні з найсильніших повітряних та військово-морських сил у Європі та світі[5].
Насамкінець, тоді як Україні впродовж років продовжували відмовляти навіть у наданні ПДЧ, апелюючи до того, що вступ України збільшить кордон Росії із НАТО, Альянс погодився на вступ Швеції та Фінляндії «екстерном», незважаючи на те, що зі вступом Фінляндії спільний кордон НАТО з Росією збільшиться на 1300 км. Цьому є низка причин, які можуть стати Україні у пригоді у майбутньому, незважаючи на різні бекграунди у минулому.
Ухвалюючи політичне рішення щодо вступу або невступу країни-апліканта до НАТО, держави-члени зважують, серед іншого, чи посилить цей вступ безпеку Альянсу, чи, навпаки, принесе більше ризиків. Вступ Фінляндії та Швеції до НАТО, хоча, з одного боку, і збільшує кордон Альянсу із Росією майже вдвічі (зараз 1200 км), утім, несе низку суттєвих геополітичних переваг для НАТО.
Зокрема, він повністю змінить баланс сил у Північній Європі, адже тепер Альянс контролюватиме переважну більшість узбережжя Балтійського моря, яке стане «внутрішнім озером НАТО». Основна база балтійського флоту Росії у Кронштадті буде затиснутою у Фінській затоці між Естонією та Фінляндією, а завдяки Фінляндії Альянс стане ближчим до Кольського півострова Росії, де розташовуються російський північний флот та бази атомних субмарин.
Країни Балтії стануть набагато більш захищеними: у разі нападу Росії, НАТО зможе перекрити Фінську затоку та заблокувати Балтійський флот РФ, а також надавати балтійським країнам підтримку з моря. Зокрема, шведський острів Готланд зможе забезпечувати оборону більшої частини Балтійського моря[6]. Приєднання Швеції та Фінляндії до НАТО також посилить захист Норвегії та зменшить ризик нападу Росії на неї з півночі[7].
Безпека Балтійського моря та проведення там військово-морських навчань завжди були важливим елементом співпраці Швеції та Фінляндії з Альянсом. Зі вступом до НАТО ці країни Північної Європи змогли запропонувати переваги для Альянсу у вигляді доступу до Балтійського моря. Українська сторона неодноразово намагалась поставити безпеку Чорного моря у фокус співпраці України з НАТО, зокрема у рамках Партнерства з розширеними можливостями (ЕОР)[8]. Розробка чорноморської стратегії НАТО та відновлення безпеки стратегічно важливого Чорного моря залишається тією перспективною сферою, якою Україна може зацікавити Альянс після деокупації південних українських територій.
На додачу, членство Швеції та Фінляндії в НАТО вплине на присутність НАТО в Арктиці, а також збільшить військове забезпечення Альянсу: Швеція має один із найкращих підводних флотів у світі (conventional submarine fleet[9]), тримає на озброєнні танки Leopard 2A та сучасні протиповітряні системи типу Patriot, має власне виробництво сучасних винищувачів JAS-39 та БМП CV90[10]. Фінляндія також має у своєму арсеналі найсучасніші винищувачі F35, танки Leopard 2A6 тощо.
До повномасштабного вторгнення Росії, країни Альянсу завжди розглядали вступ України до НАТО радше як ризик, аніж перевагу. Українська сторона неодноразово шукала зворотні аргументи. Зокрема, у 2021 році Центр «Нова Європа» виокремив такі внески України у трансатлантичну безпеку: цінний досвід у боротьбі з гібридними загрозами, допомога в пандемічні часи, участь у місіях та операціях Альянсу тощо[11]. Після перемоги Україні необхідно буде продовжувати проводити адвокаційну роботу щодо переваг для НАТО від членства України з урахуванням здобутого бойового досвіду.
Військова взаємосумісність або можливість армій держав-членів діяти злагоджено та розуміти один одного під час спільних навчань, місій та операцій є основою НАТО та наріжним каменем для вступу нових держав-членів. Вона досягається за рахунок запровадження стандартів Альянсу (документів зі стандартизації) в оперативній, адміністративній та матеріально-технічній сферах, ухвалення концепцій НАТО у сфері політики безпеки тощо.
За деякими даними, Швеція та Фінляндія досягли повної взаємосумісності з НАТО ще 15 років тому[12]. Для порівняння станом на кінець 2021 року в Україні було запроваджено 21% стандартів Альянсу (255 стандартів та керівних документів НАТО, здебільшого оперативних та адміністративних)[13]. Утім, зокрема і під час повномасштабного вторгнення, Україна запровадила також велику кількість натівських практик, іноді навіть не помічаючи цього[14].
