Реанімаційний Пакет Реформ > Новини > Заяви > Коаліція РПР закликає Парламент не створювати додаткові корупційні схеми в сфері підготовки водіїв

Коаліція РПР закликає Парламент не створювати додаткові корупційні схеми в сфері підготовки водіїв

6 травня 2022 року у Верховній Раді було зареєстровано законопроєкт № 7354 “Про внесення змін до КУпАП щодо запровадження адміністративної відповідальності у сфері підготовки та допуску водіїв до керування транспортними засобами”.

Цей законопроєкт передбачає введення адміністративної відповідальності (штрафи від 8,5 до 34 тисяч грн) за порушення порядку підготовки водіїв транспортних засобів, державної акредитації автошкіл та атестації їхніх спеціалістів, приймання іспитів для отримання права керування транспортними засобами, оформлення або видачі посвідчення водія, а також надання кандидатам у водії права самостійно опанувати теоретичний модуль підготовки.

Проте, впровадження положень законопроєкту № 7354 примножить корупційні практики в сфері підготовки водіїв, створить додаткові корупційні інструменти для вимагання хабарів від бізнесу та ще більш сприятливі умови для фіктивних, наближених до чиновників автошкіл.

  1. Законопроєкт пропонує встановити великі штрафи за будь-які порушення законодавства в сфері підготовки водіїв. Така норма є корупційною, оскільки ставить автошколи, їхніх працівників і навіть співробітників сервісних центрів під постійну загрозу отримати штраф за найменшу дрібницю: помилки при заповненні е-журналу відвідування занять, відсутність навчальних плакатів, конфіскацію ТЗ на військові потреби, недотримання строків навчання – буквально все, що завгодно). 

Впровадження таких непропорційних санкцій, навіть для посадових осіб, є неприпустимим, але в законопроєкті № 7354 немає чіткого списку грубих порушень, за які запропоновані сурові стягнення були б пропорційними.

Ба більше, навіть деталізований список грубих порушень не вирішить хронічної проблеми працівників Нацполіції – схильності торгувати рішеннями про штрафи. З цієї ж причини фіктивним автошколам нічого не загрожує, оскільки застосування штрафів матиме вибірковий характер. Жодних запобіжників проти такої ганебної практики законопроєкт не пропонує. 

Таким чином, законопроєкт № 7354 стане черговим інструментом вимагання хабарів  (збору “данини”) з доброчесних керівників автошкіл за дрібні та вигадані порушення, переділу ринку підготовки водіїв під фіктивні автошколи.

  1. Дискусія про доцільність або недоцільність надання учням можливості самостійно, без автошкіл, підготуватись за теоретичним модулем триває вже багато років. Але головна проблема залишається в тому, що результати практичних іспитів так само продаються працівниками сервісних центрів МВС. Якби позитивні результати іспитів не можна було отримати за хабар, запит на корупційні послуги фіктивних автошкіл автоматично звівся би нанівець.

Зараз в рамках теоретичного курсу і доброчесна, і фіктивна автошкола заповнюють е-журнал відвідування занять, тобто теоретичний курс будь-яка особа не може закінчити раніше певного проміжку часу (орієнтовно 1,5-2 місяці). Те саме стосується і практичного курсу. 

Фіктивні автошколи, яким більше не треба витрачати час на документування занять за теоретичним курсом та чекати понад місяць, зможуть прискорено продавати свідоцтва про завершення практичної підготовки та організовувати успішне “складання” іспитів у ТСЦ МВС. Швидкість продажу свідоцтв та результатів іспитів фактично збільшиться вдвічі.

Автошколам, які реально навчають людей та вимогливі до своїх учнів, стане ще важче знайти клієнтів, оскільки у них більші видатки, курси довші та дорожчі на кілька тижнів та багато тисяч гривень, ніж у фіктивних шкіл, які можуть демпінгувати, оскільки конкурувати на рівних з ними неможливо – це змушує доброчесний бізнес або уподібнюватись фіктивним автошколам, або йти з ринку.

Тому доки результати іспитів можна купити, впровадження самопідготовки дасть додаткову перевагу нечесним автошколам.

Для реальної боротьби зі зловживаннями порядок дій мав бути таким: дати ринку підготовки водіїв доступ до всіх відеозаписів іспитів, в тому числі учнів будь-яких автошкіл, і тільки потім (коли корупцію усунуто де-факто) почати розглядати питання самопідготовки, коли непідготовлена людина ніяк не отримає водійського посвідчення.

Коаліція РПР закликає відкликати законопроєкт № 7354, оскільки він жодним чином не може бути  доопрацьований в другому читанні і закладає підвалини для масштабних корупційних схем, які полегшать роботу фіктивних автошкіл та погіршать якість підготовки водіїв, що негативно позначиться на безпеці дорожнього руху.

ВГОРУ