Реанімаційний Пакет Реформ > Новини > Події > Команда Зеленського не буде згортати медреформу, – Радуцький

Команда Зеленського не буде згортати медреформу, – Радуцький

Позначки:

Як проходитиме 2-й етап медреформи? Що змінилося в системі освіти? Чому держава не розуміє, навіщо йому Суспільне мовлення? Про це говорили спікери “Форуму реформ: на шляху до Вільнюса” під час панельної дискусії №4 Розвиток людського капіталу: рух до європейських стандартів якості життя.       

Куди рухається медична реформа?

Зараз розробляється стратегія розвитку сфери охорони здоров’я на період до 2030 року. Попередня стратегія створювалася ще в 2016 році. Про це розповів Голова Комітету Верховної Ради з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування Михайло Радуцький.

“Команда Президента України Володимира Зеленського не збирається згортати медичну реформу та не планує закривати Національну службу здоров’я України (НСЗУ)”, – запевняє депутат. 

Він назвав 3 головні пріоритети у медичній сфері:

  1. переорієнтація системи охорони здоров’я з політики лікування на політику недопущення захворювання;
  2. встановлення конкуренції між лікарняними закладами всіх форм власності;
  3. рівний доступ усіх громадян до системи охорони здоров’я. 

Також Радуцький перерахував 3 пріоритетні проекти законів, які зараз готуються:

  1. законопроект про громадське здоров’я, спрямований на попередження захворювань;
  2. законопроект про ліки та лікарські засоби, який “на 99% буде скопійований з Директиви 2001/83/ЄС Європейського парламенту і Ради ЄС;
  3. проект закону про лікарське самоврядування, який регулюватиме ліцензування лікарів і третейський суд щодо процедури лікування пацієнта.

“Завдяки ухваленому минулого року закону про трансплантування у Ковелі вже зроблена така кількість пересадок серця, яка раніше робилася по всій країні за рік”, – наводить приклад Радуцький. 

Проте важливий антитютюновий законопроект №2813 передали з Комітету Верховної Ради з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування до Комітету з питань фінансів, податкової та митної політики. Але у цьому  проекті закону “немає жодного слова про грош”, зауважує народний депутат.

Вже завершений 1-й етап медичної реформи (первинної ланки медицини) продемонстрував свою успішність. Наступний етап реформи (вторинної ланки) розпочнеться 1 квітня. Але передбачена на це сума у розмірі 72 млрд грн недостатня, вважає викладачка Школи охорони здоров’я Національного університету “Києво-Могилянська Академія” Тетяна Юрочко.

“Є ризики, що 2-й етап медреформи буде проходити не так швидко, як 1-й. Адже існує брак належної освіти у керівників медичних закладів, від яких залежатиме успіх реформи”, – побоюється вона.

Громадянське суспільство бере участь у медреформі в якості експертів, виконавців і наглядачів, говорить виконавча директорка МБФ “Українська фундація громадського здоров’я” Галина Скіпальська.

“Після реформи первинної ланки медицини до лікарів виникли нові вимоги у сферах менеджменту та комунікації. Громадянське суспільство готове допомогти в цих питаннях”, – каже вона.

Як реформувати освіту?

Дошкільна освіта завжди стояла осторонь уваги та правового регулювання. Тому зараз розробляється концепція дошкільної освіти, на базі якої буде створений відповідний законопроект, прогнозує Голова підкомітету Верховної Ради з питань вищої освіти Юлія Гришина.

У січні цього року ухвалено новий закон про середню освіту та змінено правила фінансування вищих навчальних закладів.

“Замість непрозорого фінансування ВНЗ було впроваджено відкриті критерії надання коштів. Тепер враховуються не лише кількість студентів, але і рівень міжнародної співпраці, наукові розробки, співпраця з роботодавцями тощо”, – пояснює Гришина.

Реформа середньої освіти впроваджується дуже активно, але часто не вистачає кадрового та інформаційного ресурсу, вважає керівниця ГО “Смарт Освіта” Галина Титиш.

“Зараз впроваджується нова модель підвищення кваліфікації вчителів: теперь вони можуть підвищувати свою професійність у громадських організаціях”, – розповідає експертка.

Чи потребують ЗМІ регулювання?

Суспільний мовник офіційно є незалежним органом, але у нього є багато обмежень. Зокрема Суспільному належить 192 тисяч кв м землі, але воно не має права нею розпоряджатися. Про це говорив голова правління UA: Суспільне мовлення Зураб Аласанія.

“Держава не зовсім розуміє, що таке Суспільне і навіщо воно йому потрібне”, – вважає він. 

Фактично всі медіа в Україні ніколи не були нейтральними: вони використовувалися для нападу або захисту своїх власників. У якості протесту проти політики ЗМІ журналісти могли лише звільнятися з роботи.

“Єдиний інструмент незалежності ЗМІ – це окремий податок на їх утримання”, – вважає Аласанія.

В Україні майже відсутні ЗМІ, які усвідомлюють свою місію: артикуляцію інтересів від народу до влади, наголошує голова ГО “Детектор медіа” Наталія Лигачова.

Іншим важливим завданням медіа вона назвала побудову діалогу між всіма соціальними групами та владою: “Влада не завжди є опонентом для незалежних медіа, вона може і має бути партнером”.

Верховна Рада має ухвалити новий законопроект про ЗМІ, адже поточний закон застарів: за ним інтернет-медіа не є засобами масової інформації. На цьому наголосив член Комітету Верховної Ради з питань свободи слова Андрій Мотовиловець.

“Росія витрачає багато грошей на маніпуляцію українським суспільством через ЗМІ. Для протидії цього мають бути ухвалений закон про дезінформацію”, – аргументує нардеп. 

Культура знов на маргінесі

3,4% валового національного продукту України створюють культурно-креативні індустрії, але у домогосподарствах лише 0,8% бюджету витрачається на культурні послуги – це в рази менше, ніж у країнах Євросоюзу. На цьому закцентувала професорка кафедри української філософії та культури Київського національного університету імені Тараса Шевченка Наталія Кривда.

Міжнародні документи (наприклад, Порядок денний на ХХІ століття ООН) називають культуру 4-м елементом сталого розвитку та закликають інтегрувати культурні практики в усі державні документи. Але в Україні культура перебуває “десь на маргінесі”, підсумовує Кривда.

Модератори:

Переглянути фото з “Форуму реформ”

Читати драфти аналітичних брифів з питань реформ в Україні, підготовлених до URC 2020

ФОРУМ РЕФОРМ: НА ШЛЯХУ ДО ВІЛЬНЮСА  відбувся в рамках підготовки до щорічної Міжнародної конференції з питань реформ в Україні – Ukraine Reform Conference (URC), яка в липні 2020 року відбудеться у Вільнюсі (Литовська Республіка). Метою Форуму є обговорення прогресу впровадження реформ за перші півроку діяльності Парламенту і Уряду та пріоритетів реформ в Україні на 2020-21 роки.

Захід організовано Коаліцією РПР у партнерстві з Посольством Литовської Республіки в Україні за підтримки Міністерства закордонних справ Литовської Республіки, Антикорупційної ініціативи ЄС в Україні (EUACI – програма фінансується Європейським Союзом і співфінансується та реалізується Міністерством закордонних справ Данії), Проекту ЄС «Право-Justice», Міжнародного фонду «Відродження», Програми сприяння громадській активності «Долучайся!», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) та здійснюється Pact в Україні, та проекту Програми розвитку ООН в Україні «Громадянське суспільство задля розвитку демократії та прав людини в Україні», який фінансується Міністерством закордонних справ Данії.

ВГОРУ