Громадські організації вітають ініціативу Президента з перезавантаження Вищої кваліфікаційної комісії суддів (ВККС) та залучення міжнародних експертів до цього процесу. Водночас, позитиви можуть бути знівельовані суттєвими недоліками, які містить законопроект.
Президентський законопроект також передбачає механізм контролю за вже обраними членами ВККС та Вищої ради правосуддя (ВРП). Так, пропонується створити етичну комісію, до складу якої увійдуть троє міжнародних експертів та троє членів ВРП. Завдання комісії — стежити за доброчесністю самих членів ВККС та ВРП. За наявності фактів недоброчесної поведінки етична комісія зможе ініціювати звільнення такого члена.
Однак для того, аби ініціювати питання про звільнення недоброчесного члена ВККС чи ВРП, таке рішення має підтримати бодай один представник ВРП у цій комісії, а фінальне рішення про звільнення приймає сама ВРП. Сумнівно, що члени ВРП будуть голосувати за звільнення власних колег. Тож, аби етична комісія була дієвою, потрібно посилити роль міжнародних експертів у ній так, як це було під час добору суддів Вищого антикорупційного суду.
Також законопроект не усуває проблему зі збереженням на посадах сотень недоброчесних суддів, які вже пройшли кваліфікаційне оцінювання, а процедура відбору суддів Верховного Суду не визначена. Затвердження чинною ВРП регламенту новообраної ВККС створює ризики створення штучних перепон у діяльності ВККС та її надмірного узалежнення від позиції ВРП.
Тому ми пропонуємо, щонайменше: