Реанімаційний Пакет Реформ > Новини > Колонки > Михайло Серебряков: КОНКУРСНІ КОМІСІЇ – ІНСТРУМЕНТ ГРОМАДСЬКОГО ВПЛИВУ НА КАДРОВУ ПОЛІТИКУ У КОМУНАЛЬНОМУ ГОСПОДАРСТВІ СТОЛИЦІ

Михайло Серебряков: КОНКУРСНІ КОМІСІЇ – ІНСТРУМЕНТ ГРОМАДСЬКОГО ВПЛИВУ НА КАДРОВУ ПОЛІТИКУ У КОМУНАЛЬНОМУ ГОСПОДАРСТВІ СТОЛИЦІ

Київ став першим українським містом, де завдяки активній позиції громадськості керівників комунального господарства обиратимуть за відкритим конкурсом.

Тривалий час, до вересня минулого року, процедура призначення директорів КП в столиці була закритою від громадськості. Про тих, кому довіряли управління майном громади, багатомільйонними бюджетами комунального господарства, сама громада не знала майже нічого. В 2016 році у такій таємничій атмосфері були, наприклад, призначені керівники комунальних підприємств “Київавтошляхміст”, “Інженерний центр” та “Спортивний комплекс”, а також директор одного із найбільших КП столиці – “Київпастранс”. При цьому в останніх двох випадках, призначення без проведення конкурсу відбулося за 2 дні до того, як Положення про цей самий конкурсний відбір набрало чинності.

Не в останню чергу через непрозорість та не підконтрольність громаді процедури призначення керівників столичних КП, останні перетворилися на бездонні діри, в яких зникали гроші муніципального бюджету. Призначенні керівники міняли один одного, передаючи у спадок своїм наступникам корупційні скандали (як у випадку з кількома керівниками “Київпастрансу”) та багатомільйонні збитки на рахунках підприємств.

Тривалий час громадськість намагалася вирішити цю проблему. Як варіант, було запропоновано та підготовлено процедуру відбору кандидатів на посади керівників комунального сектору економіки Києва через відкриті конкурси.

Проект Положення розробляла група експертів з Антикорупційної ради при Київському міському голові, Реанімаційного Пакету Реформ Київ – РПР Київ, депутатів Київської міської ради та фахівців Київської міської державної адміністрації. 21 липня 2016 року Київрада ухвалила рішення “Про затвердження Положення про конкурсний відбір кандидатур на посади керівників суб’єктів господарювання комунального сектору економіки в місті Києві” і вже з 1 вересня всі кандидати на посаду керівника комунального підприємства мають визначатися через конкурс.

Що ж дає нам це Положення?

По-перше, це додатковий інструмент в руках громади для протидії корупції в комунальному секторі економіки міста Києва. Встановлення чіткої та прозорої процедури конкурсного відбору претендентів на посади керівників комунальних підприємств дозволить не лише відсіяти на етапі відбору тих претендентів, які мали заплямовану репутацію. Це зробить сам процес відбору кандидатів прозорим та відкритим для громадян і журналістів.

По-друге, до складу кожної конкурсної комісії, яка обиратиме кандидатів на керівну посаду в КП, відповідно до Положення, мають обов’язково входити 2 представника від громадських організацій. Ці представники громадських організацій мають бути погодженні Антикорупційною радою, що дозволяє убезпечити роботу комісії від можливих корупційних ризиків чи конфлікту інтересів.

Що вже зроблено?

Через процедуру погодження Антикорупційною радою вже пройшли представники десяти громадських організацій. Рішенням Антикорупційної ради до складу 7 конкурсних комісій делеговано 14 представників громадськості (детальніше у таблиці). Зараз триває відбір до ще 4 конкурсних комісій. Детальніше про вимоги та перелік необхідних від громадської організації документів на сайті Антикорупційної ради.

Наша мета, мета Антикорупційної ради, забезпечити максимально прозорий та ефективний відбір представників громадськості, найбільш досвідчених та компетентних, як в темі антикорупційної діяльності, так і в профільній (відповідно до профілю КП чи департаменту, при якому формується конкурсна комісія) роботі.

Що потрібно?

Потрібно, щоб представники громадськості активніше брали участь у роботі конкурсних комісій. Для громади ці комісії – унікальна можливість вплинути на кадрову політику в комунальній сфері, а для самих громадських організацій – отримати досвід роботи над проведенням прозорих та відкритих конкурсів. Саме навколо подібних інструментів формуються дієві інститути громадянського суспільства, від діяльності яких і залежить ефективність та чесність міської влади.

Михайло Серебряков для Цензор Реформс

ВГОРУ