22 вересня в рамках щорічної конференції ОБСЄ Human Dimension Implementation Meeting у Варшаві відбулася експертна дискусія щодо участі громадськості у доборі та оцінюванні суддів на прикладі досвіду України. Захід був організований Реанімаційним Пакетом Реформ, Кампанією ЧЕСНО.Фільтруй суд!, Фундацією DEJURE та Громадською радою доброчесності.
Цей захід став своєрідною рефлексією українського громадянського суспільства на Висновок ОБСЄ щодо закону про судоустрій і статус суддів, у якому, зокрема, містяться новели щодо Громадської ради доброчесності – нового громадського органу у судовій системі. Крім іншого, у Висновку йдеться про доцільність звуження повноважень ГРД до консультативного органу.
Під час експертного обговорення член Ради РПР, директор Фундації DEJURE та член Громадської ради доброчесності Михайло Жернаков, а також представниця ЧЕСНО.Фільтруй суд! та співкоординатор Громадської ради доброчесності Галина Чижик розповіли про основні новації судової реформи в Україні, презентували Громадську раду доброчесності та навели контраргументи української громадськості до Висновку ОБСЄ щодо закону про судоустрій та статус суддів. Приєдналися до дискусії і поділилися власним досвідом участі громадськості у судовій реформі юрист та правозахисниця з Молдови Ана Урсакі та аналітик Fundacja Court Watch Polska Мартина Хоффман.
Співкоординатор Громадської Ради Доброчесності Галина Чижик наголосила на важливості недопущення призначення 30 недоброчесних кандидатів на посади суддів Верховного Суду, а також на необхідності спільної роботи над вдосконаленням конкурсних процедур, критеріїв оцінювання та прозорості процесу прийняття рішень ВККС: «На жаль, навіть впровадження найпрозоріших процедури відбору суддів не несе очікуваної цінності, якщо кінцевий результат є незадовільний. Тому, визнаючи прогрес, ми все ще повинні працювати над двома речами:
1) не допустити призначення недоброчесних суддів до Верховного Суду України, однак, це зараз в руках Вищої Ради Правосуддя, та
2) вдосконалити процедуру, критерії оцінки, та найважливіше – прозорість прийняття рішень Вищою Кваліфікаційною комісією суддів, щоб не допустити подібних випадків у майбутньому»
Михайло Жернаков, у свою чергу, звернув увагу учасників заходу, зокрема представників офісу ОБСЄ, на те, що європейські стандарти, на яких ОБСЄ наголошує у своєму Висновку, необхідно застосовувати з урахуванням національних особливостей та національного дискурсу країн перехідної демократії, зокрема України. «Ми зробили низку великих кроків на шляху реформування судової системи, проте ми також припустились помилок. Ми надто швидко запровадили за рекомендацією наших європейських партнерів суддівське врядування за принципом “більшість суддів, обраних суддями” у суддівських радах. Це призвело до того, що представники старого, нереформованого суддівського корпусу обирають новий. Як наслідок, ми маємо 120 “переможців” конкурсу до нового Верховного Суду, з яких 30 не відповідають критеріям доброчесності і професійної етики, а ще до 60 є серйозні питання. Саме тому загальні принципи необхідно застосовувати з огляду на специфіку і стан, у якому знаходиться країна. Ми вдячні Бюро демократичних інститутів та прав людини ОБСЄ за надані висновки, але з огляду на поточну ситуацію в Україні не можемо погодитися із зауваженнями щодо перегляду ролі Громадської Ради Доброчесності у процесі добру суддів і можливості допуску організацій, фінансованих країною-агресором, до її формування».
З боку ОБСЄ під час експертного обговорення прозвучала підтримка участі громадськості у процесі добору суддів. Анна-Ліза Шателайн, фахівець з юридичних питань Бюро демократичних інститутів та прав людини ОБСЄ, зокрема, наголосила, що метою рекомендацій ОБСЄ є вдосконалення положень закону з метою підвищення ефективності судової реформи і процедур добору суддів для забезпечення гарантій їхньої незалежності та підзвітності суспільству.
За результатами заходу представники Реанімаційного Пакету Реформ, Кампанії ЧЕСНО.Фільтруй суд! та Фундації DEJURE домовилися про подальшу співпрацю з ОБСЄ для того, щоб судова реформа в Україні була ефективною, а міжнародна співпраця максимально їй сприяла.