Експерти РПР закликають Мінприроди та Уряд переглянути реформу екологічного контролю, яка не вирішує проблем захисту довкілля

У 2017 році для вирішення проблем охорони довкілля України ухвалено Концепцію реформування системи державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища та започатковано впровадження цієї реформи.

Сьогодні екологічний контроль є неоперативним, недієвим, переповненим корупційними фактами та використовується для тиску на бізнес. Однак актуальна реформа не вирішує ці та інші проблеми екологічного контролю, а лише погіршує ситуацію. Експерти групи “Охорона довкілля” РПР вказують на основні недоліки:

Представники громадськості неодноразово надавали профільному міністерству детальні пропозиції, які дозволять запровадити ефективну систему екологічного контролю в Україні:

  1. Змінити мету та порядок здійснення контролю. Метою діяльності органу екоконтролю повинно бути не лише виявлення порушення і притягнення винних осіб до відповідальності, але й попередження заподіяння шкоди довкіллю, цьому сприятиме запровадження контролю за порядком видачі дозвільних документів. Порядок здійснення контролю повинен виключати отримання згоди на вжиття заходів контролю з боку вищих органів.
  2. Створити незалежний орган екоконтролю. Орган екоконтролю повинен бути виведеним із підпорядкування Мінприроди. Територіальним органам екоінспекції треба діяти на рівні областей, районів та мати екоінспекторів на рівні органів місцевого самоврядування.
  3. Посилити відповідальність у сфері охорони довкілля. Необхідно переглянути міру покарання та встановити відповідальність за ряд порушень. Також запровадити адміністративну відповідальність та заходи кримінально-правового характеру для юридичних осіб – за порушення природоохоронних норм.

Враховуючи вищезазначене, експерти групи «Охорона довкілля» РПР закликають Мінприроди та Уряд:

  1. Призупинити впровадження реформи до розробки та презентації цілісного бачення системи екологічного контролю, порядку його здійснення.
  2. Залучати зацікавлені сторони до розробки реформи  та врахувати вищезазначені та інші пропозиції експертної громадськості.
  3. Розпочати реформу з усунення корупційних ризиків та недоліків порядку здійснення екоконтролю, а не зі створення нового органу.
  4. Роз’яснити, за якою процедурою 5 квітня 2019 року здійснюватиметься публічне обговореннявже зареєстрованого законопроекту про Держекобезпеку (№ 9336 від 23.11.2018 року) та на підставі яких правових процедур будуть враховані пропозиції громадськості.
ВГОРУ