У 2015 році Верховна Рада України ухвалила законопроект про зміни до Конституції № 2217а, проголосованого в першому читанні 31 серпня 2015 року. Це була спроба внести зміни до Конституції, які передбачали ліквідацію місцевих державних адміністрацій (МДА) і запровадження інституту префектів. Відповідно до проекту закону, префекти, перебуваючи в оперативному управлінні уряду, мають забезпечувати інституційну стабільність держави, стійкість до політичних турбулентностей. Оскільки законопроект народні депутати в другому читанні так і не розглянули, сьогодні МДА продовжують працювати паралельно з об’єднаними територіальними громадами (ОТГ). Як мінімум, це призводить до дублювання повноважень.
Вирішити проблему можна через ліквідацію МДА і запровадження інституту префектів. А це потребує інших перетворень. «Необхідно внести зміни до Конституції приблизно у тому обсязі, який передбачав документ 2015 року, і реформувати адміністративно-територіальний устрій на рівні районів», — розповів головний експерт групи РПР «Реформа публічної адміністрації» Ігор Коліушко 26 червня на панельній дискусії щодо префектів.
Та запроваджувати інститут префектів нераціонально , поки не відбудеться укрупнення районів. Інакше префекти домінуватимуть над місцевим самоврядуванням чи будуть цього прагнути. Сьогодні в Україні існує 490 районів, та окрім укрупнення потрібні і конституційні зміни. «Бажано, щоб законом про внесення змін до Конституції передбачалася й зміна назви — замість районів ми повинні перейти до повітів. І от коли Україна буде поділена приблизно на 110-120 повітів, тоді в кожному з таких повітів має з’явитися префект», – пояснює Коліушко.
Навіщо потрібні префекти?
Префект в Україні мав би здійснювати нагляд за законністю актів органів місцевого самоврядування (ОМС) та забезпечувати реалізацію держпрограм, зокрема міжсекторальних.
За словами Ігоря Коліушка, саме нагляд за законністю діяльності ОМС і буде однією з головних функцій префектів. Також вони представлятимуть Уряд на території повіту. Робота і результати діяльності префектів мають оцінюватися суспільством спільно з оцінкою діяльності Уряду, а це може означати перехід він назви «префект» до «урядовець».
Раніше експерт РПР “Реформа місцевого самоврядування та децентралізація влади” Юрій Ганущак писав, що варто ретельно виписати спосіб призначення, звільнення префектів та переведення на іншу посаду. Наприклад, обмежити взаємодію з керівниками територіальних органів міністерств та служб через координацію їхньої діяльності. Це передбачає контроль та комунікацію префекта з керівниками ЦОВВ та безпосередньо з Прем’єр-міністром.
Є потреба і чітко регламентувати взаємовідносини префекта з Президентом України. “Інформування Глави держави про соціально-політичний стан держави паралельно з отриманими даними від спецслужб дозволить Президенту ухвалювати зважені рішення у сфері його компетенції. Але без прямих вказівок префектам”, – деталізує Ганущак.