Політика національної пам’яті покликана втілити одне з ключових завдань трансформації посттоталітарних суспільств - вибудувати суспільний імунітет проти порушень прав людини.
Тоталітарний режим знищував національну ідентичність, деформував структуру соціуму, придушував індивідуальність, нівелював поняття відповідального громадянина та руйнував концепцію прав людини. Відтак, подолання наслідків тоталітаризму - необхідна умова відновлення України як демократичної держави та реалізації європейської перспективи.
П’ятий рік реформи дозволяє оцінити досягнення й окреслити нові виклики. Попри результати, здобуті в умовах загалом позитивного суспільного сприйняття реформи, закріплення успіхів потребує довгострокового плану дій. У його основу має бути покладена подальша інституалізація сфери національної пам’яті. Потребують законодавчого окреслення засади політики, створення гарантій її сталості та незалежності від виборчого циклу.
Засудження тоталітарних режимів, візуальне очищення простору від символів пропаганди тоталітаризму, відкритий доступ до архівів та справедливі принципи реабілітації жертв політичних репресій, інклюзивний підхід до осмислення історичного досвіду є підґрунтям для створення сталих демократичних традицій.
На черзі декомунізація практик вшанування пам’яті, повернення в суспільний історичний наратив імен та подій, які цензурувала, засекречувала чи спотворювала радянська пропаганда, вшанування жертв тоталітарного режиму та борців за незалежність України.
Важливою ціллю є збереження пам’яті про сам тоталітаризм, його практики, а також про визвольні рухи, які боролися проти нього, включно із сучасним досвідом боротьби за права (Революція на граніті, Помаранчева революція, Революція Гідності). З цією метою важливим завданням буде надання інституційної підтримки музеям. Зокрема, створеному як юридична особа Музею Революції Гідності, команда якого досі працює у форматі «музею під відкритим небом».
Україна все ще не має усталеного підходу до складання щорічного календаря державних свят і визначних дат. Формування цілісної політики національної пам’яті потребує законодавчого врегулювання календаря державних свят.
Ще один важливий напрямок - мовна політика. Ухвалення закону про порядок функціонування української мови як державної сприятиме і дотриманню прав різних спільнот, і підтримці української мови, яка зазнала згубного впливу внаслідок російського імперського та радянського режимів. Адже профільний закон, існування якого вимагається ст. 10 Конституції України, наразі відсутній.
РІШЕННЯ ПРИЙМАЄ: Верховна Рада України, Кабінет Міністрів України, Український інститут національної пам’яті, Державна архівна служба України, Міністерство внутрішніх справ України, Служба безпеки України, Генеральна прокуратура України.
РІШЕННЯ ПРИЙМАЄ: Верховна Рада України, Кабінет Міністрів України, Міністерство культури України, Міністерство соціальної політики України, Український інститут національної пам’яті.
РІШЕННЯ ПРИЙМАЄ: Верховна Рада України, Кабінет Міністрів України.
РІШЕННЯ ПРИЙМАЄ: Верховна Рада України, Кабінет Міністрів України, Міністерство культури України, Український інститут національної пам’яті.