Реанімаційний Пакет Реформ > Новини > Реформа держслужби – умова наступного траншу ЄС в 105 млн євро

Реформа держслужби – умова наступного траншу ЄС в 105 млн євро

У разі неухвалення нового закону про державну службу, який буде відповідати рекомендаціям європейських експертів, Україна ризикує не отримати наступний транш Європейського Союзу в розмірі 105 млн. євро. Про це заявляють експерти Реанімаційного Пакету Реформ.

1 липня о 15:00 профільний комітет Верховної Ради планує узгодити всі правки, які були надані для доопрацювання законопроекту №2490 «Про державну службу» перед другим читанням, яке може відбутися в останній тиждень поточної сесії. Члени робочої групи, до якої входять депутати та експерти з питань реформи публічної адміністрації оприлюднили ряд ключових правок, без яких відповідний законопроект втратить увесь реформаторський потенціал, а довго обіцяна реформа державної служби стане черговою профанацією владних еліт.

На думку експерта Реанімаційного Пакету Реформ, голови Центру Політико-Правових Реформ Ігора Коліушка, реперними точками законопроекту повинні стати:

–      Виключно конкурсний відбір на усі посади державної служби;

–      Добір на вищі посади державної служби (категорія «А») здійснюватиме Комісія – збалансований орган з 12 осіб, до складу якого мають входити щонайменше 4 представники громадськості;

–      Державний службовець повинен бути політично нейтральним;

–      Чітке відмежування від посад державної служби усіх інших посад в органах влади (в т.ч. політичних, патронатних, обслуговуючого персоналу);

–      Перехід на загальну систему пенсійного забезпечення;

–      Захист державних службовців від суб’єктивізму керівників (підвищення посадового окладу, зменшення частки премій в оплаті праці).

«Необхідність цих змін – принципова та консолідована позиція громадськості – ініціативи Реанімаційний Пакет Реформ, Центру політико-правових реформ, громадянської платформи «Нова країна», – зазначає Ігор Коліушко.

Засідання комітету Верховної Ради, яке відбудеться 1 липня о 15:00 повинно допомогти фракціям знайти консенсус в ряді дискусійних питань та прийняти правильні рішення.

Денис Бродський, екс-голова Нацагентства з питань держслужби, експерт Реанімаційного Пакету Реформ відзначає дві важливі новації закону, які можуть бути викинуті з тексту в процесі кулуарних переговорів політичних еліт:

«Заборона членства державних службовців в політичних партіях» та «Закріплення в законі розміру заробітної плати для державного службовця не нижче ніж 2 мінімальні і загальна тенденція до поступового збільшення» – це ті речі, які можуть дати змогу створити професійну незалежну держслужбу і звісно, політикам, цього дуже не хочеться. Ми повинні унеможливити саму думку про те, що виконуючи свої обов’язки держслужбовець може керуватися інтересами партії замість інтересів свого колективного роботодавця – громадян. Це в жодному разі не можна розглядати як обмеження конституційних прав. Ми, експерти, вважаємо це свідомим вибором, який повинен зробити громадянин, що вирішив стати державним службовцем».

Депутат Альона Шкрум, яка очолює робочу групу з доопрацювання законопроекту до другого читання відзначає чотири цілі, які ставили перед собою автори та експерти. «Закон має створити умови для:

–      Підвищення професіоналізму нових держслужбовців;

–      Прозорість держслужбислужби та її підзвітність громадянському суспільству;

–      Реальні кар’єрні перспективи для службовців

–      Орієнтованість на результат і споживачів послуг.»

За словами парламентарки, «Модель державної служби повинна складатися з трьох «Д» – дієвість, досвідченість, декорумпованість».

Радник Адміністрації Президента, Іван Хілобок підкреслив, що Проект закону про державну службу, прийнятий у першому читанні, в цілому позитивно оцінений європейськими експертами, а саме Програмою EU/OECD SIGMA, у травні 2015 року. «Необхідно прийняти проект закону про державну службу в липні, до кінця цієї сесії Верховної Ради України. Окрім того, що це продиктовано Коаліційною Угодою та Програмою Уряду на 2015 рік, прийняття закону та введення його в дію в середині 2015 року – є індикатором отримання Україною допомоги від ЄС у розмірі 105 млн. Євро (2й транш) за Контрактом з розбудови держави від 13 травня 2014 року», – акцентує пан Хілобок.

ВГОРУ