15 листопада Комітет Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування розглянув законопроєкт щодо реформи місцевих державних адміністрацій (МДА). Засідання відбулось позачергово і несподівано щодо законопроєкту, який уже два рази розглядали і затверджували до 2-ого читання.
Законопроєкт «Про внесення змін до Закону України «Про місцеві державні адміністрації» та деяких інших законодавчих актів України щодо реформування територіальної організації виконавчої влади в Україні» №4298 зареєстрували ще рік тому. З тих пір його прийняли у першому читанні та підготували до другого, до речі в досить прозорий та інклюзивний спосіб. Текст був готовий до другого читання 18 листопада. Однак головний Комітет запропонував третю редакцію законопроєкту, і Верховна Рада була вимушена перенести його розгляд.
На думку експертів ЦППР, нова редакція скасовує прогресивні новели в організації роботи МДА, які прийняли в першому читанні та доопрацювали влітку. Тепер за текстом законопроєкту:
Кандидатури на голів МДА добираються без конкурсних відборів
У 2015 році, завдяки Закону «Про державну службу», голів МДА почали призначати через конкурси. Нарешті закінчились «призначення згори», а доступ до посад і відбір стали відкритими й прозорими. Проте вже восени 2017 року цю ініціативу згорнули Законом №7126 «Про внесення змін до деяких законів України щодо окремих питань проходження державної служби». Призначення голів МДА знову перейшли в кулуари Адміністрації Президента. Змінений Закон «Про місцеві державні адміністрації» міг би повернути конкурсні відбори та врешті відійти від неконституційної «президентської вертикалі».
Ці посадовці обіймають керівні посади та мають володіти визначеним правовим статусом. Проте зараз вони вважаються звичайними працівниками адміністрацій. Така практика також з’явилась у 2017 році через Закон №7126.
Голова правління ЦППР Ігор Коліушко так прокоментував тоді ці події: «Фактично, Адміністрація [ред: тепер – Офіс] Президента отримує для себе безплатну армію агітаторів на час виборчої кампанії. Навіщо їм тратити гроші і зусилля на створення обкомів чи райкомів партії, добирати туди людей, платити їм зарплату, коли можна влаштувати штаб просто в державних приміщеннях і посадити агітаторів на посаду голів адміністрацій?». Якщо Закон «Про місцеві державні адміністрації» не відредагують згідно рекомендацій експертів, президенти й далі зможуть використовувати голів МДА як керівників своїх виборчих штабів.
Порівняльна таблиця проєкту Закону за посиланням