Модель реформи податку на прибуток: як виправити недоліки

Трансформація податку на прибуток в податок на виведений капітал: переваги, недоліки, ризики” – цю тему експерти обговорили під час круглого столу в офісі РПР. В обговоренні взяли участь представники профільних організацій, економісти, представники бізнес асоціацій та експети з питань податкової та бюджетної політики.

DSCF3846 (1)

Експерти проаналізували концепцію реформи податку на прибуток, недоліки поточної моделі та шляхи їх вирішення, і Олександр Шемяткін та Тетяна Шевцова представили висновки висновки. Тож, згідно з проведеним дослідженням, ключовими недоліками поточної моделі є такі:

DSCF3844 (1)

Експерти зійшлися на думці, що в умовах глобалізації, цифрового та мобільного бізнес-середовища така модель вже давно є морально застарілою. Ця система неефективна і створює умови для використання великими компаніями складних схем податкового планування для того, щоб уникнути оподаткування.

Але вирішити ці недоліки можливо.

За словами Володимира Дубровського, старшого економіста CASE Ukraine, експерта РПР, в цілому модель прогресивна, але через норму законопроекту про «звичайні ціни» адміністрування спрощується не достатньо, коло можливих перевірок поширюється на велику кількість платників. Реалізація цього проекту хоч і призведе до зменшення дискреції, але не в повній мірі. В Україні ключові схеми ухиляння відподатків сягають сотні мільярдів, а ця схема в десятки разів менша. В усьому світі боротьба з корупцією та ухилянням від сплати податків починається згори вниз, спочатку перекривають «елітні» схеми, а потім менші. Одночасно це зробити майже не можливо.

Також він зазначив про необхідність встановлення компенсатора для даного податку у вигляді модифікованого податку на майно, з мінімальними можливостями дискреційності оцінки майна з зарахуванням його при сплаті податку на виведений капітал.

В свою чергу Ілля Несходовський, директор “Інституту соціально-економічної трансформації”, експерт РПР повідомив, що він підтримує запропоновану концепцію реформи податку на прибуток, оскільки вона відповідає цілям податкової реформи – проста, прозора та передбачувана податкова система, що вимагає мінімальних затрат часу для розрахунку та сплати податків. Разом з тим необхідно також реалізувати пов‘язані з цією реформою завдання. Йдеться про  впровадження електронних сервісів для платників податків (електронний кабінет, електронний реєстр чеків,  реєстр акцизних марок).

DSCF3847 (1)

Що запропонована концепція дійсно внесе позитивні зміни до податкової системи, переклонана і Юлія Дроговоз, віце президент УСПП. Втім, вона підкреслила, що необхідно більше роз‘яснювальної роботи з бізнес-середовищем, не всі розуміють переваги моделі, не всі можуть осягнути наслідки впровадження податку на виведений капітал.

Крім того, необхідно надати більш чіткі розрахунки надходжень до бюджету після впровадження нової моделі, на цей час розрахунки виглядають не достатньо обгрунтованими, – так вважає Андрій Блінов, макроекономіст.

Важливими також залишаються й інші питання. Зокрема, чи є погодження проекту з Мінфіном, які можливі швидкі кроки по покращенню податку на землю, чи доцільно намагатися перекрити усі «дири» та робити систему герметичною, але більш складною, чи об’єкт оподаткування виникає за касовим методом та інші.

Учасники дискусії дішли висновку, що запропонована модель прогресивна, її реалізація приведе до спрощення адміністрування та зменшення дискреції, але є деякі недоліки, які можливо виправити найближчим часом та внести зміни до проекту перед його реєстрацією.

Олег Гетман, експерт групи Податки РПР, підсумовуючи дискусію, зазначив, що концепція має великі шанси бути реалізованою за умови, що до цього проекту не буде додано інших суперечливих норм. Також допомогти реалізації цього проекту можуть зміни до Податкового кодексу з метою покращення оподаткування землі та нерухомості, зробити цей податок більш справедливим та не дискреційним. Гетман Олег звернувся до всіх учасників дискусї з пропозицією підтримати цей проект, як такий, що призводить до концептуальних змін у податковій системі.

Учасники дискусії домовились про подальшу співпрацю для покращення проекту та адвокації запропонованих змін.

 

Додаткова інформація:

http://kmp.ua/wp-content/uploads/2016/06/CPT_reform__02_06_2016_002.pdf

http://kmp.ua/wp-content/uploads/2016/06/Exit_Capital_Tax_02_06_2016.pdf

ВГОРУ