Cтаття аналізує модель містобудівного контролю у законопроєкті № 5655. Чи забезпечить він дотримання замовниками і підрядниками законодавства, ДБН, містобудівної документації та затвердженого проєкту.
У виконанні державних та муніципальних органів контроль за будівництвом завжди характеризувався вибірковістю, неоднозначністю вимог і можливістю «закрити питання», уникнувши наслідків контролю (приписів про усунення порушень, штрафів). До того ж найвищу ціну для забудовника мають колегіальні рішення стосовно розроблення містобудівної документації, що у подальшому знімають відповідальність, як з них самих, так і з контролерів. Адже, якщо детальний план території (ДПТ) дає можливість будувати житло там, де у Генплані передбачались соціальні об’єкти, то порушення вже легалізовано, і претензій до будівництва бути не може.
У законопроєкті № 5655 містобудівний контроль своїм предметом бачить дотримання замовниками і підрядниками вимог законодавства, будівельних норм, затвердженого проєкту. Зокрема, контролюється забезпечення замовником здійснення авторського та технічного нагляду; наявність сертифікатів у відповідальних фахівців; відповідність вимогам будівельної продукції; пожежної безпеки; доступності для інвалідів; забезпечення надійності та конструктивної безпеки об’єкта; внутрішнє та зовнішнє інженерне обладнання тощо.
Водночас за межі контролю виводиться дотримання вихідних даних на будівництво та містобудівної документації (їхнє дотримання у проєкті мав би забезпечити експерт). Але на практиці досить часто експертиза проєктної документації умисно не помічає порушень висотності чи площі об’єкта, отримуючи а це “грошове схвалення” забудовника, тож зайвим такий контроль не буде.
Згідно з теорією менеджменту контроль ділиться на упереджуючий, поточний та за результатом, і має мати своїм наслідком виправлення і подальше недопущення помилок і порушень. А тому так важливо розробити максимально прозорі, однозначні правила та процедури, за якими будівельникам буде просто будувати, а контролерам – контролювати необхідний мінімум. Українське законодавство і ДБН містять численні норми, що не узгоджуються між собою, є неоднозначними, застарілими, інколи – умисно корупційними. І вони не є предметом цього законопроекту – для їх узгодження необхідний Містобудівний кодекс. А відтак, сьогодні хто би не здійснював контроль, у нього буде можливість так чи інакше трактувати по-своєму те, що відбувається на будівельному майданчику.
Хто ж контролює? Досі контрольні функції ділили між собою центральна інспекція ДАБІ та органи державного будівельного контролю (ДБК) на місцях. Необхідність погодження рішень щодо введення в експлуатацію центральним апаратом ДАБІ часто містила у собі корупційну складову, але водночас і збалансовувала свавільне ухвалення рішень на місцях. Ключовою новацією законопроєкту 5655 є можливість для замовника обрати, хто саме буде його контролювати: виконавчий орган сільської, селищної, міської ради з питань містобудівного контролю чи приватні контролери: уповноважені юридичні особи, з якими він укладає договір.
Уповноважені особи з містобудівного контролю входитимуть до складу юридичних компаній, які об’єднуватимуть окремих фахівців. Звідки ж візьмуться такі фахівці? Законопроєктом передбачається, що ними можуть стати сьогоднішні сертифіковані інженери з технічного нагляду чи інженери-консультанти.
Ключовою ідеєю Офісу простих рішень та результатів, одного з ідеологів законопроєкту, було повне усунення державних чи муніципальних органів від здійснення містобудівного контролю. Водночас таке рішення не було підтримане, зокрема, через відсутність розуміння щодо цінової політики приватників, строків їх створення та ризику позбавлення органів місцевого самоврядування важелів контролю над тим, що і як зводиться на їхній території. Відтак, для об’єктів СС2 контролерів можна обирати. Щодо об’єктів СС1 контроль не передбачається, а щодо частини об’єктів підвищеної складності рівня СС3 (зокрема, тих, що містять державну таємницю) контроль за собою залишає ЦОВВ, що реалізує державну політику з питань містобудівного контролю (сьогоднішня Державна інспекція архітектури та містобудування).
Вбачаються ключові вади та ризики запровадження такого формату контролю:
Безсумнівним плюсом запропонованої моделі контролю є прозорість відображення цілої низки документів та рішень у Реєстрі будівельної діяльності. Там можна буде побачити інформацію, як про самих уповноважених осіб з містобудівного контролю, так і направлення на проведення перевірок, акти про недопущення до їх проведення, довідки, акти, приписи, рішення по кожній забудові.
Законопроєкт уточнює, у чому саме полягає недопущення до перевірки. Адже зараз достатньо просто робити вигляд, що «нікого немає вдома», щоб перевірка ніколи не відбулася. І визначає таким не лише фізичне перешкоджання, а і відсутність проінформованих належним чином осіб замовника чи необхідних для перевірки документів та ін.
Ідеальної моделі здійснення містобудівного контролю в умовах сотень тисяч вже збудованих з порушеннями об’єктів бути не може. А суворість законів усе більше, на жаль, компенсується тим, що на них взагалі вже не звертають увагу. Найпростішою моделлю була би передача функцій контролю за усіма об’єктами на місця із забезпеченням дієвого нагляду за фахівцями органів місцевого самоврядування та виконавчих органів містобудівного контролю. Жодна модель в умовах недієвої правоохоронної системи не усуне корупцію. Приватний же контроль – можливість м’яко легалізувати вже запроєктовані чи побудовані з порушеннями об’єкти, що і так би легалізували через хабарі для ДАБІ. Для зменшення ж порушень у майбутніх будівництвах до 2-читання до законопроєкту може бути внесено такі правки до розділів про Містобудівний контроль:
ГО “Разом проти корупції” передали правки в профільний комітет тож сподіваємося на їх врахування та якісно кращий законопроєкт.
Оксана Величко, керівниця ГО “Разом проти корупції”, для ЛІГА.Блоги