Громадськість вимагає від Президента, Уряду та Верховної Ради невідкладного впровадження реформ в енергетичному секторі

Протягом останніх кількох тижнів незалежні експерти аналітичних центрів та громадські організацій, що працюють в сфері енергетики, спостерігають вкрай політизовану, викривлену та небезпечно поверхневу дискусію щодо проблематики постачання вугілля з районів Луганської та Донецької областей, що тимчасово непідконтрольні Уряду України.

Відсутність системного, стратегічного вирішення проблеми залежності енергетики України від нестабільного в економічному плані та дуже неоднозначного у моральному плані товарообігу з підприємствами за лінією розмежування вже призвела до протистояння. Без формування й реалізації чіткої та ефективної політики у цьому питанні контраверсії тільки наростатимуть. Ми розуміємо, що задіяння тимчасових надзвичайних заходів на ринку електроенергії є необхідним, але не належним вирішенням проблем.

Наголошуючи на факті бездіяльності органів, відповідальних за формування відповідної політики протягом останніх років, вважаємо нагальною необхідністю якомога швидше узгодження та реалізацію шляхів подолання енергетичної кризи. Саме процес конструктивного діалогу, за умови виявлення належної політичної волі та відповідальності, зможе об’єднати різні боки поляризованого суспільства.

Тому незалежні експерти аналітичних центрів та громадські організацій, що працюють в сфері енергетики, звертаються до Уряду, Президента та Верховної Ради з вимогами:

  1. Консолідувати сторони протистояння навколо спільного пошуку вирішення принципової проблеми – гарантування енергетичної безпеки України. При цьому досягти такого консенсусу щодо короткострокових дій, який дозволив би уникнути аварійних відключень електроенергії і одночасно забезпечив розв’язання проблем у сфері енергопостачання. Центром прийняття конкретних рішень має бути Кабінет Міністрів України, адже відповідальні за енергетичну політику відомства довели свою неспроможність впливати на ситуацію.
  2. Відповідний діалог та розробка конкретного плану дій має бути якомога більш прозорими та інклюзивними. Суспільно неприйнятною є діюча методика формування тарифів на оптово-ринкову ціну електричної енергії, в результаті якої значною мірою зросли прибутки компаній теплової генерації, але разом із тим ними не забезпечено диверсифікації джерел поставок палива та безпеки енергозабезпечення держави. Такий підхід несе значні корупційні ризики та не стимулює підприємства забезпечувати стабільну роботи енергосистеми.
  3. Будь-який план заходів має обов’язково включати конкретні кроки у середньостроковій та стратегічній перспективі з чіткими очікуваними результатами, термінами та індикаторами виконання. Наголос має бути зроблено на заміщенні антрацитного вугілля іншими видами палива, та з умовою стабільного забезпечення функціонування енергетичної системи країни .
  4. До прийняття остаточного рішення про переведення українських АЕС у маневрений режим роботи, провести повноцінний аналіз та оцінку ризиків щодо технічних можливостей роботи енергоблоків в такому режимі.
  5. Серед комплексу заходів у середньостроковій перспективі мають бути розглянуті такі конкретні пропозиції:
  1. Стратегічні рішення у довгостроковій перспективі мають враховувати наступне:

Виправлення помилок у здійсненні публічної енергетичної політики не буде можливим без належної персональної відповідальності посадових осіб, чия професійна бездіяльність та недбалість призвели до поточної кризової ситуації. Розслідування про зловживання на державних та приватних енергетичних компаніях з’являються регулярно, й ігнорування знайдених фактів є неприпустимим.

Крім цього, для відновлення довіри, ми закликаємо виконати зобов’язання щодо ротації складу Національної комісії, що здійснює державне регулювання ринків енергетики та комунальних послуг. За нещодавно ухваленим Законом, процес ротації НКРЕКП уже повинен був початися. Нам як ніколи потрібен регулятор, якому би довіряв і ринок, і громадськість.

Рекомендуємо Президенту, Уряду, в тому числі Міністерству закордонних справ та закордонним дипломатичним представництвам терміново консолідувати зусилля для співпраці із закордонними партнерами з метою захисту внутрішніх та зовнішніх інтересів України у сфері енергетичної безпеки.

І останнє. Ми вважаємо, що Уряду, Президенту, представникам більшості слід покращити рівень комунікації з громадськістю – як через експертні середовища, так і напряму. Влада повинна чесно розповідати про проблеми енергосистеми і чесно окреслювати виходи з серйозної ситуації, в якій ми опинилися. Українська громада заслуговує на те, щоб чути правду.

2017-02-20_1043

 

ВГОРУ