Незважаючи на різницю у досягненнях, впадає в око те, що Україна має доступ майже до усіх тих самих інструментів для набуття взаємосумісності із Альянсом, що і Фінляндія та Швеція:
Сфери, у яких Україна поки відстає від Швеції та Фінляндії за рівнем взаємосумісності з НАТО:
Одним із найважливіших факторів, на які зважують держави-члени Альянсу, ухвалюючи політичне рішення про вступ тієї чи іншої держави до НАТО, є довіра. Для держав-членів Альянсу важливо відчувати, що країна-аплікант є «однією із них», а не тільки має сильну сумісну армію.
Швеція та Фінляндія почали розбудовувати тісніше партнерство з НАТО після розпаду Радянського Союзу, коли обидві країни приєднались до програми «Партнерство заради миру» (1994) та Ради Євроатлантичного співробітництва (1997), і за два десятиліття поглибленої співпраці суттєво зміцнили довіру із Альянсом, хоча Швеція ще в часи «холодної війни» отримала назву «шістнадцятого члена» НАТО за активну кооперацію з Альянсом[27].
При цьому обидві країни не лише використовували існуючі інструменти НАТО для посилення власних спроможностей, але і були проактивними та робили власний внесок у безпеку євроатлантичного простору:
Водночас, Швеція та Фінляндія розвивали також дво- та багатосторонню співпрацю з державами-членами НАТО:
Готовність низки держав-членів НАТО надати Швеції та Фінляндії гарантії безпеки на період формальної процедури вступу та, водночас, тривалий спротив країн НАТО щодо постачання Україні озброєнь після початку повномасштабного вторгнення Росії, свідчать про те, що політична та ціннісна взаємосумісність – не менш важлива характеристика, аніж взаємосумісність військова.
Навіть у ПДЧ серед критеріїв на вступ до Альянсу є політичні та економічні: демократія, верховенство права, вирішення суперечок мирним шляхом, демократичний та цивільний контроль над збройними силами тощо[43].
Незважаючи на те, що Швеція та Фінляндія були нейтральними після Другої світової війни, ціннісно вони все одно належали до Західної Європи: були незалежними, мали демократичний устрій та ринкову економіку тощо. Вступ до ЄС у 1995 році остаточно інтегрував обидві країни до Європи та зробив їх, таким чином, повністю економічно та політично сумісними із більшістю країн-членів НАТО. Це стало великою перевагою для застосування швидкої процедури вступу Швеції та Фінляндії до Альянсу у 2022 році.
Адже зазвичай, або принаймні впродовж кількох останніх хвиль розширення, країни-апліканти навпаки інтегрувались спершу до НАТО, а потім до ЄС. Такий шлях пройшли зокрема Чехія, Угорщина, Польща, Словаччина та Словенія (вступ до ЄС 2004 року); Болгарія, Румунія та Хорватія (вступ 2007 та 2013 років)[44]. Після подачі заявки на членство та відкриття переговорів про вступ в ЄС, країни-апліканти починали проводити реформи та впроваджувати найкращі європейські практики. Це сприяло їх вступу до НАТО, що, у свою чергу, давало інвесторам сигнал про те, що ці країни ставали безпечними для європейських інвестицій.
Водночас, вступ до ЄС не лише зробив Швецію та Фінляндію «своїми» для більшості із держав-членів НАТО, але і став певним сигналом про те, що обидві країни переходять від нейтралітету до політики військового неприєднання, адже вони стали частиною колективної оборони ЄС, а також взяли на себе певні політичні зобов’язання[45].
Тому щонайменше з 1990-х років Альянс проводив послідовну політику щодо Швеції та Фінляндії: країни-члени НАТО ніколи не виступали проти вступу цих країн до Альянсу. Ще у 2014 році фінські аналітики зауважували, що «офіційні та неофіційні заяви свідчать про те, що у випадку Фінляндії та Швеції процес переговорів про вступ буде нетривалим, а результат – позитивним»[46]. Після повномасштабного вторгнення Росії в Україну Генеральний Секретар НАТО неодноразово заявляв про те, що якщо Швеція та Фінляндія подадуть заявки на вступ, їх схвалять усі 30 союзників по НАТО: «Ми знайдемо способи, як швидко це зробити»[47].
