Щороку ми втрачаємо мінімум $8 млрд. на неефективному управлінні країною – Гліб Вишлінський

“Економічні агенти не інвестуватимуть, якщо вони бояться, що доведеться витрачати багато часу та грошей на те, щоб захищати свою власність та слідкувати за виконанням контрактних зобов’язань. Їх очікування залежать від рівня довіри у суспільстві, від того, чи державні інституції спроможні забезпечити базовий рівень безпеки та захисту права власності.”

Це цитата з Індексу Глобальної конкурентоспроможності, у якому за якістю інституцій Україна посідає 118 місце з 137 країн. Позиції України в інших рейтингах, що оцінюють врядування та корупцію, залишаються вкрай посередніми. Корупція та відсутність довіри до судової системи вже три роки поспіль є основними перешкодами для інвестування в Україну для іноземних інвесторів (згідно результатів традиційного опитування, що проводить Dragon Capital, Європейська Бізнес Асоціація та Центр економічної стратегії).

Ми вирішили підрахувати – яким може бути економічний ефект від більш ефективного управління країною. Якщо сильно спрощувати: скільки грошей ми втрачаємо через погане управління країною?

Цифри нас вразили.

Очікувані сумарні збільшення надходжень до бюджету від покращення правовладдя оцінюються щонайменше у сумі $26 млрд. як одноразова сума та додаткові $8 млрд. щороку.

Якщо взяти п’ятирічний проміжок часу, то це більше, ніж увесь державний борг країни (!), і більше ніж Україна позичила в Міжнародного валютного фонду за увесь час співпраці (!!!).

Як ми рахували? Ми проаналізували сім конкретних прикладів, де через погане управління втрачено кошти та можливості. Потім ми порівняли українську реальність із “сценарієм кращого світу”, де за приклад взяли країни центральної та східної Європи чи показники, середні для країн із кращим правовладдям ніж у нас.

Для підрахунків ми обрали такі напрямки:

– ухилення від сплати податків у сфері оподаткування праці;

– відсутній ринок землі;

– рівень повернення “поганих” боргів банкам;

– погане управління інфраструктурою;

– ухилення від сплати податків за експортом та імпортом;

– вкрай повільна та неефективна приватизація;

– тіньові галузі (гральний бізнес, ліс, бурштин).

Це, звичайно, не вичерпний перелік випадків, де держава втрачає кошти, але це ті випадки, де ми могли прослідкувати залежність між відсутністю належного управління та втратами, а також були наявні дані для оцінки.

За показниками, що оцінюють врядування та корупцію, стежать інвестори, міжнародні організації, рейтингові агенції, країни-партнери. На які індекси Україні потрібно звернути увагу, Центр економічної стратегії наводить у рекомендаціях дослідження “Скільки втрачає бюджет на неефективному управлінні країною”.

Якби управління країною стало ліпшим, було повноцінно забезпечено верховенство права, а відтак, і захист прав інвесторів, ми би побачили потужніше зростання економіки, ніж нестійкі 2% на рік.

Крім того, в найближчі три роки Україна повинна виплатити за зовнішніми боргами майже $20 млрд.

В умовах, коли країна продовжує бути залежною від зовнішнього фінансування, нехтувати таким величезним внутрішнім ресурсом неприпустимо.

Гліб Вишлінський для Української Правди

ВГОРУ