Реформа державного управління є однією з основних у країнах з перехідною економікою, що здійснюють комплексні реформи у різних сферах державної політики. Дієва система державного управління - один з основних чинників конкурентоспроможності країни. Ефективна діяльність Кабінету Міністрів України із розроблення державної політики у різних сферах можлива за наявності професійної, підзвітної, результативної та ефективної системи центральних органів державного управління
За оцінками експертів групи, виконання заходів Стратегії реформування державного управління України на 2016-2020 роки становить усього 47% від того, що має бути виконано на 31.03.2018 року. Причому проблемою є і несинхронність у реалізації реформи за різними напрямами: якщо виконання заходів за напрямом «Державна служба та управління людськими ресурсами» становить 74,4%, то, наприклад, за напрямом «Стратегічне планування, формування і координація політики» - усього 18,2%. На жаль, реформа публічної адміністрації загальмувала «на порозі» органів місцевого самоврядування. Через вето Президента України новий Закон «Про службу в органах місцевого самоврядування» не набрав чинності. Ключовою підставою для вето стала вкрай сумнівна пропозиція глави держави з конкурсного добору на посади заступників місцевих голів (хоча останні є по суті політичними посадами).
Також експерти РПР вважають антиреформаторським закон, ухвалений у листопаді 2017 року, який скасовує реформу державної служби на місцевому та регіональному рівнях, виводить із системи державної служби посади голів місцевих державних адміністрацій, створює непередбачену Конституцією України так звану «президентську вертикаль влади».
Станом на кінець 2018 року реформа публічної адміністрації загалом та державної служби зокрема не пройшли «точку неповернення», тобто реформа не тільки не стала інституційною основою впровадження інших реформ в Україні, але сама перебуває під загрозою реваншу, особливо в умовах можливої зміни політичної влади в результаті наступних президентських та парламентських виборів. Відповідно до глобального індексу конкурентоспроможності, який розраховує Всесвітній Економічний Форум (МЕР), за показником якості «Інституції» у 2018 році Україна посідає 110 місце із 140 країн світу.
Серед основних невирішених проблем реформи публічної адміністрації станом на кінець 2018 року:
- незавершеність реформування апаратів міністерств, відсутність законодавчо закріпленого чіткого бачення цільових структур міністерств, їхніх функцій та повноважень;
- відсутність чіткої системи підзвітності інших центральних органів виконавчої влади (агентств, служб та інспекцій), нереформованість їх апаратів та функцій, нечіткий розподіл функцій та повноважень між міністерствами та іншими ЦОВВ;
- відсутність чіткої, зрозумілої та законодавчо закріпленої системи аналізу політики та стратегічного планування, ефективної системи ухвалення урядових рішень та виділення бюджетного фінансування на основі якісного аналізу стану справ у відповідних сферах
- недосконалість конкурсної процедури для відбору персоналу на державну службу;
- морально застаріла система підготовки державних службовців та їх навчання протягом служби, що лише посилює та консервує неефективні процеси державної служби;
- затримка із впровадженням нової прозорої системи оплати праці державних службовців;
- законодавча неврегульованість загальної адміністративної процедури, складність та надмірна централізація надання адміністративних послуг;
- неефективна система управління державною власністю, установами та державними підприємствами, збитковість більшості державних підприємств;
- недостатня система громадського контролю за діяльністю органів виконавчої влади, державних підприємств та установ, недостатньо прозора система формування та розподілу державного та місцевих бюджетів за пріоритетами.
Мета: побудова сучасної ефективної системи виконавчої влади в Україні як основи для підвищення глобальної конкурентоспроможності країни. За результатами 2022-2023 рр. Україна має ввійти до 40 кращих держав світу за глобальним індексом конкурентоспроможності, який розраховує Всесвітній Економічний Форум (МЕР), у тому числі за показником якості «Інституції» - не нижче 50 місця.
РІШЕННЯ ПРИЙМАЄ: Кабінет Міністрів України, Національне агентство України з питань державної служби, міністр Кабінету Міністрів України, Міністерство фінансів України, Міністерство економічного розвитку і торгівлі України, міністерства.
РІШЕННЯ ПРИЙМАЄ: Верховна Рада України, Кабінет Міністрів України, Секретаріат Кабінету Міністрів України, Міністерство юстиції України, Міністерство фінансів України, міністерства, Фонд державного майна України.