Ці слова знайшли своє підтвердження, коли низка держав-членів НАТО, зокрема США, сприяли тому, щоб зняти вето Туреччини на вступ Швеції та Фінляндії до Альянсу. Цей досвід продемонстрував, що коли Альянс в цілому зацікавлений у вступі країни-апліканта, держави-члени самі зроблять усе можливе для того, щоб його забезпечити. Водночас, позиція Туреччини у питанні вступу Швеції та Фінляндії до НАТО вкотре підсвітила важливість забезпечення стабільних та довірливих двосторонніх відносин із усіма членами напередодні вступу до закритого клубу держав: чи то до ЄС, чи до НАТО.
Небажання погіршувати відносини з Росією завжди було неформальною, утім вагомою причиною відмов Україні у членстві в Альянсі, яке безпосередньо збільшило би кордон НАТО з РФ. Натомість Фінляндію радо готові бачити в Альянсі, незважаючи на те, що вступ країни в НАТО збільшує цей кордон на 1300 км. Тож кейс вступу Фінляндії попри російський фактор є цікавим для України, особливо, з огляду на те, що саме війна в Україні є центральним елементом цього кейсу.
Насправді, як уже зазначалось вище, у самому Альянсі ще до повномасштабного вторгнення готові були радо вітати Фінляндію, попри наявність у великого кордону з Росією. Шведські аналітики зауважують, що досвід вдалого захисту власних територій у 1940-х роках, розбудова сильної армії та можливість проектувати силу зробили Фінляндію привабливим партнером для НАТО[48]. Саме можливість говорити з позиції сили відрізняли Фінляндію від інших країн, які межують з Росією, однак нездатні будуть захистити себе у разі нападу. Вторгнення РФ в Україну продемонструвало здатність нашої країни вести війну, захищати власні території та проектувати силу попри географічну близькість до Росії. Після перемоги цей аргумент може стати чи не найвагомішим у переговорах із партнерами – Україна не слабкий партнер, що прагне від НАТО захисту, а сильний союзник, який уміє себе захистити. На додачу, російський фактор у випадку Швеції та Фінляндії став джерелом сили, а не слабкості: глибоке розуміння російської загрози та історичний досвід протистояння російській агресії роблять Швецію та Фінляндію цінним партнером для Альянсу, адже можуть зміцнити підхід НАТО щодо Росії – зауважують військові експерти з держав-членів НАТО[49].
Водночас, справедливо буде зазначити, що спершу повномасштабне вторгнення Росії в Україну дещо похитнуло позиції Альянсу. Російські погрози Фінляндії у квітні 2022 року через її намір вступити до НАТО[50] призвели до того, що у західному дискурсі також почали з’явились побоювання щодо можливого нападу на Фінляндію у найбільш чутливий момент – у період між подачею заявки та вступом[51]. Натомість суттєві проблеми російської армії та затягування війни в Україні створили для Швеції та Фінляндії вікно можливостей для вступу в Альянс, а надання країнам гарантій з боку Великої Британії та інших партнерів, ймовірно, схилили держав-членів НАТО до ухвалення позитивного рішення. Так само затягування війни в Україні, а також рішуча позиція держав-членів Альянсу щодо вступу Швеції та Фінляндії спричинила і зміну публічної риторики самої Росії: вже влітку 2022 року в РФ заявили, що не мають проблем з Фінляндією та Швецією, і їх вступ в НАТО не створить загрози[52]. Ці заяви суттєво контрастують із ультиматумами Росії у грудні 2021 року щодо подальшого нерозширення Альянсу[53]. Досвід вступу Швеції та Фінляндії в НАТО у розпал війни в Україні підтверджує тезу про те, що вступ України до Альянсу також може стати можливим у момент кризової ситуації в або навколо Росії.
Насамкінець, консолідації позицій Альянсу щодо інтеграції країн Північної Європи попри російський фактор сприяли активні адвокаційні зусилля з боку Швеції та Фінляндії через активний діалог між парламентарями їх країн та країн-членів НАТО, присутність у Парламентській Асамблеї НАТО, Північноатлантичній раді Альянсу тощо, які є зручними комунікаційними майданчиками. Україні доступні майже усі ті ж самі інструменти, що і Швеції та Фінляндії: присутність у ПА НАТО, Північноатлантичній раді, які вона може використовувати для адвокації. Водночас, у момент, коли відкриється політичне вікно можливостей для вступу в НАТО, Україні, як і у випадку із набуттям статусу кандидата на членство в ЄС, необхідно буде мобілізувати увесь доступний ресурс для досягнення цього рішення: президент, парламент, уряд, експертна спільнота, громадянське суспільство.
