Сьогодні на розгляді Парламенту в другому читанні законопроект №8449-д «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення конкурентних умов виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії».
Експерти групи «Реформа енергетичного сектору» Реанімаційного Пакету Реформ підтримують забезпечення конкурентних умов виробництва електричної енергії з відновлюваних джерел енергії для великої генерації та наголошують на необхідності забезпечення умов для пріоритетного розвитку малої розподіленої генерації.
Зокрема, пропонуємо врахувати такі позиції:
- встановити граничну межу для об’єктів, які обов’язково мають брати участь в аукціонах, для всіх видів технологій, крім ВЕС, потужністю > 1 МВт, а для ВЕС > 3 МВт з 01.01.2020 року. Пропозиції щодо зниження межі на рівень 500 кВт встановлених потужностей для об’єктів ВДЕ унеможливлять конкуренцію малого та середнього підприємництва за ціну виробництва електроенергії на противагу великим проектам (великих компаній, в тому числі монополістів);
- підтримати перегляд ставки “зеленого” тарифу для промислових наземних сонячних електростанцій потужністю > 1 МВт, які будуть вводитися в експлуатацію в період до початку проведення аукціонів. Введення великих потужностей СЕС за збереження високої ставки “зеленого” тарифу несе ризики збільшення перехресного субсидіювання на ринку електроенергії та може створити загрозу порушення стабільності всієї системи підтримки відновлюваної енергетики;
- підтримати визначене в першому читанні законопроекту спрощення процедури встановлення «зеленого» тарифу для об’єктів відновлюваної енергетики, встановлена потужність яких більше 50 кВт, але не перевищує 500 кВт. Це положення підтримує малу розподілену генерацію, яку варто розвивати і після 2030 року;
- продовжити дію «зеленого» тарифу на строк до 15 років для тих об’єктів, які будуть введені в експлуатацію з 1 січня 2020 року, та не зобов’язані брати участь в аукціонах відповідно до статті 9-3 ЗУ “Про ринок електричної енергії”, що пропонується внести цим Законопроектом. Перерахунок тарифів має відбуватися відповідно до нових строків підтримки на основі розрахунків, проведених Регулятором (НКРЕКП) з оприлюдненням вихідних даних та застосованої при цьому методології;
- запровадити підтримку енергетичних кооперативів, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, щодо яких треба розробити окремий законопроект.
Громадські організації та експерти груп «Реформа енергетичного сектору» та «Охорона довкілля» РПР виступають категорично проти введення визначення «відновлюване паливо з відходів» для спалюваного сміття як одного з видів «альтернативних джерел енергії».
Як було зазначено в попередніх заявах груп РПР, отримання енергії з твердих побутових відходів згідно з Директивою 2009/28/ЄС не підпадає під необхідність стимулювання державою.
Ця Директива визначає, що країни повинні підтримувати вироблення енергії виключно з відновлюваних джерел енергії, а побутові відходи до них не відносяться. Крім того, тарифне стимулювання спалювання твердих побутових відходів створить конкуренцію за інвестиції, що зменшить темпи розвитку електростанцій з енергії сонця, вітру та біомаси.
Крім того, Директивою 2010/75/ЄС про промислові викиди в країнах Європейського Союзу спалювання побутових відходів дозволяється виключно за умови забезпечення високого рівня захисту навколишнього середовища та охорони здоров’я людини, проте в Україні ані законодавчо, ані технічно цього не забезпечено.
Спалювання твердих побутових відходів та встановлення системи стимулювання як для відновлюваних джерел енергії неприпустимо з низки причин:
- спалювання твердих побутових відходів, які міститимуть не лише відходи біологічного походження, несе загрозу здоров’ю для місцевого населення та спричинить додаткові викиди парникових газів, які призводять до глобальних змін клімату;
- майже усі горючі тверді відходи містять пластик та інші полімерні матеріали, які виробляються з нафти, газу чи вугілля. Тому спалювання пластику та полімерних продуктів для отримання енергії за викидами в атмосферу тотожне спаленню викопних корисних копалин, які не є відновлювальними;
- при спалюванні пластику та інших відходів в повітря потрапляють небезпечні речовини, такі як важкі метали, постійні органічні забрудники та інші токсини. Ці забрудники призводять до астми, раку, ендокринних розладів тощо.
Враховуючи вищезазначене, експерти груп «Реформа енергетичного сектору» і «Охорона довкілля» РПР закликають народних депутатів при прийнятті до другого читання Законопроекту №8449-д:
- підтримати правки, спрямовані на стимулювання розвитку розподіленої генерації з відновлюваних джерел енергії;
- утриматися від правок щодо трактування спалювання сміття як «відновлюване паливо з відходів» та забезпечення можливості виходу таких об’єктів на аукціони й отримувати підтримку на рівні з відновлюваними джерелами енергії.