РПР закликає парламент прийняти закон про Вищу раду правосуддя лише за умови забезпечення реальної підзвітності цього органу суспільству, подолання безкарності та кругової поруки

23 вересня Президент подав до парламенту як невідкладний законопроект Про Вищу раду правосуддя (№ 5180). Цей документ мав би стати черговим кроком на шляху впровадження судової реформи відповідно до конституційних змін, які набрали чинності 30 вересня.

Закон мав би забезпечити реальну незалежність ВРП і суддів від політиків та олігархів, а також очистити суддівський корпус від недоброчесних суддів. Окрім того, він би гарантував справедливу і ефективну дисциплінарну процедуру щодо суддів, підзвітність Ради суспільству та не допустив би кругової поруки в судовій системі.

Незважаючи на урахування деяких попередніх пропозицій РПР, законопроект №5180 усе ще містить положення, які можуть знівелювати попередні досягнення судової реформи, зокрема:

– громадськість не зможе ефективно взаємодіяти з ВРП, а ВРП матиме широку дискрецію, щоб проводити закриті розгляди щодо суддів;

– судді Януковича зможуть утриматися на посадах без конкурсу, а нову ВРП у 2019 році зможуть формувати судді, які не підтвердили свою відповідність займаній посаді;

– унаслідок ущемлення прав скаржників процвітатиме кругова порука та безкарність, неможливим стане притягнення судді до дисциплінарної відповідальності, якщо судова справа не пройде всі інстанції;

– підозрювані в злочині судді зможуть уникати відповідальності.

Реанімаційний Пакет Реформ підтримує необхідність якнайшвидшого ухвалення закону про Вищу раду правосуддя, але лише за умови, що документ буде відповідати тим критеріям, на яких наголошує громадськість. З огляду на це, РПР закликає народних депутатів під час розгляду законопроекту врахувати такі ключові експертні пропозиції:

1) установити, що у разі негативного висновку Громадської ради доброчесності щодо кандидата на посаду судді для його призначення необхідно не менше 16 голосів членів ВРП із 21;

2) надати право ГРД ініціювати дисциплінарні провадження, брати у них участь і взаємодіяти з ВРП у питаннях забезпечення незалежності суддів;

3) установити, що закритий розгляд дисциплінарної справи чи її частини може проводитися лише з метою нерозголошення таємниці, яка стала предметом закритого судового розгляду;

4) вилучити пункт перехідних положень щодо можливості суддів-п’ятирічників, чиї повноваження закінчилися, знову обійняти посаду без проходження конкурсу;

5) вилучити пункт перехідних положень, який дає можливість кандидатам у судді з «резерву Януковича» не проходити повторно кваліфіспит і спецперевірку;

6) установити, що делегатами на з’їзд суддів, який у 2019-му формуватиме більшість у новій ВРП, повинні бути лише судді, які пройшли кваліфікаційне оцінювання, і нові судді, призначені за конкурсом;

7) установити, що ВРП повинна мати можливість покарати суддю, який порушив закон умисно або внаслідок грубої недбалості, навіть якщо рішення цього судді не переглянуто вищою інстанцією та не скасоване;

8) передбачити, що скаржник матиме право знайомитися з матеріалами справи та чіткі підстави для подання ним скарги на рішення дисциплінарної палати, які б не залежали виключно від розсуду самої палати;

9) установити, що ВРП розглядає подання про згоду на затримання судді без попереднього повідомлення судді в закритому режимі, а суддю може бути затримано з метою не допустити його переховування від органів правопорядку.

З повним переліком пропозицій РПР щодо законопроекту про Вищу раду правосуддя можна ознайомитися ТУТ

 

Ранок1

ВГОРУ