20 вересня 2018 року, після трьох років безрезультативних спроб оновити склад Центральної виборчої комісії та завершити тривалу політичну кризу навколо цього питання, Верховна Рада України нарешті припинила повноваження 13 членів ЦВК та оновила склад Комісії.
Це – важливий крок на шляху забезпечення легітимності виборів глави держави та парламенту, які мають відбутися у 2019 році, проведення їх у відповідності до міжнародних стандартів, а також суспільного визнання їхніх результатів. Призначення нових членів ЦВК також забезпечить визначеність у роботі органу адміністрування виборів та створить передумови для проведення вкрай важливих внутрішніх реформ, мета яких – посилення прозорості та інклюзивності в роботі Центрвиборчкому.
Разом з тим, Реанімаційний Пакет Реформ звертає увагу на те, що процес оновлення складу ЦВК супроводжувався численними проблемами. Зокрема, 12 членів ЦВК обіймали свої посади в Комісії не сім років, як передбачено Законом «Про Центральну виборчу комісію», а понад 11 років, що є неприпустимим прецедентом. Процес висування кандидатур до складу ЦВК та їх узгодження між главою держави та депутатськими фракціями і групами був непрозорим і надмірно заполітизованим. При висуванні та призначенні кандидатур до складу ЦВК не було враховано пропозиції однієї з опозиційних фракцій. Жодного з її представників не було включено до подання кандидатур до складу ЦВК, що не відповідає Кодексу належної практики у виборчих справах Венеціанської комісії. Згідно з останнім, до складу органу адміністрування виборів мають входити представники всіх представлених у парламенті партій.
На критичну оцінку заслуговує й Закон України 2550-VIII від 18.09.2018 р., яким внесено зміни у статтю 6 Закону України «Про Центральну виборчу комісію» в частині збільшення кількісного складу ЦВК. Попри те, що цей документ, по суті, розблокував процес формування ЦВК, він був прийнятий з порушенням конституційного принципу особистого голосування, а також норм Регламенту Верховної Ради. Зокрема, стислі строки розгляду цього закону фактично унеможливили реєстрацію альтернативних проектів, його належне фінансово-економічне обґрунтування, а також ретельне обговорення в стінах парламенту. Хоча міжнародні стандарти не визначають чисельного складу вищих органів адміністрування виборів, збільшення складу ЦВК з 15 до 17 членів було здійснене без належного обгрунтування.
Враховуючи вищезазначене, аби забезпечити незаангажовану, належну та ефективну роботу оновленого складу Центральної виборчої комісії, коаліція громадських організацій Реанімаційний Пакет Реформ закликає:
Президента України:
Верховну Раду України:
Центральну виборчу комісію: