Реанімаційний Пакет Реформ > Новини > Новий закон про місцеві вибори: втрачена можливість для реформ

Новий закон про місцеві вибори: втрачена можливість для реформ

2 листопада 2015 року в офісі Реанімаційного Пакету реформ (РПР)  в рамках медіа-ланчу, DRI та РПР презентували спільно розроблений  аналітичний звіт: “Новий закон про місцеві вибори: втрачена можливість для реформ“, авторами якого є Меган Фітцджеральд (DRI) та Олена Чебаненко (РПР). Організований тиждень після місцевих виборів, медіа-ланч дав можливість авторам звіту та співатору Закону “Про місцеві вибори” від 14 липня 2015 року підбити перші підсумки проведення виборів за новим законодавством та перевірити правильність припущень, викладених у звіті. У медіа-ланчі взяли участь також працівники політичних відділів іноземних дипломатичних місій, представники громадськості та політичних партій.

Доповідачі одностайно наголошували на “псевдо-відкритості” партійних списків, які насправді не дозволяють виборцю віддавати голос за певного кандидата від партії, а також скуповуванні голосів за мажоритарним компонентом. Ігор Попов, народний депутат від Радикальної партії Олега Ляшка, заступник Голови Комітету з питань запобігання і протидії корупції та один зі співавторів чинного закону, наголосив на певних проблемах, які стають очевидними під час поточного підрахунку голосів: це і довготривале уточнення результатів, що сприяє фальсифікації результатів; це і проблема підкупу виборців, яка залишатиметься актуальною через падіння добробуту населення та втрату довіри до політичних партій як брендів. Він наголосив, що “є сенс вдосконалювати закон на “майбутнє”, але якщо ми сконцентруємося на місцевих виборах, ми втратимо парламентські. В нас дуже примарні шанси, що в 2017 будуть вибори місцевих рад, але існує величезна вірогідність дострокових парламентських виборів.” Олександр Черненко, колишній голова Комітету виборців України та один з авторів альтернативного законопроекту, зазначив, що, попри технічну недосконалість закону, “вдалося уникнути тих проблем, яких ми боялися: нерозуміння системи підрахунку, невизнання результатів кандидатами. Проте не вирішено такі питання, як підкуп виборців і мажоритарники. Раніше їх “підтягував” Президент для формування більшості вже після виборів, тепер їх “підтягують” партії, щоб покращити свій результат “гречкою”. Окрім того, він вважає, що вибори міських голів у два тури цілком виправдали себе і можуть бути поширені на більшу кількість міст. Юрій Ключковський, президент Інституту виборчого права, виступив з критикою деяких процедурних аспектів нового закону, зокрема, партійні списки не були оприлюднені для виборців, а дільничні комісії не надавали інформації щодо повного переліку кандидатів, закріплених за певним округом, до дня виборів.

Експерти наголосили на недоцільності вимоги повертати протоколи для уточнення до дільничних виборчих комісій, коли територіальні комісії змогли б більш ефективно, та й в присутності спостерігачів провести уточнення. Вони також пояснили, чому, через нерівномірний поділ на виборчі округи, голоси фактично мають різну “вагу”, і рекомендували, на прикладі результатів виборів у Павлограді, для проведення виборів міського голови в один чи два тури враховувати не стільки кількісний критерій, як  обласне чи районне значення міст. Учасники також розглянули проблематику голосування внутрішньо переміщених осіб  (ВПО), радше з процедурної, аніж з політичної площини. Наголошувалось, що “проблема ВПО є дещо спекулятивною. Ніхто не позбавляє їх можливості реалізувати своє право голосу на президентських чи парламентських виборах. Потрібно подумати, як забезпечити реєстрацію ВПО для голосування за місцем фактичного проживання, як скасувати, фактично, дозвільний характер реєстрації, розірвати зв’язок між виборчою адресою та наданням соціальних послуг, через який люди не хочуть перереєстровуватися.

Всі експерти погодилися щодо необхідності гармонізації законодавчого регулювання місцевих, президентських та парламентських виборів, а також прийняття Виборчого кодексу, бажано до 2017 року.

Про ці та інші недоліки виборчого законодавства, а також шляхи їх вирішення читайте у звіті DRI та РПР тут.

 

ВГОРУ