Державне оборонне замовлення є одним з найбільших напрямів видатків в Україні, але 95% його статей залишаються секретними. Зайва секретність та відсутність конкуренції заважають реформі державного оборонного замовлення.
Комплексне реформування та підвищення прозорості державного обонного замовлення (ДОЗ) можливе завдяки зменшенню обсягів таємних закупівель (95% статей ДОЗ) та впровадженню конкурентних закупівельних процедур, розповіли експерти під час обговорення оборонних закупівель 18 червня.
При виконанні державного оборонного замовлення виникає низка ризиків, каже член Секретаріату Незалежного антикорупційного комітету з питань оборони (НАКО) Тарас Ємчура:
Задля мінімізації цих ризиків експерти НАКО рекомендують:
Перші кроки для розсекречення державного оборонного замовлення мають бути здійснені при закупівлі радянської військової техніки, яка вже давно не є таємницею для іноземних розвідок, вважає голова ГО StateWatch, експерт РПР Гліб Канєвський.
У країнах-членах НАТО також є випадки закупівлі оборонної продукції за завищеними цінами, але це відбувається через некомпетентність, а не корупцію, звернув увагу генерал-лейтенант у відставці, член НАКО Мішель Яковлєв.
Міністерство оборони України має відігравати більшу роль у формуванні ДОЗ, адже наразі його обмежує Міністерство фінансів, тому виникає “розпорошення” відповідальності органів виконавчої влади при військових закупівлях, наголосив директор інформаційно-консалтингової компанії Defence Express Сергій Згурець.
Державне оборонне замовлення є одним з найбільших напрямів видатків в Україні, але при цьому 95% його статей залишаються секретними, говорить член комітету НАКО Юлія Марушевська.
За словами експертів, 70% ДОЗ можна виробити в Україні, 20% – у кооперації з іноземними партнерами, і лише 10% забезпечити імпортом.