Корпорація Філіп Морріс оприлюднила списки організацій-отримувачів фінансової допомоги у 2015-му році. В Україні вона надала фінансування громадській організації Міжнародний центр перспективних досліджень ($100 000), а також двом благодійним фондам: Здоров’я для всіх ($150 000) та Я вірю в Україну ($230 000). На цей час жодної інформації щодо співпраці цих організацій з тютюновими корпораціями або реалізовані проекти не опубліковано. Це може свідчити про прихований характер їхньої діяльності за напрямками, що фінансуються коштами іноземних тютюнових корпорацій.
На думку експертів, така співпраця може трактуватися як порушення законодавства, а саме статті 16 Закону України №2899-15 «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення».
Водночас, згідно з міжнародними зобов’язаннями України, партнерство з тютюновими корпораціями створює ряд жорстких обмежень щодо діяльності таких організацій у сфері формування та реалізації політики охорони здоров’я. Так, Стаття 5.3 Рамкової конвенції ВООЗ із боротьби проти тютюну (РКБТ ВООЗ) закликає сторони захистити політику охорони здоров’я від впливу комерційних та інших корпоративних інтересів тютюнової промисловості.
Стаття 12 Конвенції зобов’язує Україну приймати та здійснювати ефективні законодавчі, виконавчі, адміністративні або інші заходи, спрямовані на участь державних і приватних закладів та неурядових організацій, що не пов‘язані з тютюновою промисловістю, у розробці та реалізації міжсекторальних програм і стратегій у галузі боротьби проти тютюну (громадського здоров’я).
У той же час, деякі з партнерів тютюнових корпорацій намагаються бути активними учасниками процесу формування та реалізації політики у сфері охорони здоров’я. Так, наприклад, починаючи з 2015 року Міжнародний центр перспективних досліджень організував низку заходів у сфері громадського здоров’я. На веб-сайті Апостроф, який підконтрольний Міжнародному центру перспективних досліджень, розміщено аналітичні публікації з метою впливу на формування політики громадського здоров’я в Україні. Інші дві організації, зазначені у звіті корпорації, публічно не заявляли про участь або вплив на формування та реалізацію політики у сфері охорони здоров’я.
В той час, як питання отримувати чи не отримувати фінансування від тютюнових корпорацій залишається особистою справою організацій та їхніх внутрішніх політик, якщо така співпраця, звісно, виявиться законною, партнери корпорацій не можуть бути учасниками процесів формування та реалізації політики у сфері охорони здоров’я.
Керівні принципи реалізації Статті 5.3 РКБТ ВООЗ закликають сторони Конвенції денормалізовувати і, за можливості, регулювати діяльність тютюнової промисловості в якості «соціальної відповідальності», включаючи, але не обмежуючись діяльністю, що характеризується як «корпоративна соціальна відповідальність. Пункт 26 керівних принципів Статті 5.3 РКБТ ВООЗ вказує, що «тютюнова індустрія здійснює діяльність під гаслом «корпоративна соціальна відповідальність» із метою відмежувати свій імідж від смертельної небезпеки, що походить від продукції, яка виробляється та реалізується нею; або втрутитись у формування та реалізацію політики громадського здоров’я».
Зважаючи на вищевказані факти, Реанімаційний пакет реформ просить партнерів, донорів та уряд обмежувати співпрацю з організаціями, які отримують гроші від тютюнових корпорацій, у сфері формування та реалізації політики громадського здоров’я в Україні згідно із Рамковою конвенцією ВООЗ з боротьби проти тютюну.