На початку жовтня депутати ухвалили закон, який перезавантажує Національне агентство з питань запобігання корупції. На нього більше двох років чекали громадськість та міжнародні партнери. Адже на практиці робота НАЗК за усіма напрямами фактично була провальною, а модель НАЗК показала свою неефективність.
Що тепер буде з цим органом? Найперше – конкурсний відбір нового голови агентства. Його обере комісія з шести осіб, визначених урядом: трьох з них призначать за пропозиціями міжнародних організацій та донорів.
Для рішення потрібні чотири голоси, з яких обов’язково три – саме від міжнародних експертів. До слова, модель із вирішальною роллю останніх позитивно зарекомендувала себе у доборі суддів Вищого антикорупційного суду.
Проте ризики у процесі оновлення, який буде запущений вже цьогоріч, залишаються. Для їхнього уникнення в більшості випадків може допомогти лише належна увага з боку громадськості та міжнародних партнерів, які стежать за виконанням Україною зобов’язань.
Тож, щоб попередити черговий “забіг граблями”, необхідно нині зрозуміти, де на оновлення НАЗК можуть очікувати пастки.
Склад конкурсної комісії з обрання членів НАЗК періоду 2015-2017 років формувався із відверто сумнівних представників. Згадайте, наприклад, гучний скандал із посадовцем Адміністрації президента Олексієм Горащенковим. Його працівники НАЗК називали куратором від влади, а він у цей же час продовжував обирати керівництво агентства.
Новий закон дозволяє частково зменшити ризик некомпетентної та недоброчесної конкурсної комісії завдяки двом важливим змінам. По-перше, половина комісії визначається за пропозиціями міжнародних партнерів України. По-друге, членами конкурсної комісії більше не зможуть бути чиновники.
Закон визначає, що членами комісії мають бути особи з бездоганною репутацією та досвідом в антикорупційній сфері. Тепер важливо забезпечити, щоб члени комісії, делеговані урядом, повністю відповідали цим критеріям.
За новим законом, уряд має здійснити конкурс на обрання голови НАЗК протягом двох місяців, а у випадку дострокового припинення повноважень очільника конкурсна комісія має сформуватися за два тижні.
Втім, будь-які механізми впливу на дотримання Кабміном цих строків відсутні. Також процес може затягнутися, якщо до складу комісії спробують включити недостатньо кваліфікованих або недоброчесних осіб.
Нова редакція закону передбачає, що критерії та методика оцінки кандидатів визначаються комісією і обов’язково оприлюднюються.
Однак наразі ми не можемо передбачити, які стандарти будуть затверджені і як їх застосують на практиці, зокрема, члени комісії, визначені урядом.
Так, під час обрання трьох останніх членів НАЗК критерії оцінювання кандидатів просто ігнорувались. Усі попередні конкурси до агентства призвели не до обрання найкращих кандидатів, а до політичних компромісів, які спричинили провал НАЗК.
Важливо простежити, аби визначені критерії зрештою дозволяли максимально об’єктивно оцінити відповідність кандидатів на посаду голови НАЗК. Рішення комісії щодо призначення голови НАЗК мусить бути обов’язково обґрунтованим. Якщо виявиться, що жоден із кандидатів не відповідає визначеним вимогам до голови агентства, комісія має провести повторний конкурс.
Без вмотивованості рішень можна легко отримати закиди в упередженості комісії та її необ’єктивності, а в гіршому випадку ще й судові позови з оскарженням рішень комісії.