3 листопада Верховна Рада розглядатиме у другому читанні законопроект №3719 «Про внесення змін до Кримінального процесуального кодексу України щодо окремих питань слідчих дій з метою забезпечення додаткових гарантій законності при їх проведенні».
Основною метою законопроекту є ускладнення вилучення серверів, комп’ютерів та телефонів у ІТ-компаній. Утім, запропоновані законопроектом норми не захищають власників майна, натомість ускладнюють та навіть унеможливлюватимуть ефективне розслідування будь-яких злочинів.
Зокрема, законопроект передбачає можливість вилучення комп’ютерів та телефонів лише у випадку необхідності здійснення експертизи (що також має оцінити слідчий суддя) або у випадку, коли власник обмежує доступ до таких пристроїв. При застосуванні заборони вилучення комп’ютерів та телефонів правоохоронні органи змушені будуть задіювати у кожному обшуку спеціаліста та техніку для копіювання інформації з таких технічних засобів. Це неодмінно потягне значне збільшення тривалості обшуків, а також ускладнить одночасне проведення обшуків у декількох фігурантів через відсутність достатньої кількості технічних фахівців та обладнання для копіювання інформації. Неможливість одночасного оперативного проведення обшуків позбавляє правоохоронні органи можливості ефективно отримувати докази злочинів, вчинених групою осіб.
Окрім того, в законопроекті передбачена необхідність заздалегідь запрошувати до проведення обшуку власника або фактичного приміщення, а за неможливості – адвоката цих осіб. Разом з тим, не пропонується чітких вимог щодо форми та строків запрошення таких осіб. Таке запрошення фактично означає попереднє інформування про обшук, яке може мати наслідком знищення та приховання доказів та осіб, яких заплановано відшукати та нівелює ознаку несподіваності такої слідчої дії.
Також документ передбачає обов’язкове залучення при обшуку (у випадку відсутності власника житла) адвокатів з системи Безоплатної правової допомоги. Проте, зважаючи на значну кількість обшуків та відносно малу кількість спеціалістів системи безоплатної правової допомоги (близько 2500 осіб), ця норма може заблокувати можливість проведення обшуків.
Законотворці також запропонували покласти на слідчого суддю обов’язок оцінити доцільність та потенційну ефективність проведення кожного обшуку при наданні згоди на проведення такого обшуку. Така вимога виходить за межі повноважень суду на стадії досудового розслідування; слідчий суддя повинен оцінювати лише законність обмеження прав людини при здійсненні обшуку. Ця норма суттєво сповільнить процес розгляду клопотань слідчих (оскільки суддям доведеться вивчати значно більший обсяг матеріалів), а також може використовуватися маніпулятивно.
З огляду на це, експерти групи Реанімаційного Пакету Реформ з питань реформи органів правопорядку закликають народних депутатів утриматись від прийняття законопроекту в нинішній редакції, як такого що не вирішить проблему, а навпаки створить ризики ще більших порушень та безкарності.
Ми поділяємо необхідність вирішення проблеми недостатньої захищеності прав громадян при проведенні обшуків правоохоронними органами. Саме тому висловлюємо готовність взяти участь у розробці зваженого законопроекту щодо додаткового захисту майна від необгрунтованих обшуків та вилучень.