Громадськість закликає не підтримувати скасування верхньої межі нарахування ЄСВ та заміну механізму фінансування пільгових пенсій

Позначки:

14 листопада Кабінет Міністрів схвалив (з доопрацюванням) законопроект “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо справедливого механізму нарахування єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування”, який був розроблений Міністерством соціальної політики.

Проаналізувавши документ, експерти груп Податкова та бюджетна реформа і Реформа фінансового сектору та пенсійної системи Реанімаційного Пакету Реформ критично оцінюють низку ініціатив, які він пропонує.

Зокрема, першою сумнівною ініціативою законопроекту є скасування верхньої межі для нарахування максимального єдиного соціального внеску, що сплачується з фонду оплати праці. Формальною метою такого заходу названа детінізація зайнятості населення та збільшення надходжень до бюджету Пенсійного Фонду. Однак, ухвалення таких змін матиме протилежний ефект. Адже це збільшить витрати легального бізнесу на оплату праці. Переважно ці зміни стосуються трудомістких сфер економіки, в яких витрати на оплату праці складають левову частку собівартості товарів чи послуг. Як наслідок, такі зміни сприятимуть відтоку кваліфікованих фахівців і відповідних робочих місць з України у більш привабливі юрисдикції або в тінь. В той же час, ці зміни жодним чином не зачеплять ті компанії, які зараз виплачують «сірі» або «чорні» заробітні плати.

Інша запропонована ініціатива – заміна механізму фінансування пенсій за віком на пільгових умовах – призведе до довгострокового збільшення навантаження на Державний бюджет через збільшення розриву між надходженнями до Пенсійного фонду України по пільговим пенсіям і фактичними витратами на їхню виплату і доставку. Причини збільшення розриву зрозумілі, якщо для аналізу запропонованих змін використати засади і принципи Міжнародних стандартів фінансової звітності щодо оцінки довгострокових пенсійних зобов’язань.

Із Пенсійного Фонду десятиліттями ще будуть виплачуватися пенсії працівникам, які вже заробили в минулому право на пільгові пенсії (повністю або навіть частково), відпрацювавши на посадах, стаж роботи на яких дає право на призначення пільгових пенсій, але їх роботодавці ще не оплатили.

Законопроект передбачає, що додаткові ставки ЄСВ, які сплачуватимуться роботодавцем за новим механізмом, здійснюватимуться тільки за той пільговий стаж, що зароблятимуть працівники в ті поточні періоди, коли власне проводитиметься сплата внеску. Тобто, за запропонованим новим механізмом оплата за вже зароблені пільги не передбачається взагалі.

Експерти груп Податкова та бюджетна реформа і Реформа фінансового сектору та пенсійної системи Реанімаційного Пакету Реформ переконані: в частині вже заробленого в минулому повного або часткового стажу необхідного для виходу на дострокову пільгову пенсію логічно і доцільно зберегти чинний механізм 100%-го відшкодування цих пенсій роботодавцями. Більше того, необхідно вдосконалити чинний механізм, зокрема, законодавчо зобов’язати компанії-роботодавці проводити щорічне фондування зароблених пенсійних прав працівників. Всі зароблені на даний момент пенсійні права, гарантовані чинним законодавством, мають бути виконані перед громадянами в повному обсязі, і при цьому профінансовані належним чином роботодавцями.

Неможливо в одному законодавчому акті реалізовувати дві протилежні  державні політики – підвищити податковий тиск на «білий» бізнес, і при цьому для окремих видів бізнесу, пов’язаних з небезпечними і шкідливими виробництвами, ліквідувати обов’язок фінансувати пенсійні зобов’язання перед своїми працівниками.

Експерти Реанімаційного Пакету Реформ принципово виступають за розумне використання Держбюджету і поступове зниження частки перерозподілу в загальному ВВП. При цьому, держава, як гарант захисту прав громадян, має слідкувати за виконанням соціальних зобов’язань бізнесу перед своїми працівниками.

Враховуючи вищезазначене, експерти груп Податкова та бюджетна реформа і Реформа фінансового сектору та пенсійної системи Реанімаційного Пакету Реформ закликають Кабінет міністрів та народних депутатів не підтримувати законодавчі ініціативи щодо скасування верхньої межі нарахування єдиного соціального внеску і щодо повної ліквідації для економічно-активних підприємств з шкідливими виробництвами чинного механізму 100%-го відшкодування витрат Пенсійному Фонду України, як такі, що суперечать меті детінізації фонду оплати праці та шкідливі для розвитку бізнесу та соцзахисту працівників. Саме тому експерти закликають уряд не вносити на розгляд парламенту і відправити на доопрацювання підготовлений Мінсоцполітики законопроект “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо справедливого механізму нарахування єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування”.

ВГОРУ