Реанімаційний Пакет Реформ > Новини > Заяви > РПР попереджає про неприпустимість саботажу впровадження процесу повної перевірки електронних декларацій та моніторингу способу життя публічних службовців

РПР попереджає про неприпустимість саботажу впровадження процесу повної перевірки електронних декларацій та моніторингу способу життя публічних службовців

Повноцінний запуск електронного декларування – надзвичайно важливий крок на шляху запровадження в Україні принципів верховенства права та підзвітності влади суспільству.

Якщо раніше суспільство та громадськість лише припускали, що стиль життя значної частини публічних службовців не відповідає їхнім легальним заробіткам, то зараз країна отримала повноцінне підтвердження. Більш того, якщо декларанти не зможуть пояснити джерела походження своїх статків, ця інформація може стати вагомими аргументами в суді.

Запровадження системи, відкрило широке вікно можливостей для боротьби з корупцією. Суспільство не маємо права втратити це. Громадські активісти чітко усвідомлюють відповідальність та виклики, які наразі постали. Адже правоохоронна та судова системи інституційно слабкі та уражені корупцією. Як наслідок, це може вплинути на кінцевий результат запуску системи е-декларування – очищення публічного сектора від корупціонерів.

Саме тому експерти коаліції громадських організацій Реанімаційний Пакет Реформ попереджають про неприпустимість саботажу реформи та наголошують на необхідності її подальшого просування та якісного вдосконалення.

Зокрема, Національному агентству з питань запобігання корупції необхідно в найкоротші строки забезпечити затвердження порядків повної перевірки електронних декларацій, моніторингу способу життя, а також автоматизувати процес звірки декларацій з іншими державними реєстрами та отримати для цього доступ до відповідних реєстрів.

НАЗК також важливо технічно вдосконалювати систему, адже сьогодні все ще існує низка невідповідностей чинному законодавству в електронній формі, не кажучи про зручність для користувачів та безперебійність роботи. Зокрема необхідно зняти обмеження на доступ до інформації, що суперечать закону. Важливо підготуватися до початку другого етапу декларування та забезпечити безперервну оренду чи придбання серверів. Гарантувати достатню потужність для подання ще більшої кількості декларацій, а також організувати надання електронних цифрових підписів декларантам.

Міністерству юстиції, в свою чергу, потрібно без зволікань провести державну реєстрацію порядків здійснення повної перевірки декларацій, моніторингу способу життя суб’єктів декларування та повідомлення про відкриття валютного рахунку у банку-нерезиденті.

Величезна відповідальність за успішністю реформи лягає і на органи, які вповноваженні перевіряти е-декларації, це, зокрема, НАЗК,  НАБУ, Нацполіція (щодо корупційних кримінальних та адміністративних правопорушень) та ДФС (щодо ухиляння від сплати податків). Їм потрібно консолідувати зусилля для якомога оперативнішої перевірки посадовців, які потрапляють в зону найбільшого корупційного ризику (судді, прокурори та податківці), а також декларантів, які перебували все життя на державних посадах і спромоглися набути необґрунтовані статки.

В той же час Верховна Рада якнайшвидше повинна приступити до розгляду законопроекту №4812 щодо права НАБУ самостійно здійснювати зняття інформації з транспортних телекомунікаційних мереж (так зване «прослуховування»). Також важливо активізувати підготовку, внесення та розгляд у парламенті законопроекту про антикорупційний суд. Бо декларації переважної більшості суддів можуть свідчити про незаконне походження їхніх статків. Як наслідок, немає підстав очікувати ефективної роботи судової гілки влади у справах, відкритих за матеріалами перевірок е-декларацій проти своїх же колег.

Громадянському суспільству та журналістам необхідно активно включитися в пошук та виявлення серед декларантів «голубів сизих», які приховують статки, чи не можуть пояснити джерела їх походження. Сфера за сферою, відомство за відомством перевіряти е-декларації публічних службовців. Контролювати та тиснути і на правоохоронні органи щодо відкриття кримінальних проваджень, і на керівників відомств щодо відсторонення та звільнення таких осіб.

Боротьба за якісне електронне декларування триває. Контратаки старої корумпованої системи не припиняться. Варто очікувати спроби легалізувати корупційні статки, маніпулюючи ідеєю виведення капіталів з тіні або через так звану «нульову» декларацію, а також спроб закрити інформацію чи послабити відповідальність за приховування статків.

Також неприйнятним є підміна понять і намагання поширити вимоги, передбачені для публічних службовців стосовно прозорості їхнього та членів сім’ї майна і доходів, на представників громадянського суспільства (законопроект народного депутата Юрія Дерев’янка).

Антикорупційні декларації призначені для попередження і виявлення конфліктів інтересів та незаконного збагачення службовців, а не для тиску на активістів. Такі «прожекти» призначені відволікти увагу суспільства від реальних проблем.

Експерти коаліції громадських організацій Реанімаційний пакет реформ наголошують: громадськість разом з рушіями реформ у владі та міжнародними партнерами і надалі контролюватиме процес е-декларування та домагатиметься його результативності через очищення влади від корупціонерів, які не можуть пояснити походження власних статків.

ВГОРУ