Реанімаційний Пакет Реформ > Новини > Реформуйся або помри: що робити з медичною реформою в Україні?

Реформуйся або помри: що робити з медичною реформою в Україні?

25 листопада 2015 року в Українському кризовому медіа-центрі відбулася спільна прес-конференція Міністерства охорони здоров’я та Реанімаційного пакету реформ (РПР) на тему “Реформуйся або помри: що робити з медичною реформою в Україні?”. Прес-захід було присвячено питанням реформи в сфері охорони здоров’я, здійснення якої суттєво відстає від запланованого графіку (за даними Національної ради реформ, виконано лише 55% із запланованого обсягу завдань).

Ситуація із захворюваністю та смертністю в Україні лишається однією із найгірших серед пострадянських країн, а ресурси, виділені на медичну сферу витрачаються вкрай неефективно. Необхідність проведення реформи є очевидною, в Україні вже напрацьовано певний досвід під час пілотних проектів у деяких регіонах, а ключові аспекти реформи визначено та прописано у Національній стратегії реформи охорони здоров’я на 2015 – 2020 роки. В країні є основні передумови для проведення реформи і цей процес потрібно розпочинати вже сьогодні.

У прес-конференції взяли участь:

  1. Ігор Перегінець, заступник Міністра охорони здоров’я
  2. Зоряна Черненко, головний експерт медичної групи Реанімаційного пакету реформ
  3. Анатолій Голунов, керівник проекту «Аналіз реформи з охорони здоров’я у м. Вознесенську»
  4. Олександр Ябчанка, менеджер медичної групи Реанімаційного пакету реформ

Під час прес-конференції було представлено напрацьований досвід реформування системи охорони здоров’я під час пілотних проектів у деяких регіонах. Зокрема, розказано про результати пілотного проекту у Вінницькій, Дніпропетровській, Донецькій областях та місті Києві, який здійснювався протягом 2012 – 2014 рр. попереднім урядом.

“Цей проект складно назвати реформою в повному сенсі цього слова, оскільки він не був комплексним, а основні зусилля були спрямовані переважно на зміни у наданні первинної допомоги населенню (сімейна медицина) та екстренної медичної допомоги, – розповіла Зоряна Черненко, головний експерт медичної групи Реанімаційного пакету реформ. Однак він дозволив набути певний досвід та побачити, які саме підходи вдалося впровадити у пілотних регіонах, а які не спрацювали і чому. На мій погляд, цей проект є яскравим прикладом того, що збільшення фінансування системи без продуманої стратегії та ефективного управління і моніторингу не дозволяє досягти бажаних результатів. І саме цього ми хочемо уникнути під час здійснення реформи системи у найближчі роки”.  

Також було представлено ще один пілотний проект, про який дуже мало говорили, хоча він дозволив реалізувати деякі важливі європейські підходи та практики у системі охорони здоров’я у декількох регіонах України. Проект впроваджувався на базі 7 районів/ закладів протягом 2004 – 2009 рр., але найкращих результатів досяг Вознесенський район Миколаївської області. Про досвід цього району розповів Анатолій Голунов, керівник проекту “Аналіз реформи з охорони здоров’я у м. Вознесенську”. Зокрема він наголосив, що «у досягненні успіху величезну роль відіграла вмотивованість та підтримка влади, професіоналізм керівництва та чітко продуманий комплексний план впровадження змін, який був орієнтований, насамперед, на підвищення ефективності роботи системи та укріплення здоров’я населення району. Зараз простежується чітка позитивна динаміка зниження показників захворюваності на серцево-судинні хвороби, туберкульоз та інші соціально значимі хвороби».

Представлені результати пілотних проектів, безумовно, є цікавими та цінними для подальшої реалізації реформ і не лише завдяки набутому досвіду, а й тому, що в багатьох регіонах країни зараз є фахівці, які мають розуміння того, як і що потрібно роботи. Вони можуть стати надійними партнерами реформи. Про це розповів заступник Міністра охорони здоров’я Ігор Перегінець. Також він представив позицію Міністерства щодо ситуації із реформою  системи охорони здоров’я: “Міністерство має стратегію та чіткий покроковий план реформи. Спілкуючись з регіонами, ми бачимо їхню готовність робити ці реформи, бо ситуація в сфері охорони здоров’я складна і усі хочуть змін – як медики, так і пацієнти. Ми маємо починати реформи якнайшвидше, і першим кроком є прийняття законопроектів про автономізацію, які дозволять медичним закладам стати незалежними і нарешті почати працювати ефективно. Міністерство абсолютно відкрите до діалогу з парламентом. Ми вже не один раз говорили про те, що готові прийняти усі запропоновані правки до законопроектів, окрім строків реформи, бо для нас це принципове питання. Ми не можемо чекати, адже в Україні щодня через проблеми з якістю та доступом до медичної допомоги помирають сотні людей”.  

Нагадаємо, що відповідно до Національної стратегії реформування системи охорони здоров’я на 2015 – 2020 рр., одним із перших кроків було вирішено надати закладам охорони здоров’я автономність. Для цього експерти МОЗ розробили пакет законопроектів 2309а, 2310а, 2311а. Ряд депутатів Комітету ВР з питань охорони здоров’я виступили з критикою цих законопроектів і зареєстрували альтернативний варіант авторства Олега Мусія – законопроекти 2309а-1 та 2311а-1. 16 вересня 2015 р. члени Комітету прийняли рішення рекомендувати Верховній Раді України доопрацювати і альтернативний законопроект. Наслідок політичних маневрів комітету ВРУ за 5 місяців такий: законопроекти кабміну рекомендовано відхилити, законопроекти Мусія доопрацювати. Якщо це не саботаж, тоді що?

Олександр Ябчанка, менеджер медичної групи РПР презентував документ, розроблений експертами реанімаційного пакету реформ, в якому обґрунтовано доцільність автономізації закладів охорони здоров’я.  Олександр зазначив: “Попри усі дискусії та непорозуміння, проведення автономізації є невідворотнім кроком, ефективність якого доведена на прикладі багатьох країн. До слова, сьогодні серед пострадянських країн лишилося тільки дві – Україна та Азербайджан, в яких заклади охорони здоров’я не є автономними. Для того, щоб показати, чому автономізація – єдиний правильний варіант для України та яким буде результат від здійснення цього кроку, експерти Реанімаційного пакету реформ розробили  ґрунтовний аналітичний документ, в якому на основі реальних даних про українську систему охорони здоров’я показали доцільність автономізації медичних закладів. Ми передали цей документ депутатам і сподіваємося, що це простимулює їх нарешті проголосувати пакет законопроектів, адже відкладати далі вже немає куди! Українці можуть просто не дожити до Європи!”.

За додатковою інформацією звертатися:

Олександр Ябчанка: +38 067 674 39 44.

ВГОРУ