30 серпня 2019 року Президент Зеленський звільнив Букіна з посади гендиректора “Укроборонпрому”. З вересня журналісти “Bihus.info” опублікували розслідування, у якому йдеться про те, що 19 серпня 2019 року, за кілька тижнів до звільнення генеральний директор Державного концерну «Укроборонпром» Букін своїм наказом затвердив нову редакцію статуту «Укрспецекспорту». Укрспецекспорт – державна компанія з експорту та імпорту продукції і послуг військового та спеціального призначення, регулювання, координацію та контроль над діяльністю якої відповідно до законодавства здійснює Державний концерн «Укроборонпром» як уповноважений суб’єкт господарювання з управління об’єктами державної власності в оборонно-промисловому комплексі.
НАКО із залученням зовнішньої незалежної експертизи проаналізував зміни статуту Укрспецекспорту і дійшов наступних висновків:
Відтепер саме керівник Компанії буде пропонувати на призначення чи звільнення керівників дочірніх підприємств, погоджувати отримання ними кредитів, затверджувати фінансові чи стратегічні плани, чи навіть реорганізовувати або ліквідовувати ці підприємства. Отже, контроль експортно-імпортної діяльності у сфері оборони зосереджується у руках однієї особи – Керівника Укрспецекпорту.
Окремо звернемо увагу на той факт, що однією ключових змін у Статуті стало визначення Укрспецекспорту як юридичної особи приватного права, що у багатьох викликало обурення, адже Укрспецекспорт є державним підприємством, створеним на підставі постанови Кабміну.
Сьогодні єдиним законодавчо закріпленим критерієм розмежування юридичних осіб публічного і приватного права є порядок їх утворення. Згідно з ст. 81 Цивільного кодексу юридична особа приватного права створюється засновниками на підставі установчих документів, а юридична особа публічного права – розпорядчим актом Президента, органу державної влади чи місцевого самоврядування. Разом з тим, не все так просто, – за ст. 167 Цивільного кодексу держава в особі своїх органів має право створювати також і юридичні особи приватного права. Створення таких юридичних осіб приватного права, як і у випадку з юридичними особами публічного права, так само здійснюється на підставі розпорядчого акта державного органу. Таким чином, сам факт створення Укрспецекспорту на підставі постанови Кабміну не може однозначно свідчити про його належність до юридичної особи публічного чи приватного права.
Разом з тим, доктрина та спеціалізовані роз’яснення виділяють низку інших ознак, за якими можна розрізняти юридичні особи публічного і приватного права. У своїх роз’ясненнях Національне агентство з питань запобігання корупції (рішення № 368 від 08.02.2019 р.) зазначає, що «…юридичні особи, порядок створення, правовий статус яких визначається Цивільним кодексом України та законами України, що прийняті на підставі Цивільного кодексу України, слід віднести до юридичних осіб приватного права». У той же час правовий статус Укрспецекспорту як державного підприємства регулюється Господарським, а не Цивільним кодексом.
У якості ще однієї ознаки НАЗК виділяє те, що у юридичних особах приватного права сама юридична особа є повноцінним власником переданого їй державного майна, у той час як у юридичних особах публічного права право власності на передане майно залишається у держави. Як за старою, так і за новою редакцією Статуту Укрспецекспорту майно компанії залишається державною власністю та закріплюється за Укрспецекспортом лише на праві господарського відання. Отже, Укрспецекспорт має ще одну суттєву ознаку юридичної особи публічного права.
Остаточну крапку в питанні природи Укрспецекспорту може поставити лише суд. Проте обґрунтованість та добросовісність зміни статусу Укрспецекспорту вже сьогодні викликає багато небезпідставних питань у фахового середовища та громадськості. Визначення Укрспецекспорту як юридичної особи приватного права в Статуті може допомогти його посадовцям уникнути електронного декларування, адже відповідно до Закону «Про запобігання корупції» декларації мають подавати лише посадові особи юридичних осіб публічного права.
Рекомендуємо ДК «Укроборонпром» звернути увагу на юридичний аналіз НАКО, аби оптимізувати статут «Укрспецекспорту» для зниження ризиків, описаних вище.