Стаття 391 Кримінального кодексу “Злісна непокора вимогам адміністрації установи виконання покарань” була “успадкована” Україною із законодавства колишнього СРСР. Ця норма передбачає продовження засудженим строку ув’язнення на 1-3 роки позбавлення волі за ненасильницькі дисциплінарні проступки (відмову від прибирання камер, не за “зразком” застелену постіль, зміну ліжка у камері, невиконання команди “Підйом!”, нетримання рук за спиною під час прогулянки тощо).
Прирівнювати дисциплінарний проступок до злочинів є недопустимим для України як європейської держави. Така практика завдає нашій країні непоправної репутаційної шкоди в очах демократичного світу.
Від аналога статті 391 позбулися фактично всі пострадянські республіки. І тільки в Білорусі, Казахстані, Молдові та Україні невиконання розпоряджень тюремних адміністрацій карається в дисциплінарному та кримінальному порядку.
Щороку за цією статтею в Україні продовжують строки сотням ув’язнених. Більшість цих епізодів є проявом репресій проти засуджених, які скаржаться на дії керівництва в’язниць або відмовляються виконувати його незаконні вказівки. Сьогодні кожен з десятків тисяч засуджених ризикує залишитися у в’язниці на додаткові 1-3 роки за будь-яку дрібницю. Тюремні адміністрації можуть використовувати цю каральну норму безліч разів, тобто будь-який ув’язнений може залишитися за гратами до кінця життя.
Свавільне застосування статті 391 КК стало ефективним інструментом шантажу засуджених тюремним начальством для здирництва коштів з їхніх сімей. Або примушення засуджених до рабської праці на “чорну бухгалтерію” в’язниці та вчинення протиправних дій щодо інших засуджених. Стаття 391 Кримінального кодексу є однією з найбільших корупційних схем в пенітенціарній системі.
Ми відкидаємо будь-які неправдиві маніпуляції захисників статті 391 КК щодо відсутності в адміністрації тюремних установ іншого дієвого механізму для забезпечення дисципліни засуджених. Таким механізмом є переведення порушника до дисциплінарного ізолятора (ДІЗО) та більше десятка інших стягнень, передбачених статтею 132 Кримінально-виконавчого кодексу.
Скасувати статті 391 КК двічі закликав і Комітет з питань запобігання катуванням Ради Європи.
6 вересня 2019 року у Верховній Раді зареєстровано законопроект №2079, розроблений антикорупційними та правозахисними організаціями. Цей проект закону передбачає вилучення статті 391 з Кримінального кодексу.
Ми закликаємо:
Запрошуємо організації громадянського суспільства підписатися під цим зверненням.
Громадські організації, які підтримали відкрите звернення (список оновлюється):