Таким чином, досвід вступу Швеції та Фінляндії в НАТО попри російський фактор вкотре підтверджує політику Альянсу, яка знайшла своє відображення у пункті 7 Дослідження щодо розширення НАТО від 1995 року: «Немає жодного фіксованого чи жорсткого списку критеріїв для запрошення нових країн-членів приєднатися до НАТО. Рішення про розширення ухвалюватиметься в кожному окремому випадку (on a case-by-case basis)»[54].
Досвід прискореного вступу Швеції та Фінляндії до НАТО, а також послідовна політика Альянсу щодо цих країн, демонструють, що членство в ЄС та НАТО крокують поряд, і для інтеграції в Альянс важать не лише військова взаємосумісність та сильна армія, але і довіра між партнерами, політична та ціннісна спорідненість.
У військовому плані у України є майже всі необхідні інструменти, щоб збільшувати взаємосуміність та поглиблювати співпрацю з НАТО, які були доступні Швеції та Фінляндії. Наразі країні варто зосередитись на успішній імплементації європейських реформ та русі до членства в ЄС, які сприятимуть інтеграції України і до Альянсу.
Рекомендації:
[1] Геополітичні орієнтації жителів України: результати телефонного опитування, проведеного 6-20 липня 2022 року, КМІС, 29 липня 2022. https://www.kiis.com.ua/?lang=ukr&cat=reports&id=1125&page=1
[2] Замінник членства в НАТО: фінська модель? Чарлі Салоніус-Пастернак, Центр «Нова Європа», 2015 рік. http://neweurope.org.ua/wp-content/uploads/2017/12/Ukrayina-y-NATO-.-Diagnostyka-partnerstva.pdf
[3] The art of not taking sides, MONOCLE, 30 July 2022. https://monocle.com/radio/shows/the-foreign-desk/448/
[4] Sweden and Finland are on their way to NATO membership. Here’s what needs to happen next. John R. Deni, Atlantic Council, 22 August 2022. https://bit.ly/3ed6bR0
[5] Sweden would strengthen NATO with fresh thinking and an able force. John R. Deni, Atlantic Council, 18 May 2022. https://www.atlanticcouncil.org/blogs/new-atlanticist/sweden-would-strengthen-nato-with-fresh-thinking-and-an-able-force/
[6] Росія програє Балтику: що змінить вступ до НАТО Фінляндії та Швеції. Європейська правда, 2 травня 2022. https://www.eurointegration.com.ua/articles/2022/05/2/7138713/
[7] Двері НАТО відкриваються: що змінює для України вступ Фінляндії та Швеції до Альянсу. Європейська правда, 17 травня 2022. https://www.eurointegration.com.ua/articles/2022/05/17/7139534/
[8] Україна-НАТО. Що після посиленого партнерства? Альона Гетьманчук, Центр «Нова Європа», 29 липня 2020. http://neweurope.org.ua/wp-content/uploads/2020/07/PB_Ukr_NATO_ukr.pdf
[9] Analysis: Baltic Sea Heating Up as Friction Point Between U.S., NATO and Russia. USNI news, 25 April 2016. https://news.usni.org/2016/06/08/sweden_us_agreement
[10] Sweden would strengthen NATO with fresh thinking and an able force. John R. Deni, Atlantic Council, 18 May 2022. https://www.atlanticcouncil.org/blogs/new-atlanticist/sweden-would-strengthen-nato-with-fresh-thinking-and-an-able-force/
[11] Маршрут до членства. Чому Україні варто запропонувати дорожню карту для вступу до НАТО? Альона Гетьманчук, Сергій Солодкий, Маріанна Фахурдінова, Центр «Нова Європа», 7 червня 2021. https://bit.ly/3gkZeem
[12] Україна-НАТО. Що після посиленого партнерства? Альона Гетьманчук, Центр «Нова Європа», 29 липня 2020. http://neweurope.org.ua/wp-content/uploads/2020/07/PB_Ukr_NATO_ukr.pdf
[13] Запровадження стандартів та інших керівних документів НАТО. Міністерство оборони України, 15 грудня 2021 року. https://www.mil.gov.ua/diyalnist/vprovadzhennya-standartiv-ta-inshih-kerivnih-dokumentiv-nato.html
[14] Стефанішина: Вікно для вступу України до НАТО може відкритися ще до завершення війни з Росією. Європейська правда, 29 серпня 2022. https://www.eurointegration.com.ua/interview/2022/08/29/7145770/
[15] Україна-НАТО. Що після посиленого партнерства? Альона Гетьманчук, Центр «Нова Європа», 29 липня 2020. http://neweurope.org.ua/wp-content/uploads/2020/07/PB_Ukr_NATO_ukr.pdf
[16] Коментар Матті Песу, Старшого наукового співробітника Фінського інституту міжнародних відносин.
