На розгляді у Верховній Раді України перебуває законопроект № 5368, розроблений за участі Міністерства фінансів, народних депутатів, представників бізнесу та громадськості і який, на думку експертів, містить цілу низку важливих антикорупційних норм.
Насамперед, законопроект передбачає механізми, спрямовані на обмеження корупційних можливостей фіскальних органів та створення передумов для посилення сервісної функції Державної фіскальної служби. Зокрема, документ пропонує:
- ліквідувати податкову міліцію і створити фінансову поліцію з підпорядкуванням її Міністерству фінансів України;
- передати право надання узагальнених консультацій з питань застосування податкового законодавства Міністерству фінансів, що зменшить частку консультацій, які порушують права платників податків;
- передати управління податковими базами Міністерству фінансів, що, знизить ризик необґрунтованого втручання та маніпулювання їх змістом;
- законодавчо закріпити функціональні можливості електронного кабінету платника податків.
Крім того, суттєві прогресивні зміни передбачені в розділі адміністрування ПДВ. Зокрема, законопроект створює можливості для:
- ліквідації двох паралельних реєстрів заяв на відшкодування ПДВ, які порушували принцип рівності платників податків і створювали корупційні можливості для податківців, та створення єдиного реєстру таких заяв;
- виявлення схем, що використовуються для перепродажу податкового кредиту з метою ухилення від сплати ПДВ та оптимізації інших податків;
- вдосконалення процедури реєстрації податкових накладних, що мінімізує відтік оборотних коштів підприємств;
- коригування некоректної формули, яка міститься у чинному Податковому кодексі, в частині електронного адміністрування ПДВ;
- запровадження механізму коригування технічних помилок платників податків у податкових накладних;
- захисту податкового кредиту.
Експерти групи Податкова і бюджетна реформа РПР закликають парламент невідкладно розглянути і до кінця цього року ухвалити законопроект №5368, з доопрацюванням розділів щодо адміністрування ПДВ та трансфертного ціноутворення, а також зі збереженням усіх без винятку прогресивних антикорупційних норм, зазначених вище.