На моє переконання, основним гальмом у передачі повноважень РАЦС до ОМС є відомчі інтереси. У сфері РАЦС це насамперед, “платні послуги” з недешевими розцінками.
Проблема у тому, ці послуги, по-суті, є комерційною діяльністю — типу урочистих обрядів з ціною до 3,7 тис. грн. Або взагалі діяльність за яку Законом органам влади заборонено брати кошти в принципі — наприклад, складення заяв за 68 грн чи платні консультації за 167 грн.
А також напівлегітимні “експерименти” – типу “шлюб за добу”, який уже п’ятий рік дозволяє “заробляти” не лише Мінюсту, але й окремим підприємствам. Вони свої кілька тисяч гривень за годину роботи теж отримують.
Саме ризиками недоборів у спецфонд Мінюст останні півроку обгрунтовував гальмування передачі повноважень ОМС.
Тобто в міністерстві сприймають своє відомство, яке мало б бути взірцем законності, навпаки – як суб’єкта господарювання, що має на себе заробити. Хоча мали б думати про права громадян і їх потреби, втрати часу, коштів, здоров’я.
В останньому листі до профільного парламентського комітету у Мінюсті знову відповіли, що проблему визнають, працюють над її вирішенням. На виконання указу президента від 4 вересня 2019 року розробляють відповідний законопроєкт. Тобто пройшло 1,5 роки, а проекту досі немає.
Добре, що останнім часом ініціативу беруть народні депутати. Саме вони подали дуже простий законопроєкт (4382), який дає усім громадам рівні повноваження.
Механізм його впровадження теж може бути дуже простим. В укрупнених громадах, що включають міста обласного значення, можна буде швидко визначити відповідальних за сферу РАЦС посадовців, головне – у старостинських округах.
Тоді послуги знову стануть доступні у всіх колишніх сільрадах, але вже в новому статусі.
Реалізувати цей крок легко, бо там є досвідчені старости, часто колишні голови і секретарі рад, що переважно і надавали ці послуги.
Навіть у містах можна буде відчути суттєвий позитив від цього закону. Адже послуги РАЦС стане легше інтегрувати у ЦНАП, з’явиться можливість надавати їх за один візит, а також обслуговувати громадян за моделлю життєвих ситуацій.
Добре також, що законопроект (4382) одноголосно підтримали 3 березня представники усіх фракцій і груп профільного парламентського комітету. Залишилося бути такими ж одностайними і в залі.
А Мінюсту треба нарешті поставити на перше місце не відомчі інтереси, а права і потреби громадян.
P.S. Правильний проєкт держави єМалятко частково зменшує негативний вплив в частині реєстрації народження. Але, на жаль, в Україні кількість смертей удвічі більша (580 тисяч за 2019 рік) за народження, тож ця “послуга” є на порядок актуальнішою, та ще й “терміновою”.
Віктор Тимощук, заступник голови правління Центру політико-правових реформ, для УП