[17] Active Military Manpower (2022). Global Firepower 2022. https://www.globalfirepower.com/active-military-manpower.php
[18] Чисельність ЗСУ і витрати на утримання в 2021 році. Ukrainian Military Pages, 18 лютого 2021. https://bit.ly/3cOh7En
[19] Sweden and Finland are on their way to NATO membership. Here’s what needs to happen next. John R. Deni, Atlantic Council, 22 August 2022. https://bit.ly/3ed6bR0
[20] Участь України у міжнародних операціях з підтримання миру і безпеки під проводом Альянсу, Силах реагування НАТО та навчаннях. Місія України при НАТО, 16 червня 2021 року. https://bit.ly/3etpYf5
[21] Замінник членства в НАТО: фінська модель? Чарлі Салоніус-Пастернак, Центр «Нова Європа», 2015 рік. http://neweurope.org.ua/wp-content/uploads/2017/12/Ukrayina-y-NATO-.-Diagnostyka-partnerstva.pdf
[22] Інтерв’ю з Елізабет Броу, Старшою науковою співробітницею відділу зовнішньої та оборонної політики Американського інституту підприємництва, 2 вересня 2022.
[23] Збройні сили України переходять на зброю НАТО – Кулеба. Суспільне, 26 квітня 2022. https://bit.ly/3ATZGdv
[24] EF EPI. EF English Proficiency Index 2021. https://bit.ly/3cU1A6c
[25] Україна і стандарти НАТО. Що зроблено за президентства Зеленського? Альона Гетьманчук, Маріанна Фахурдінова, Центр «Нова Європа», 5 квітня 2021 року. https://bit.ly/3mosT8N
[26] Чому військовослужбовці звільняються з армії? Фонд «Повернись живим», 10 червня 2021 року. https://bit.ly/3KNYblS
[27] Україна-НАТО. Що після посиленого партнерства? Альона Гетьманчук, Центр «Нова Європа», 29 липня 2020. http://neweurope.org.ua/wp-content/uploads/2020/07/PB_Ukr_NATO_ukr.pdf
[28] Relations with Finland. NATO, Last updated: 05 Jul 2022. https://www.nato.int/cps/en/natohq/topics_49594.htm
[29] Relations with Sweden. NATO, Last updated: 06 Jul 2022. https://www.nato.int/cps/en/natolive/topics_52535.htm
[30] Ukraine lures Russian missiles with decoys of U.S. rocket system. The Washington Post, 30 August 2022. https://www.washingtonpost.com/world/2022/08/30/ukraine-russia-himars-decoy-artillery/
[31] Relations with Finland. NATO, Last updated: 05 Jul. 2022. https://www.nato.int/cps/en/natohq/topics_49594.htm
[32] Memorandum of understanding between the Government of the Republic of Finland and Headquarters, Supreme Allied Commander Transformation, as well as Supreme Headquarters Allied Powers Europe regarding the provision of host nation support for the execution of NATO operations/ exercises / similar military activity. https://bit.ly/3RHgcEM
[33] Меморандум про взаєморозуміння між Кабінетом Міністрів України і штабом Верховного головнокомандувача об’єднаних збройних сил НАТО на Атлантиці та штабом Верховного головнокомандувача об’єднаних збройних сил НАТО в Європі щодо забезпечення підтримки операцій НАТО з боку України. https://bit.ly/3RDOM2j
[34] Замінник членства в НАТО: фінська модель? Чарлі Салоніус-Пастернак, Центр «Нова Європа», 2015 рік. http://neweurope.org.ua/wp-content/uploads/2017/12/Ukrayina-y-NATO-.-Diagnostyka-partnerstva.pdf
[35] Перспективні напрямки розвитку тристоронньої співпраці у форматі Україна – Велика Британія – Польща з урахуванням національних інтересів і затверджених зовнішньо-політичних пріоритетів України. Альона Гетьманчук, Сергій Солодкий, Центр «Нова Європа», серпень 2022. https://analytics.intsecurity.org/ua-uk-pl-trilateral-cooperation/
[36] Bilateral defence treaties with the United States: Not an alternative to NATO. Leo Michel, Finnish Institute of International Affairs, 10 April 2016. https://www.fiia.fi/en/publication/bilateral-defence-treaties-with-the-united-states?read
