РПР закликає парламент прийняти законопроект в сфері паркувальної реформи № 5364

Існуюча система паркування транспортних засобів має значні законодавчі та організаційні недоліки, не відповідає ні потребам учасників дорожнього руху, ні вимогам громадськості, ні європейським стандартам. Ця сфера з комунального сервісу та статті доходу бюджету перетворилася у невичерпне джерело наповнення кишень учасників корупційних схем та ігнорування водіями правил паркування.

Будь-які спроби вирішити проблему, подолати зловживання наштовхуються на шалений спротив існуючої системи та неготовність значної частини водіїв жертвувати комфортом на користь цивілізованих правил гри.

Законодавство не передбачає надійного та дієвого механізму притягнення водіїв до відповідальності за порушення правил зупинки-стоянки автомобілів. Водії нерідко не оплачують послуги з паркування через те, що відповідальність за її несплату де-факто передбачена лише на папері. За весь 2015 рік по всій Україні було притягнуто до відповідальності за ст. 152-1 КУпАП всього 257 осіб.

Відсутність належної відповідальності за недотримання правил паркування лише стимулює частини водіїв до їх подальшого порушення. Такі особи безкарно залишають автомобілі на тротуарах або у кілька рядів на проїзних частинах вулиць. Як наслідок – безлад, затори, втрати часу для громадян, збої в роботі громадського транспорту, економічні збитки від простою в заторах, забруднення повітря тощо.

В свою чергу, система готівкового розрахунку між водієм та паркувальником створює можливості для корупції та заохочує інспектора на пошук «альтернативних» шляхів спрямування оплати за паркування в обхід бюджету на користь власної кишені. Як наслідок – кошти, сплачені за паркування, не доходять за призначенням та звужують можливості муніципалітетів в облаштуванні зручних паркувальних майданчиків, будівництва підземних та наземних паркувальних комплексів, в т.ч. в центральних частинах міст, створення «перехоплюючих» паркінгів на транспортних розв’язках, залучення інвестицій у розвиток паркувальної інфраструктури.

Вирішення значної частини проблем в сфері паркування потребує законодавчого регулювання. У Верховній Раді зареєстровано законопроект № 5364 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування сфери паркування транспортних засобів». Законопроект розроблений за активної участі експертів з питань муніципального розвитку та із урахуванням зауважень до його попередніх редакцій.

Проект передбачає введення режиму фото/відеофіксації правопорушень в сфері паркування, що мінімізує вплив людського фактору та корупції на здійснення оплати паркувальних послуг, а також забезпечить об’єктивність, справедливість та невідворотність покарання.

Крім того, встановлюється чіткий перелік випадків, коли транспортні засоби вважаються такими, що суттєвого перешкоджають дорожньому руху або створюють загрозу безпеці руху, що, в свою чергу, дозволить значно звузити можливості для їх безпідставного затримання відповідними службами.

Органам місцевого самоврядування надається законодавча можливість запровадження автоматизованої системи контролю оплати паркування (АСКОП) на території відповідних населених пунктів. АСКОП надає можливість в он-лайн режимі контролювати наявність оплати вартості послуг з користування майданчиками для платного паркування при здійсненні фото/відеофіксації перебування автомобіля на майданчиках для платного паркування в режимі фотозйомки/відеозапису. Із запуском такої системи потреба в паркувальниках як таких відпаде.

В парламенті також зареєстровано альтернативний законопроект з даного питання за реєстраційним номером №5364-1. Це законопроект передає значну частину повноважень в паркувальній сфері від органів місцевого самоврядування до патрульної поліції, для якої паркування не є профільною функцією. Експерти РПР вважають, що такий підхід є кроком назад в паркувальній реформі.

Враховуючи викладене, Реанімаційний Пакет Реформ закликає народних депутатів України підтримати законопроект № 5364 за основу.

З повагою,

громадська платформа

Реанімаційний Пакет Реформ 

ВГОРУ