Вперше після Революції Гідності посадовцю найвищого рівня – відстороненому керівнику Державної фіскальної служби Роману Насірову – було не тільки вручено повідомлення про підозру, а й обрано запобіжний захід у вигляді тримання під вартою строком на 60 діб з альтернативою внесення застави розміром 100 мільйонів гривень. Цього вдалося досягнути завдяки не лише професіоналізму співробітників НАБУ та САП, а й безпосередньому контролю з боку громадськості.
Між тим, під час розгляду справи неодноразово виникала ситуація, коли об’єктивність та незаангажованість судової гілки влади викликала сумнів. Тому й надалі залишається відкритим питання можливості ефективної боротьби з корупцією, поки нереформовані суди сприятимуть затягуванню процесу та надаватимуть преференції для топ-посадовців, стосовно яких виникає підозра у зловживанні службовим становищем. Ці негативні тенденції демонструють й інші справи, фігурантами яких стають високі чиновники, обвинувачені в корупційних діях. Суди, які сьогодні розглядають справи про корупцію, будуть реформовані не раніше, ніж через декілька років, а незалежний суд у таких справах потрібен уже сьогодні.
Вихід з такого корупційного кола передбачено чинним Законом “Про судоустрій і статус суддів”, який поклав початок судовій реформі. Йдеться про створення незалежних антикорупційних судових інституцій. До того ж прийняття закону, який би дозволив створити спеціалізований антикорупційний суд, – це одне із міжнародних зобов’язань України перед МВФ. У парламенті вже зареєстровано законопроект №6011 “Про антикорупційні суди”, тому формальних перепон для початку вирішення цього питання немає.
Ключовою вимогою до антикорупційних судів є забезпечення прозорого та незалежного добору суддів. Для цього необхідно, щоб до складу органу з добору суддів антикорупційних судів обов’язково були залучені експерти, рекомендовані міжнародними партнерами України.
Реанімаційний Пакет Реформ закликає профільний комітет правової політики та правосуддя якнайшвидше розглянути, а парламент якнайшвидше прийняти в першому читанні законопроект №6011 «Про антикорупційні суди». Це дасть змогу якісно і без поспіху підготувати законопроект до прийняття в цілому, врахувати пропозиції всіх зацікавлених сторін.
Створення і діяльність антикорупційних судів посилить не лише ефективність боротьби з корупцією, а й віру в судову гілку влади загалом, що критично необхідно для якісного продовження реформування України.