З 1 вересня 2016 року згідно з рішенням НАЗК система електронного декларування розпочала свою роботу в постійній (промисловій) експлуатації. Однак, станом на 14:00 12 вересня 2016 року зберігається ціла низка проблем, які виникли ще 1 вересня. Всі вони стосуються функціонування Єдиного державного реєстру декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування.
Варто зазначити, що система від 15-го серпня, яка працювала у дослідній експлуатації, цих недоліків не мала. Проблеми з’явилися після її «доопрацювання» Державним науково-дослідним інститутом спеціального зв’язку та захисту інформації КПІ.
25 серпня між НАЗК та цим інститутом був укладений договір з корегування документації та програмного забезпечення в частині побудови КСЗІ Реєстру. Роботи прийняли 29 серпня. З цього моменту розробником Реєстру декларацій виступає вже НДІ спеціального зв’язку та захисту інформації КПІ.
Критичними для роботи системи, зокрема, є такі помилки:
- система дозволяє суб’єкту декларування подати кілька декларацій за один і той самий звітний період (це суперечить Закону про запобігання корупції);
- некоректно працює публічний АPI: можливість завантажувати декларації у машиночитаному форматі відсутня (це суперечить Порядку формування, ведення та оприлюднення (надання) інформації Реєстру, що затверджений НАЗК та зареєстрований Міністерством юстиції);
- відсутня передбачена законодавством можливість надання полям атрибуту «Не застосовується»;
- відсутня можливість надати інформацію про членство суб’єкта декларування у громадському об’єднанні, благодійній організації тощо – відсутня відповідна форма (це суперечить Закону про запобігання корупції);
- система вказує на помилки при заповненні полів форми, однак це не перешкоджає зберегти заповнену з помилками форму декларації як чернетку (це суперечить Технічним вимогам до заповнення полів форми декларації). Це також може означати, що чернетка з критичними помилками або незаповненими відомостями у блокуючих полях може бути подана як декларація;
- у персональному електронному кабінеті суб’єкта декларування відсутній розділ з отриманими повідомленнями від системи та НАЗК, що суперечить Порядку формування, ведення та оприлюднення (надання) інформації Реєстру);
- у системі неправильно встановлено розмір мінімальної заробітної плати, що використовується для вирахування порогів декларування, оскільки встановлено поточний розмір у 1450 грн. (діє з 1 травня 2016 року), тоді як повинно бути станом на 1 січня звітного року (1218 грн. для 2015 року, 1378 грн. для повідомлень про суттєві зміни в майновому стані, що подаються в 2016 році). Це суперечить Закону про запобігання корупції та формам декларації і повідомлення про суттєві зміни, що були затверджені НАЗК;
- електронна форма повідомлення про суттєві зміни в майновому стані суб’єкта декларування на веб-сайті не відповідає формі, затвердженій НАЗК. Розділи форми повідомлення скопійовані з форми декларації, відповідно вона поширюється на членів сім’ї, а також передбачає хибні пороги декларування (це суперечить Закону про запобігання корупції та формі повідомлення, затвердженій НАЗК);
- у формах декларації та повідомлення про суттєві зміни на початку заповнення відсутні Правила заповнення, ознайомлення з якими є обов’язковим відповідно до форм, затверджених НАЗК;
- стала не доступною контекстна довідка-підказка щодо заповнення розділів форми;
- вилучено мінімально необхідну перевірку на коректність даних: є можливість вказувати негативні суми та відсотки, подавати декларації за будь-який рік.
Наявність перелічених проблем може призвести до некоректного заповнення декларацій, що матиме негативні наслідки та може практично унеможливити використання електронного декларування для запобігання корупції.
У зв’язку з цим, експерти Антикорупційної групи Реанімаційного Пакету Реформ вимагають від Національного агентства з питань запобігання корупції у найкоротші строки привести електронну систему у відповідність до законодавства та усунути існуючі недоліки, які можуть бути використані для некоректного заповнення та подачі декларацій. Адже це у підсумку може ускладнити або унеможливити притягнення відповідних осіб до кримінальної, адміністративної чи дисциплінарної відповідальності.