Реанімаційний Пакет Реформ > Новини > Без пакету законів які будуть ухвалені одночасно зі змінами до Конституції, судова реформа не буде ефективна

Без пакету законів які будуть ухвалені одночасно зі змінами до Конституції, судова реформа не буде ефективна

     25 листопада Президент України вніс до Верховної Ради України Проект закону “Про внесення змін до Конституції України (щодо правосуддя)” №3524 (далі – Проект). Цей Проект був розроблений Конституційною комісією. Національна рада реформ 9 листопада рекомендувала Президенту внести його на розгляд Верховної Ради, а Верховній Раді – розглянути цей проект у першому читанні протягом поточної сесії. Уже наступного пленарного тижня Верховна Рада може розпочати процедуру внесення змін до Конституції у частині реформи правосуддя. 

     Проект містить багато позитивних змін та новел, зокрема створення і ліквідацію судів законом; вирішення питань кар’єри судді і звільнення Вищою радою правосуддя, яка більше, ніж на половину буде складатися із суддів, обраних суддями; запровадження безстрокового призначення суддів; запровадження оцінювання кожного судді на предмет компетентності, доброчесності, етичності поведінки, а також механізму участі судді у конкурсі або звільнення/переведення у разі ліквідації чи реорганізації суду, в якому він працює.

     Проте мета реформи не буде досягнута лише внесенням змін до Конституції. Як і раніше, РПР наполягає на необхідності переходу до триланкової системи судів шляхом створення нового Верховного Суду і реорганізації апеляційних судів, а також оновлення суддівського корпусу шляхом призначення суддів на посади в цих судах за відкритими конкурсними процедурами.

     РПР вважає, що без ухвалення  пакету імплементаційних законів одночасно з конституційними змінами неможливо реалізувати ту судову реформу, яку очікує суспільство. Закони, зокрема, повинні передбачати втілення таких положень:

     Разом з тим, експерти РПР не погоджуються із необхідністю запровадження монополії адвокатури на представництво в судах у положеннях Конституції (за наявності передумов і розвинутої адвокатури це можна зробити і законом), а також відстроченням ратифікації Римського статуту Міжнародного кримінального суду на 3 роки.

     Таким чином, РПР підтримує скерування Проекту для розгляду до КСУ. Остаточне схвалення Проекту можливе лише з одночасним прийняттям відповідного пакету імплементаційних законів, а також виключенням монополії адвокатури та пункту про відстрочення визнання юрисдикції Міжнародного кримінального суду.

ВГОРУ