[37] Україна-НАТО. Що після посиленого партнерства? Альона Гетьманчук, Центр «Нова Європа», 29 липня 2020. http://neweurope.org.ua/wp-content/uploads/2020/07/PB_Ukr_NATO_ukr.pdf
[38] U.S. Security Assistance to Non-NATO Countries: The Swedish Case and Post-Communist Eastern Europe. Paul M. Cole, RAND, 1992. https://www.rand.org/content/dam/rand/pubs/notes/2009/N3327.pdf
[39] Bilateral cooperation. Government Offices of Sweden. https://bit.ly/3AP7cGK
[40] UK agrees mutual security deals with Finland and Sweden. BBC, 11 May 2022. https://www.bbc.com/news/uk-61408700
[41] Statement by Denmark, Iceland and Norway on Finland and Sweden’s decisions to apply for NATO membership. Statsministeriet, 16 May 2022. https://bit.ly/3ARC5ub
[42] Finland and Sweden Accession. NATO Parliamentary Assembly. https://www.nato-pa.int/content/finland-sweden-accession
[43] Membership Action Plan (MAP) approved by the Heads of State and Government participating in the Meeting of the North Atlantic Council. NATO, 24 April 1999. https://www.nato.int/cps/en/natohq/official_texts_27444.htm
[44] Фінансування та поштовх до реформ: що дасть Україні статус кандидата на членство в ЄС. Маріанна Фахурдінова, Центр «Нова Європа», 12 травня 2022. https://bit.ly/3FSz8f7
[45] Інтерв’ю з Елізабет Броу, Старшою науковою співробітницею відділу зовнішньої та оборонної політики Американського інституту підприємництва, 2 вересня 2022.
[46] Замінник членства в НАТО: фінська модель? Чарлі Салоніус-Пастернак, Центр «Нова Європа», 2015 рік. http://neweurope.org.ua/wp-content/uploads/2017/12/Ukrayina-y-NATO-.-Diagnostyka-partnerstva.pdf
[47] Stoltenberg: Finland and Sweden will be ‘very much welcomed’ if they decide to join NATO. CNN, https://cnn.it/3RCBgMu
[48] Інтерв’ю з Елізабет Броу, Старшою науковою співробітницею відділу зовнішньої та оборонної політики Американського інституту підприємництва, 2 вересня 2022.
[49] Sweden and Finland are on their way to NATO membership. Here’s what needs to happen next. John R. Deni, Atlantic Council, 22 August 2022. https://bit.ly/3ed6bR0
[50] У Раді Федерації РФ погрожують Фінляндії через її намір вступити до НАТО. Європейська правда, 6 квітня 2022. https://www.eurointegration.com.ua/news/2022/04/6/7137335/
[51] The Case for Nordic and NATO Realism. Robert Skidelsky, Project Syndicate. 20 May 2022. https://bit.ly/3wWih7G
[52] Путін заявив, що РФ не має проблем щодо вступу Фінляндії та Швеції до НАТО, але пригрозив реакцією у відповідь. ТСН, 16 травня 2022. https://bit.ly/3qfQYle
[53] Угода про заходи забезпечення безпеки Російської Федерації та держав-членів Організації Північноатлантичного договору. МЗС РФ, 17 грудня 2021. https://mid.ru/ru/foreign_policy/rso/nato/1790803/
[54] Study on NATO Enlargement. NATO, 3 September 1995. https://www.nato.int/cps/en/natohq/official_texts_24733.htm
[55] Кандидат-check: де Україна перебуває у виконанні семи рекомендацій ЄС щодо кандидатства. Центр «Нова Європа», 17 серпня 2022. https://bit.ly/3KMaMFY
[56] Україна долучиться до розробки нових стандартів НАТО — Зеленський. Суспільне новини, 12 липня 2022. https://suspilne.media/259887-ukraina-dolucitsa-do-rozrobki-novih-standartiv-nato-zelenskij/
[57] Йдеться про Спеціальну групу НАТО з питань людських факторів та медицини (Human Factors and Medicine task group), яка входить до Організації НАТО зі здійснення наукових досліджень і розробки технологій (The Research and Technology Organisation (RTO) of NATO).
Використані джерела
Маріанна Фахурдінова, аналітикиня Центру «Нова Європа», для Центру міжнародної безпеки